چاپ مطلب چاپ مطلب

 رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر رشت: لزوم تقویت بخش فرهنگی مدیریت شهری در بودجه‌بندی سال جدید

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر رشت:
🔺 لزوم تقویت بخش فرهنگی مدیریت شهری در بودجه‌بندی سال جدید/

🔹 در بخش فرهنگی ورزشی، انتظارات جامعه زیاد است؛ بودجه‌ها کفاف هزینه‌ها را نمیدهد

🔹جابه جایی کدهای بودجه‌ای شهرداری، مشکل‌زا خواهد شد

 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در جلسه بیست و دوم این کمیسیون اظهار کرد: در آستانه تدوین برنامه و بودجه برای سال ۱۴۰۱ هستیم و از آنجا که انتظارات شهروندی در بخش فرهنگی از مدیریت شهر گسترده است، از مدیریت بودجه شهرداری میخواهیم تا حد ممکن اعتبارات بخش فرهنگی را پررنگ‌تر ببیند.

اختصاصی همای گیلان_ نادر حسینی در این جلسه که سه‌شنبه شب در محل ساختمان شورای شهر رشت برگزار شد گفت: اعتبارات بودجه‌ای برای بخشهای فرهنگی همواره و در طول سالیان مغفول مانده و با انتظارات گسترده مردم در بحث فرهنگ اجتماعی، ورزشی و غیره همخوانی ندارد، لذا خواهان آن هستیم تا بودجه فرهنگی مدیریت شهری برای سال آتی تقویت گردد. وی اضافه کرد: محله محوری، توجه به زیباسازی و ایجاد فضاسازی فرهنگی در نقطه به نقطه شهر مطلوب ماست و همه دستگاههای مرتبط با این اهداف باید هماهنگ و در یک راستا فعالیت کنند.


همچنین در این جلسه مطرح شد: با عنایت به ایام‌الله دهه فجر و ایام نوروز نیاز به افزایش اعتبار برای زیباسازی ، نورپردازی و آذین بندی شهر داریم و شاید بنا به درخواست مدیران ذیربط در شهرداری به ناچار از ردیف اعتبار احداث پارک جزیره‌ای رشت، برای این منظور برداشت گردد.

علیرضا تاج شهرستانی, نایب رییس کمیسیون نیز ضمن مهم شمردن رویکردهای فرهنگی مدیریت شهر گفت: با جابجایی کدهای بودجه ای در شهرداری جز در موارد اورژانسی و استثنایی از اساس مخالف هستیم وی اشاره کرد: مردم در مناسبتها اقدامات موثر و همه پسند میخواهند. وی گفت: با برخی فعالیتهای خلاقانه میتوان هم اقدامات فرهنگی  اجرا نمود و هم جلو ریخت و پاشهای هزینه ای را گرفت.


نایب رییس کمیسیون در بخشی از سخنان خود پیرامون اختیارات شهرداری در مباحث بهداشتی و تعامل با برخی اماکن، مساجد ارگانهای شهری معضلاتی رامطرح کرد و در ادامه مقرر شد در جلسات آتی با حضور مدیران مناطق پنج گانه، یک نشست تلفیق فرهنگی، بهداشت و محیط زیست تشکیل گردد.

واثق کارگرنیا، عضو کمیسیون و رئیس شورای شهر رشت در موضوع جابجایی کدهای بودجه ای شهرداری و اختصاص آن به بخشهای دیگر گفت: بی‌تردید جابه‌جایی کدهای اعتباری برای ما مشکل زا خواهد شد. متاسفانه در طی روند کار بارها شاهد اینگونه بی‌نظمی ها در کار شهرداری بوده‌ایم که کدهای اعتبار و تخصیص بودجه جابجا میشود ودر ادامه این کار شاهد گره خوردن در امور و تعویق در اجرای پروژه‌ها هستیم.
کارگرنیا تاکید کرد: برای اجرای آذین‌بندی در ایام جشن و سیاه‌پوش کردن شهر در روزهای سوگواری از المانهای دائمی استفاده شود و تا حد ممکن تجهیزاتی خریداری گردد که به دفعات قابل استفاده باشد. وی گفت: برای اجرای کارهایی که صرفا جنبه دیداری دارد و سودی دیگری در پی ندارد، خرید تجهیزات در هر نوبت، حاصلی جز اسراف و افزایش هزینه ها نخواهد داشت. کارگرنیا به مدیران بخش زیباسازی شهرداری توصیه کرد از المانهای دائمی استفاده نمایند و اقلامی مانند پرچم وغیره را محافظت نمایند تا در مواقع لزوم به دفعات بتوان از آنها استفاده کرد.

در ادامه این جلسه رایزنیهایی در رابطه با درآمدها و هزینه‌های جاری شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و چند لایحه مختلف جهت بررسی به روی میز کمیسیون فرهنگی شورا رفت.همچنین در بخشی از این جلسه، لایحه نامگذاری چند معبر، کوچه و پارک در رشت بررسی شد که از چند جهت حائز اهمیت بود.

علیرضا زهری، مشاور کمیسیون نیز در این رابطه پیشنهاد داد: بسیار بجاست که در نامگذاری معابر شهر رشت از اسامی ورزشکاران، نام آوران، فرهنگیان و چهره‌های شاخص استفاده گردد تا با این کار ضمن پاسداشت و تکریم شخصیت مورد نظر، گامی در جهت الگوسازی برای نوجوانان نیز فراهم گردد.
علیرضا شهرستانی، نایب رئیس کمیسیون با استقبال از این پیشنهاد اظهارکرد: برای سهولت در یافتن آدرس و پرهیز از نامگذاری های تکراری لیستی تهیه گردد از اسامی نام آوران شهر و کلیه نامهای مورد وثوق برای معابر شهر. با این کار تکلیف از پیش در نامگذاریها مشخص است و با نظمی که در این راستا ایجاد میگردد، میتوان به خانواده نام‌آوران از پیش اعلام نمود که نام منسوب به آنان در لیست نامگذاریها قرار گرفته است.
در این جلسه مطرح گردید حتی‌الامکان در نامگذاری معابر از اسمهای تکراری استفاده نشود تا به هنگام سرچ و جستجوی نام یک معبر، بتوان براحتی آن معبر یا کوچه را مکان‌یابی نمود.
در این جلسه مطرح شد: نامگذاری معابر شهر نیازمند یک نوع نظم و سیاست گذاری است؛ به این ترتیب که مثلا معبر اصلی در یک منطقه بنام شهدای سلامت و معابر فرعی در همان منطقه بنام یکایک شهدای سلامت گیلان پلاک بخورد.
یا معبر اصلی دیگر بنام مدافعان حرم و معابر فرعی بنام یکایک شهدای مدافع حرم مزین گردد تا طی این پروسه هم نامی مغفول نماند و هم در آدرس یابی و جستجوی اینترنتی، نظم و برنامه را شاهد باشیم.

علیرضا زهری، مشاور کمیسیون نیز در این رابطه پیشنهاد داد: بسیار بجاست که در نامگذاری معابر شهر رشت از اسامی ورزشکاران، نام آوران، فرهنگیان و چهره‌های شاخص استفاده گردد تا با این کار ضمن پاسداشت و تکریم شخصیت مورد نظر، گامی در جهت الگوسازی برای نوجوانان نیز فراهم گردد

علیرضا شهرستانی، با استقبال از این پیشنهاد اظهارکرد: برای سهولت در یافتن آدرس و پرهیز از نامگذاری های تکراری لیستی تهیه گردد از اسامی نام آوران شهر و کلیه نامهای مورد وثوق برای معابر شهر. با این کار تکلیف از پیش در نامگذاریها مشخص است و با نظمی که در این راستا ایجاد میگردد، میتوان به خانواده نام‌آوران از پیش اعلام نمود که نام منسوب به آنان در لیست نامگذاریها قرار گرفته است.

نادر حسینی رئیس جلسه نیز اظادر کرد: هم‌اکنون ۹۵۰۰ کوچه‌ بی نام در رشت داریم که لازم است فرآیند نامگذاری، شماره گذاری و عملیات استعلام و به ثبت‌رسانی آنها انجام گیرد.
در این جلسه در خصوص نامگذاری المانی بنام شهید حق‌بین تصمیماتی گرفته شد.نادر حسینی، علیرضا تاج شهرستانی، سید حسین رضویان، محمدحسین واثق کارگرنیا و هادی رمضانی اعضای کمیسیون فرهنگی شورای ششم کلان‌شهر رشت هستند.

 

About نسرین عشقی

Check Also

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض کارشناس دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط …