چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت مطرح کرد:  خانه احزاب فعال و پویا ، وحدت اجتماعی را به شهر می‌آورد/ موافقت با کلیات سند راهبردی  شورا و شهرداری رشت

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت مطرح کرد:
 خانه احزاب فعال و پویا ، وحدت اجتماعی را به شهر می‌آورد/
موافقت با کلیات سند راهبردی  شورا و شهرداری رشت/


برنامه های سند راهبردی ظرفیتهایی برای تغییر و تکمیل دارد

همای خبرر – تاج شهرستانی در نود و چهارمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت که به بررسی دو لایحه بررسی سند راهبردی پنج ساله شورا و شهرداری و واگذاری ملک شهرداری واقع در میدان یخسازی به خانه احزاب رشت اختصاص داشت، خانه احزاب فعال را سبب وحدت اجتماعی در شهر عنوان کرد.

تاج شهرستانی در این جلسه و در بحث بررسی لایحه برنامه راهبردی شهر رشت با متولی گری شورا و شهرداری نیز ضمن اعلام اینکه با کلیات طرح موافق هستیم گفت : نتایج این برنامه راهبردی در شورای شهر ثبت میشود و به وزارت کشور نیز ابلاغ خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه پاشنه آشیل شهرداری عدم نظارت کافی بر انجام بهینه امور است گفت: این ضعف مهم شهرداری است که بخشهایی از شهرداری به دلیل اینکه نظارت مستقیمی روی عملکرد آنان وجود ندارد و به مرجعی پاسخگو نیستند، باری به هر جهت و با مسامحه در امور رفتار میکنند.

این عضو پارلمان شهری با ذکر اینکه عمر شوراها چهارساله است اما مدیران و مسئولان شهرداری سالیان طولانی در این مجموعه حضور دارند، دغدغه مندی آنان در امور شهر را با اهمیت دانست و گفت: صاحبان اندیشه و مجریان هدفمند شهرداری، ثروتی برای شهرداری رشت محسوب میشوند و برعکس اهمال کاران و کم کاران نقاط ضعف و شکافهای مجموعه شهرداری هستند.

وی در بحث واگذاری ملک واقع در فلکه یخسازی که مورد درخواست نمایندگان خانه احزاب حاضر در جلسه بود عنوان کرد: معتقدیم بودن خانه احزاب فعال، یعنی بودن وحدت اجتماعی در اقشار جامعه و تعامل اعضای این خانه با اعضای شورای شهر میتواند دریچه جدیدی برای ایجاد ثبات فرهنگی و اجتماعی باشد و هم افزایی شورا و شهرداری با احزاب و اصناف برای ارتقاء کیفی مدیریت شهر مفید است.

وی به سه عضو خانه احزاب در جلسه کمیسیون فرهنگی، پیشنهاد داد در جلسات خود عضوی از کمیسیون فرهنگی اجتماعی را دعوت نمایند و متقابلا کمیسیون نیز با دعوت از یکی از اعضای خانه احزاب آغاز یک تعامل دو سویه در این راستا را اجرایی کند.

تاج شهرستانی با تایید سخنان اعضایزخانه احزاب که متاسفانه در کشور از ظرفیت احزاب استفاده بهینه نمیشود گفت: بی‌شک مشاهده عملکردهای مثبت و شاخص از خانه احزاب میتواند رویکردها به خانه احزاب را تغییر دهد و تدوین برنامه های مشخص و اجرایی ساختن آنها به مرور توسط همگان قابل مشاهده خواهد بود.

نمایندگان خانه احزاب در این جلسه ضمن اظهار اینکه اولین استانی که خانه احزاب در آن تشکیل شد گیلان بوده است و این خانه از سال ۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده است، شأن و منزلت اعضای خانه احزاب را خاطرنشان کرده و تخصیص یک خانه مناسب با امکانات مفید را برای برگزاری جلسات اجتماعی، سیاسی و صنفی لازم دانستند.

سهیلا مدارایی از اعضای این خانه با ذکر ابنکه عمومأ در شهرهای مختلف، شهرداری ها خانه و مکانی به احزاب واگذار میکنند با توجه به انتخابات پیش رو تسریع در این واگذاری را از کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رشت خواستار شد.

در لایحه دیگر این جلسه با موضوع بررسی سند راهبردی پنج ساله برای شهر رشت، توسط حمید رضا آزمون ، مدیر نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت توضیحاتی ارائه شد.

آزمون گفت: این طرح پنج ساله با قابلیت تامیـن چشم انداز ۲۰ ساله برای رشت، همانطور که از نام آن بر میآید یک برنامه راهبردی است به آن معنا که اجراهای پیش‌بینی شده برای هر سال دارای زمان بندی، کد و ردیف اجرایی شده و در زمان مقرر حتما وارد فاز اجرایی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه تدوین این برنامه راهبردی با تلاش و انرژی بسیار یک تیم متخصص ایجاد شده گفت : ۲۰۸ پروژه با رویکردهای مختلف در تمام عرصه های مدیریت شهری در این سند راهبردی گنجانده شده که مانند یک نقشه راه شهر را با کمترین انحراف به نقاط هدف نزدیک خواهد کرد.

آزمون که ناظر این سند راهبردی است تصریح کرد از میان ۲۰۸ پروژه‌ی این طرح ۵۹ پروژه رویکرد اجتماعی، فرهنگی و گردشگری دارد ضمن آنکه درآمدهای تعریف شده در این طرح مبتنی بر سه سناریو:
– بر اساس میانگین افزایش تعرفه های درآمدهای شهرداری،
– بر اساس نرخ تورم پنج سال گذشته و یا تلفیقی از مدل‌سازیهای گروه اقتصادی در طرح میباشد.

وی هزینه اولیه برای شروع فعالیت طرح را ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و قابل تامین از منابع داخلی شهرداری عنوان کرد.
آزمون زیرساختهای کودک محور شامل کف پوش و مناسب سازی محیطی در اطراف ۲۰ مدرسه ابتدایی شهر رشت، ایجاد اتاق های مادر و کودک در سطح شهر، تورهای گردشگری محله محور، ایجاد اقامتگاههای بومی محله ای همراه با تهیه و عرضه زنده خوراک گیلانی را از جمله موارد قابل اجرا در این طرح عنوان کرد.

تاج شهرستانی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای شهروندان از این محل گفت: کلیات طرح قابل قبول و طرح ظرفیت هایی برای تکمیل و رفع نقایص دارد.

نادر حسینی عصو کمیسیون فرهنگی اجتماعی نیز در این جلسه ضمن ابراز اینکه مطالعات کامل و رفع نقایص در لایحه در ابتدا و در حین اجرا لازم است گفت: در اجراهای پیشنهادی،اهم و مهم ها در نظر گرفته شود و توجه شود که ایجاد این حجم از زیرساخت در ظرف محدود شهرداری رشت میگنجد یا خیر.

وی گفت: پایبندی به پیش بینی های سرمایه گذاری در طرح اصل مهمی است که نباید فراموش شود.

انتهای پیام/

About نسرین عشقی

Check Also

اولین همایش انجمن ناشنوایان در لاهیجان برگزار شد + تصاویـر

اولین همایش انجمن ناشنوایان در لاهیجان برگزار شد + ‌تصاویـر اولین همایش انجمن ناشنوایان شهرستان …