چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس مجلس شورای اسلامی در رشت تاکید کرد: میرزا همه گروهها را حول یک محور جمع کرد/ تفرقه عامل شکست نهضت بود

همای گیلان: به نقل از  گیلان مصور دکتر علی لاریجانی اظهار کرد: گیلان نماینده های خوبی در مجلس دارد و دکتر جعفرزاده هم امروز مرثیه خوبی برای مشکلات گیلان سرود و ما هم خوب شنیدیم.
وی در مورد مشکل سراوان ابراز کرد: در لایحه دولت راجع به پسماند توجه ویژه ای شده است و در قانون بودجه به استان های مشابه نظیر گیلان و مازندارن که مشکل زباله در رطوبت بالا دارند، حتما توجه کرده و پیگیری می کنیم.

وی گفت: تردیدی نیست که میرزا یک شخصیت جذاب برای تاریخ معاصر ما از جهات مختلف است.
قبول کنیم که همه ابعاد نهضت روشن نشده و نیازمند پژوهش بیشتر هستیم. و این
فقط مربوط به میرزا نیست. در چنددهه قبل جریانی داشتیم که برخی صاحبان تفکر دینی را جور دیگری تفسیر کنند و این دیگر تفسیر کردن، شامل حافظ و شیخ محمد خیابانی هم شده است.
لاریجانی افزود: در نهضت جنگل هنوز اسناد جمع نشده زیادی هست و این خلا وجود دارد. اما تردید در یک سری اصول نیست که میرزا در یک شرایط خاص قیام کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی قرائت های مختلف از قبام میرزا را توضیح داد و افزود: یکی از این قرایت ها گرایش میرزا به کمونیست بود چون به لنین نامه نوشت. اما این دلیل نمی شود، زیرا حضرت امام نیز به گورباچوف نامه نوشت.

وی شرایط مرزهای کشور در آستانه جنگ جهانی را تشریح کرد و افزود: ایران تحت سلطه اجانب قرار گرفته بود و اوضاع ایران هم بعد از مشروطه بهم ریخته بود و به خاطر دخالت دیگران و کشمکش های درونی کشور دچار اشفتگی شده بود.

لاریجانی همچنین گفت: همه دست آوردهای مشروطه محقق نشد. زمانی که میرزا قیام کرد ایران تحت اشغال بود و میرزا در چنین بستری قیام کرد.
در فقر و ترس و دلهره ای که وجود داشت و افسرانی و سربازانی که کشور را در تصرف داشتند، اوضاع کشور بسیار نابسمان بود و میرزا در چنین بستری دست به اسلحه برد.

لاریجانی ابراز کرد: مردی که امروز برای بزرگداشت او جمع شده ایم، این ویژگی را داشت که با شخصیت جذاب و جامعی خود همه گروه ها را حول بک محور و برای اهداف مقدس جمع کند.

وی همچنین گفت: ۳شخصیت میرزا و مدرس و خیابانی به لحاظ تفکر و دیدگاه و عمل شبیه هم هستند و نیاز است که در این زمینه هم پژوهش مقایسه ای صورت گیرد.

وی توصیفات دهخدا از میرزا را هم بیان نمود و تاکید کرد: در تاریخ انقلاب مشروطه ، نوشته ملک زاده، نیز به دینداری میرزا و آزادیخواهی وی تاکید شده است. حتی افسران انگلیسی نیز در خاطرات خود نوشته اند که او یک انقلابی ایده آلیست و منصف بود از وطن پرستانی که امثال وی کمیابند.

لاریجانی افزود: تقدیم ۸۰۰۰شهید استان گیلان، بیانگر این است که این شهدا فرزندان میرزا هستند.

وی برخی خدمات ایرانیان به جهان اسلام و جهان غرب را برشمرد و افزود: بررسی انقلاب های یکصد سال تاریخ ایران، نشان می دهد به دلیل صبغه دینی و شیعی این منطقه، در اکثر این انقلاب ها، یک یا چند تن از علمای دینی و مرجع تقلید جلودار آن بودند.

پیشروی این انقلاب ها هم بخاطر پشتوانه دینی رهبران آن بوده است.

وی در مورد نظرات مختلف پیرامون مبارزات مسلحانه گفت: اگر کشوری اشغال شود، راه حلی بجز مبارزه مسلحانه باقی نمی ماند. اگرچه به ظاهر با شهادت ، جمهوری میرزا پایان یافت، اما میرزا کوچک جریانی را در کشور بوجود آورد و پیامی برای بیگانگان داشت و آن؛ مقابله با بیگانگان و متجاوزان در کشور است.

لاریجانی به استناد یکی از اسنادی که نظر میرزا را منتشر نموده، افزود: میرزا استناد می کرد که در قانون اسلام مدون است که وقتی کفار به ممالک اسلامی مسلط شوند، مسلمین باید بپا خیزند. و دولت انگلیس اسلام و مسلمانان را نمی شناسد و دنبال تضعیف مسلمانان است. با این ادله وجدانم آسوده است که برای سعادت کشورم حرکت می کنم، همانند حرکت موسی در مقابل فرعون.
وی استقامت میرزا بر اصولش را ستود و تصریح کرد: اگر ما هم راه عزت آفرینی امام را تداوم ندهیم، در جریان انقلاب موفق نخواهیم بود.

وی دیگر عوامل شکست جنبش جنگل را هم برشمرد و ابراز کرد: تفرقه و نفاق میان سران نهضت از دیگر عوامل شکست این نهضت بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: حرف اول و آخر میرزا این بود که جلوی بیگانگان بایستد. اکثر انقلابهایی که در تاریخ معاصر ایران به شکست رسیدند، بخاطر تفرقه و عدم پایمردی بر آرمانها و اهداف بود.

لاریجانی بر اتحاد همه جریان های سیاسی در کشور و همینطور اتحاد کشورهای اسلامی تاکید کرد و افزود: امروز کشور در شرایط حساسی است و ایران به خمان اندازه که در منطقه سرافراز است، مخالف و دشمن هم زیاد دارد. امروز منطقه در غلیان است و کشورهایی که نمی خواهند منطقه در آرامش باشد، پی در پی مساله و معضل در منطقه ایجاد می کنند و اجازه نمی دهند ایران در کشور و صحنه بین الملل آسوده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در کشوری که ساختار دموکراتیک دارد، اختلاف نظر هست. امروز هم آمریکایی ها و هم غربی ها باید بفهمند که اگر کشوری را اشغال کردید، دیگر شما را سالم نمی گذارند.
وقتی ۱۴۰ هزار نیرو در عراق پیاده کردید، دیگر مسلمانان عراق شما را آسوده نمی گذارند.اگر امروز تروریست در منطقه بوجود آمده است، نتیجه عملکرد غلط دولت های غربی است.

لاریجانی در پایان مراسم از دست اندرکاران برگزاری این مراسم تقدیر کرد و ابراز امیدواری نمود که خلاهای تاریخی این نهضت را پژوهش نموده و از آرمانهای میرزا درس بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی کشور در پایان تاکید کرد: اگر چه نهضت جنگل با شهادت میرزا تمام شد، اما یک جریان را به راه انداخت که آن جریان ادامه دار است.

About عطیه نصرتی

Check Also

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور رئیس گروه پیشگیری و …