چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس پلیس آگاهی گیلان: غفلت مالباختگان عامل ۶۴درصد سرقت‌‌ها در گیلان است

رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، قصور و غفلت مال‌باختگان و وجود خریداران کافی که بدون واهمه اقدام به خرید مال مسروقه می‌کنند را عامل ۶۴ درصد سرقت‌ها در گیلان دانست.
139206191132565191132643

فرهاد فلاح‌کریمی عصر امروز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یکی از جرائم شایع گیلان که آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو است، اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده توسط پلیس آگاهی درباره پرونده‌های سرقت داخل خودرو حاکی از آن است که خود مالباختگان اصلی ترین مقصران وقوع این نوع سرقت‌ها هستند.

وی، نادیده گرفتن توصیه‌ها و هشدارهای پلیسی برای حفظ ایمنی و پیشگیری از سرقت، فرصت ارتکاب جرم را برای سارقان بالقوه فراهم می‌کند، افزود: بی‌احتیاطی مالباختگان و وجود مالخران اضلاع مثلث سرقت هستند که راه را برای سارقان هموار می‌کند.

رئیس پلیس آگاهی گیلان، با اشاره به اینکه سرقت لوازم، قطعات و محتویات داخل خودرو از حیث فراوانی دومین رتبه وقوع سرقت‌ها را به خود اختصاص داده است، گفت: قصور و غفلت مالباختگان و وجود خریداران کافی که بدون واهمه اقدام به خرید مال مسروقه می‌کنند، از جمله محرک‌های ارتکاب سرقت محسوب می‌شود.

فلاح‌کریمی استفاده از ابزارهای حفاظتی و امنیتی در خودروها را برای کاهش سرقت‌ها ضروری دانست و خاطرنشان کرد: خودروهایی که دسترسی به آنها سهل و آسان بوده و تجهیزات ایمنی هم نداشته و یا خودروهایی که صاحبان آنها از پارکینگ‌های خصوصی یا عمومی استفاده نمی‌کنند و ضعفی در نگهداری خودرو وجود دارد، بیشتر در معرض تهدید به سرقت قرار دارند.

وی با بیان اینکه شناسایی و دستگیری مال‌خران به اندازه سارقان برای پلیس مهم بوده و به شدت این مسئله هم پیگیری می‌شود، بیان کرد: سارقان پس از سرقت اموال مسروقه اگر نتوانند آن را به پول تبدیل کنند، انگیزه خود را برای سرقت از دست می‌دهند.

رئیس پلیس آگاهی گیلان، خاطرنشان کرد: دستگیری مالخران از دو جنبه دارای اهمیت است که نخستین تاثیر آن در کنترل و کاهش وقوع سرقت‌ها و تاثیر دیگر کشف و بازگرداندن اموال مسروقه به مالباختگان است.

فلاح کریمی از شهروندان خواست، به منظور جلوگیری از سرقت لوازم و قطعات و محتویات خودرو حتی‌المقدور خودروهای خود را در پارکینگ‌های دارای نگهبان یا در مکان‌هایی قابل دید، پارک کرده و در صورت مراجعه به بانک و دریافت پول، از گذاشتن آن در داخل خودرو و رهاکردن اتومبیل در معابر بدون سرنشین جهت انجام سایر کارهای اداری امتناع ورزند.

وی با بیان اینکه ۲۳ درصد از جرائم سرقت ناشی از فقر و کسب مال است، افزود: تنها یک درصد ازجرائم رخ داده در گیلان ناشی از انتقام است.

رئیس پلیس آگاهی گیلان یکی از عوامل تشدید کننده وقوع جرم را هزینه بسیار کم جرائم دانست و گفت: منافع ناشی از جرم از منافع ناشی از فعالیت های قانونی بیشتر است.

فلاح‌کریمی با تاکید بر اینکه سارقان امروز کارشناس هستند بیان کرد : سارقان میزان مجازات را در نظر می‌گیرند.

وی پیشگیری کیفری، وضعی، اجتماعی را از روش‌های پیشگیری از سرقت عنوان و تصریح کرد: تاثیر قصور مال باختگان در شکل‌گیری سرقت‌های منازل ۶۴ درصد است./تسنیم

About

Check Also

با حضور اعضا و نمایندگان شرکت های عضو، اولین مجمع عمومی انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی برگزار شد

با حضور اعضا و نمایندگان شرکت های عضو، اولین مجمع عمومی انجمن سرمایه گذاران و …