چاپ مطلب چاپ مطلب

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت؛ نماز جمعه‌ی روز عاشورا با حضور پرتعداد شهروندان ، در پیاده راه فرهنگی شهر اقامه میشود

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت؛

نماز جمعه‌ی روز عاشورا با حضور پرتعداد شهروندان ، در پیاده راه فرهنگی شهر اقامه میشود



نتشکیل ‘ ستاد مناسبتهای ملی و مذهبی’ با محوریت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی و شهرداری رشت

در جلسه ۷۲ کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت مطرح شد؛ طبق هماهنگی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با دفتر امام جمعه رشت
اقامه نماز جمعه‌ی روز عاشورا، با امامت آیت الله فلاحتی و حضور پرتعداد شهروندان در محل پیاده راه فرهنگی رشت برگزار میشود.
تاج شهرستانی در این جلسه ضمن اعلام این خبر، طی سخنانی اقدام کور و هتاکانه ای که در روزهای اخیر در یک کشور اروپایی نسبت به قرآن کریم صورت گرفت را محکوم کرد و گفت: قداست عظیم این کلام آسمانی با این چنین اقدامات کورکورانه و منحط، خدشه دار نخواهد شد و پیروان راستین قرآن و میلیاردها مسلمان جهان بر این واقعیت واقفند.

وی تاکید داشت : قرآن تنها مصحف الهی و بدون تحریف جهان است؛ جاودانه ماندن معجزه‌ی اوست و قداست آن همواره بجا و محتوای آن به عنایت خداوندی متصل بوده و از هر گزندی بدور است.

به گزارش همای خبـر ، تاج شهرستانی در این جلسه که با موضوع برنامه‌ریزی نحوه برگزاری مراسم آیینی و مذهبی ایام محرم و عاشورای حسینی برگزار شد تصریح کرد: ادارات خدمات‌رسان شهر رشت در مناسبتهای ملی و مذهبی هیچ اقدام مشخص و مؤثری ندارند و در وظایف خود کم‌ کاری می‌کنند!

وی گفت : شهرداری یک تنه تمامی مسئولیتهای فرهنگی و ملی مذهبی سطح رشت را برعهده دارد و کمیسیون فرهنگی اجتماعی از این تریبون مراتب گله‌مندی خود از انفعال ادارات خدمات رسان شهر رشت؛ به خصوص ادارات مرتبط با امور فرهنگی را ابـراز میکند.

تاج شهرستانی افزود: در مراسم محرم سال ۱۴۰۲ هم، به مانند سالیان پیشین دو سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و سیما، منظر و فضای سبز شهری رشت کلیه تمهیدات ویژه محرم را برعهده دارند و در حال سیاه پوش سازی معابر و نصب المان و آذین بندی فضای شهری رشت برای برگزاری مراسم ویژه محرم بودند ؛ حال آنکه کلیه ادارات، طبق قوانین ملزم به صرف یک درصد از درآمد خود برای هزینه در مناسبت ها و آماده سازی محوطه پیرامون ساختمان در مناسبتهای آیینی و ملی و مذهبی هستند.

تاج شهرستانی تصریح کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی و سیما منظر شهرداری باید کمک حال ادارات و سازمانهای دولتی در مناسبت ها باشند نه اینکه تمامی مسئولیت اجراها را در اعیاد و ایام عزا بر عهده بگیرد و اگر اینگونه است وظایف ذاتی دیگر ادارات، به خصوص اداراتی که با شرح وظایف مشخص فرهنگی تشکیل شده اند و دائما در حال نقد کردن اقدامات فرهنگی و اجتماعی شهر هستند ، چه نقشی دارند و بودجه خود را در کدام محل صرف میکنند!!

علیرضا تاج شهرستانی در ادامه با اشاره به اینکه داشتن چهارچوب و قوانین در موضوعات فرهنگی لازمه هر شهر مدرن و امروزی است، امور فرهنگی را مانند نخ تسبیحی دانست که تمامی اجراها و اقدامات حول محور مدیریت شهر به گونه ای به آن متصل هستند.

وی همچنین شهروندان را به رعایت شئونات مبتنی بر عرف جامعه ایرانی و اسلامی در پوشش و رفتار توجه داد و گفت: ناهنجاری ها و حتی خشونت های منجر به جنایت و قتل، عمدتا نتایج بی اعتنایی به اصول فرهنگی و عدم رعایت هنجارهای جامعه است و باید در این رابطه هوشیارانه و مسئولانه رفتار کرد.

هادی رمضانی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن محکوم کردن هتک حرمت به مصحف کریم قرآن در یک کشور غربی بر رعایت هنجارهای جامعه در سطح شهر رشت اشاره داشت و گفت: خانواده ها مراقب فرزندان و جوانان خود باشند و با کلام مادرانه و پدرانه آنان را مجاب به رعایت شئونات اسلامی به خصوص در ایام ماههای محرم و صفر نمایند.

وی گفت: نمی‌خواهیم جوانان عزیز جامعه با ناهنجاری و بی حجابی، به دام مشتی اراذل بیفتند و سلامت روان و جان آنان متوجه خطرهای پیش بینی نشده و خدای نخواسته عادتهای غلط و خانمان برانداز شود.

منطقه پنج شهرداری رشت، پیشرو در مهیاسازی زیرساختهای فرهنگی شهر

پیام جعفری نیا، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری رشت در جلسه هفتاد و دوم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا به ارائه گزارشی از اجراهای انجام گرفته توسط سازمان تحت پوشش خود پرداخت و گفت: واگذاری کتیبه ، ریسه و پارچه به ۲۰۰ هیات مذهبی و چندین اداره دولتی و آذین بندی معابر شهر، نصب ۱۵۰ پرچم و ۳۰۰ ‌بنر در میادین و معابر، ۵۰۰ پرچم روی پلهای شهر، و جانمایی ۴۰ المان ویڗه از جمله اقدامات این سازمان بوده است.

جعفری نیا با تاکید بر این نکته که اگر ادارات مختلف شهر که همگی دارای ردیف بودجه مشخص برای فضاسازی در مراسم هستند، هر کدام فقط محوطه پیرامون ساختمان خود را آذین بندی و سیاه پوش کنند، کل شهر مهیای ویژه‌ی ایام خواهد شد گفت: متاسفانه تاکنون در هیچ مناسبتی، همکاری با شهرداری رشت صورت نگرفته و برای مراسم محرم امسال نیز از شهرداری درخواست مساعدت نمودند!

وی افزود: امید که با تذکر کمیسیون فرهنگی به ادارات، این نارسایی در مناسبت های بعدی، فی‌المثل در برگزاری مراسم سالروز هشت سال دفاع مقدس رفع شود.

این مدیر شهری رشت گفت: از بین مناطق پنج گانه شهرداری رشت نیز، تنها مجموعه ای که برای مراسم محرم امسال به تنهایی مهیای برگزاری مراسم ایام عاشورا شد، منطقه پنج شهرداری رشت بوده است.

تصویب تشکیل ‘ ستاد مناسبت های ملی مذهبی’ با محوریت کمیسیون فرهنگی اجتماعی و شهردار رشت

در جلسه ۷۲ کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت، پس از طرح موضوع تنها متولی بودن شهرداری رشت در ایجاد زیرساختهای لازم برای مراسم مذهبی محرم به پیشنهاد مونا زره پوش ، مشاور کمیسیون، مصوب شد یک ستاد مناسبت های ملی و مذهبی ویژه تمهیدات اجرایی با هدف تقسیم وظایف و تعامل میان ادارات و مناطق مختلف شهرداری رشت در مناسبت ها تشکیل شود و طی آن در ایامی مانند محرم و سایر مناسبتهای و اعیاد، نهادهای مختلف فرهنگی شهر رشت ، هر یک وظیفه ای مشخص بر عهده گزفته و بار تمامی اجراها بر دوش سازمانهای فرهنگی و سیما منظر شهر نیفتد.

در این رابطه مطرح شد، آن دسته از ادارات شهر که شرح وظایف فرهنگی دارند، مناطق پنج گانه شهرداری، سازمانهای فرهنگی و سیمامنظر با محوریت کمیسیون فرهنگی و شخص شهردار اعضای این ستاد را تشکیل داده و تقسیم وظایف فرهنگی میان این ادارات در مناسبتهای مذهبی و ملی در آن مشخص و پس اد تصویب به شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تحت پوشش استانداری گیلان تقدیم شود، ضمن آنکه ستاد ویژه اربعیـن نیز بصورت ادغام شده با ستاد مناسبت های ملی و فرهنگی، فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

 اقامه نماز جمعه‌ی روز عاشورا  در پیاده راه فرهنگی رشت

 

در جلسه ۷۲ کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رشت، مطرح شد:مراسم نماز جمعه در روز عاشورا به امامت آیت الله فلاحتی با حضور پرتعداد شهروندان در پیاده راه فرهنگی شهر برگزار خواهد شد.

رؤسای دو سازمان فرهنگی و سیمامنظر گزارش اقدامات در حال اجرا و آماده به اجرای خود در مراسم دهه اول ماه محرم را ارائه نمودند.
یاسر محجوب، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در این رابطه گفت: ‌اجرای مراسم هر روزه تعزیه در پیاده راه فرهنگی، توزیع هزار پرچم ویژه محرم در محلات ، حمایت های ویژه از هیات های شاخص شهر، نصب پرچم و بیلبوردهای مناسبتی و دعوت از ۵۰ هنرمند پیشکسوت و جوان در اجرای نمایشی با نام ‘مولای عشق’ همراه با پخش زنده از شبکه استانی باران، سیاهپوش کردن معابر شهر ، سیاه پوش کردن ساختمان شهرداری در پیاده راه، نصب استند و چندین ایستگاه صلواتی در معابر شهر، اجرای برنامه های آیینی مانند ‘شیرخوارگان حسینی’ و ‘ احلا من العسل’ که توسط ۸۰ دانش آموز در محل مزار شهدا برگزار میشود،
همچنین برپایی مجالس روضه در سالن حجاب پارک بانوان رشت از مهمترین اجراهای سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت در این ایام بوده است.

محجوب در ادامه به برپایی مراسم نماز جمعه در روز عاشورا در محل پیاده راه فرهنگی شهر رشت اشاره داشت و گفت: با توجه به تقارن روز عاشورا با اولین جمعه مرداد ماه ۱۴۰۲ طی هماهنگی انجام شده با دفتر امام جمعه رشت مقرر شد مراسم اقامه نماز جمعه رشت در ظهر عاشورا در محل پیاده زاه فرهنگی شهر برگزار شود.

وی در توضیحات بیشتر گفت: پیش بینی میشود جمعیتی بین ده هزار تا ۱۲ هزار شهروند در این مراسم حضور یابند و شهروندان میتوانند با همراه داشتن زیرانداز و سجاده ، بخش مدیریت شهری را در اجرای بهتر این مراسم آیینی همراهی کنند.

یاسر محجوب گفت: طبق سنوات گذشته، ‌حرکت دسته عزاداری پرسنل شورای اسلامی و شهرداری رشت از مقابل ساختمان ساعت شهرداری تا حرم خواهر امام علیها سلام در روز هشتم محرم و همچنین پیاده روی دسته عزاداران ۱۵۰۰ شهروند از حرم خواهر امام رشت تا مقبره آقا سید جلال الدین در آستانه اشرفیه با پذیرایی ناهار و شام در روز تاسوعای حسینی از دیگر اجراهای قابل ذکر در این ایام است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت در این جلسه بر تعامل سه مجموعه سازمان فرهنگی، سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری و روابط عمومی شهرداری رشت در ماههای اخیر اشاره داشت و گفت: وفاق این سه مجموعه حاصل هم‌افزایی و جلسات مشترک در کمیسیون فرهنگی شورای حاضر است که آن را به فال نیک می‌گیریم.

در پایان این جلسه چند لایحه کمک مالی به مؤسسات مختلف فرهنگی، ورزشی و درمانی بررسی و مصوب شد.

انتهای پیام/ همای خبر

About نسرین عشقی

Check Also

کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت در نخستین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مرکز شهرستان های گیلان: معضل پسماند مشکل مشترک شهرهای استان گیلان

کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت در نخستین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای …