چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس کمیسیون فرهنگی ،ورزشی اجتماعی شورای شهر رشت: در صدد ایجاد برندهای جدید برای شهررشت هستیم/ از ظرفیت نخبگان شهر استفاده میشود

🔺 رئیس کمیسیون فرهنگی ،ورزشی اجتماعی شورای شهر رشت:
در صدد ایجاد برندهای جدید برای شهررشت هستیم/ از ظرفیت نخبگان شهر استفاده میشود

🔹بررسی لایحه تشکیل ستاد راهبردی شهر خلاق در کمیسیون فرهنگی، ورزشی اجتماعی شورای شهر رشت

اختصاصی همای گیلان_ در جلسه بیست و سوم کمیسیون فرهنگی ورزشی اجتماعی شورای شهر رشت کلیات لایحه‌ای موسوم به تشکیل “ستاد راهبردی شهر خلاق” روی میز شورا قرار گرفت.
نادر حسینی، رئیس کمیسیون در این جلسه که بصورت تلفیقی با کمیسیون توسعه پایدار تشکیل شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: از آنجا که پیوستن شهر رشت به جمع شهرهای خلاق خوراک جهان در یونسکو، با هزینه و کوششهای زیاد توسط مسئولان وقت در شهر رشت احراز شد، باید برای حفظ این امتیاز و در صورت امکان توسعه آن به شاخه‌های دیگر جز خوراک، اقداماتی انجام داد.
وی ضمن مهم شمردن برندسازی برای شهر رشت گفت: باید سازوکاری دیده شود تا کلیه دستگاههایی که در این فرآیند پتانسیل اجرایی دارند وارد این چرخه شوند.

هادی رمضانی، نایب رئیس جلسه نیز ضمن مهم شمردن تشکیل چنین ستادی در بدنه شهرداری رشت اظهار کرد: با کلیات این طرح موافقیم و باید نهایت دقت در انتخاب ارکان و
تعیین اهداف صورت پذیرد تا هم از موازی‌کاری در این راستا جلوگیری بعمل آید و هم هزینه‌های مالی و تخصصی هدفمند و با بیشترین کارآیی به کار گرفته شوند.

در ادامه این جلسه حمیدرضا آزمون، مسئول حوزه مدیریتی شهردار و امور شورای اسلامی شهر، ضمن توضیح این مطلب که شهر رشت از سال ۹۳ شروع به فعالیت برای جایگیری در جمع شهرهای خلاق خوراک جهانی کرده و از سال ۹۴ صاحب این امتیاز گردیده است گفت: همکاران ما در شهرداری سعی کرده‌اند تا هر ساله برای حفظ این امتیاز اقداماتی انجام گیرد. وی گفت: لازم است این اقدامات از شکل جزیره‌ای خارج شود و وقت آن است که برای توسعه شهر خلاق در سایر زمینه‌ها و در تقویت بخش خوراک دستگاهها و ارگان‌های خارج از شهرداری را نیز به این شبکه اضافه کنیم.

در این جلسه هدف از تشکیل “ستاد راهبردی شهر خلاق” برنامه‌ریزی مدون و ایجاد یک وحدت رویه در تصمیم گیریهای حوزه شهر خلاق نام برده شد و در ادامه، به تفصیل جزئیات و ماده های لایحه یک به یک مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه ذکر شد که برای تشکیل ستاد راهبردی شهر خلاق در رشت، ” امور خلاقیت و فن‌آوریهای نوین” و “امور برندسازی های شهری” در نظر قرار گرفته شده است.
در این جلسه مطرح شد از آنجا که هیچ ساختاری در شهرداری با زوایای فعالیت این ستاد همپوشانی کامل نداشته و ایده برندسازی برای شهر رشت نیز در این موضوع مورد نظر است، تشکیل چنین ستادی لازم بنظر میرسد. عزیزی، کارشناسان حاضر در جلسه در توضیحات بیشتر گفت: از ارگانها و دستگاههایی که در این فعالیت حضور موثر خواهند داشت میتوان به روابط عمومی شهرداری، سازمان آموزش و پرورش استان، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان، سازمان سرمایه‌گذاری، سازمان صمت، معاونت مالی اقتصادی شهرداری، اتاق اصناف، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، اتاق بازرگانی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند ارگان ذیربط دیگر نام برد.
عزیزی همچنین ترکیب اعضای ستاد راهبردی شهر خلاق رشت را به این ترتیب نام برد:
۱.شهردار رشت: رئیس ستاد.
۲.نایب رییس ستاد: معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری.
۳. دبیر ستاد: به انتخاب شهردار (ترجیحا رئیس کمیته فنی اجرایی به جهت جلوگیری از موازی‌کاری)
دیگر اعضا: یک عضو از شورای اسلامی شهر رشت، معاونین شهرداری، رئیس سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی، نماینده کمیسیون ملی یونسکو در گیلان و روسای کمیته برنامه ریزی شهرداری.

واثق کارگرنیا، عضو کمیسیون و رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه ضمن تبریک ایام‌الله فجر و تسلیت بمناسبت درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی در این رابطه اظهار داشت: کلیات طرح درست و علت ایجاد این ستاد قابل قبول است اما شرح وظایف نام برده شده در لایحه کلی بود و نیاز به کار بیشتری دارد. وی در ادامه گفت: اینکه شهرداری در جهت برندسازی برای رشت گامی را آغاز کرده جای خوشحالی است و ما تاکنون واقعا نتوانسته‌ایم از بسیاری از فرصتها خوب استفاده کنیم. وی توصیه کرد: در این فرآیند از ظرفیتهای دانشگاهی و جامعه نخبگان نیز استفاده گردد.

حسینی، رئیس جلسه نیز پیشنها داد دو عضو از شورای شهر، یک عضو از کمیسیون فرهنگی و یک عضو از کمیسیون توسعه پایدار در این ستاد حضور یابند‌. وی بر این نکته تاکید داشت اعضای حاضر از شورا در ستاد راهبردی شهر خلاق نظارت استصوابی بر امور ستاد خواهند داشت.
وی گفت: استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی نیز در این حرکت جمعی مورد نظر است و توصیه ما این است که یک عضو از دانشگاه گیلان نیز در در ترکیب اعضای ستاد قرار گیرد.

About نسرین عشقی

Check Also

حسن پورقربان، شهردار اسبق انزلی: عدم ثبات مدیریتی از دغدغه های اساسی شهرداران است

حسن پورقربان، شهردار اسبق انزلی: عدم ثبات مدیریتی از دغدغه های اساسی شهرداران است همای …