چاپ مطلب چاپ مطلب

رابطه انتخابات و اموات؟!/ محبوب روستا

همای  گیلان: هرچه به روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک و نزدیک تر می شویم ” اظطراب ” و ” اشتیاق ” در کاندیداهای   نمایندگی مردم جلوه و نمود بیشتری پیدا کرده و می کند . در کشور ما رقابتهای سیاسی آن هم در عرصه ی راه یابی به مرکز قانونگذاری کشور ، همواره مهیج و پر از اضطراب بوده و این هیجانات و اضطراب ها که عمدتا ناشی از احساس و احتمال پیروزی و شکست در این میدان بوده و می باشد موجب گردیده تا گاهی اوقات داوطلبان نمایندگی مردم و حتی بستگان و اطرافیانشان در مواقع و مقاطع خاص دست به اقداماتی بزنند که با هیچ یک از اصول عقلانیت ، عدالت ، اخلاق و انصاف و قانون منطبق نباشد ، دست زدن به انجام اموری که حتی نه تنها نفعی را برای آنان به دنبال نداشته و ندارد بلکه به ضرر و زیانشان نیز تمام شده و می شود.

40-240x137

از جمله ی اقداماتی که بسیار چندش آور و مذموم است و متاسفانه متداول ، حضور کاندیداها در مجالس و مراسم ترحیم و یادبود اموات و گذشتگان است ، بسیار دیده شده که به خصوص در آستانه ی انتخابات مجلس ، کاندیداها به اتفاق گروهی توجیه شده به یکباره وارد مراسم عزا و مجلس ترحیم درگذشتگان از مردم شده و به نوعی با تحت تاثیر قراردادن مراسم ، مردم و خانواده های داغدیده ، خودی نشان داده و با توزیع اطلاعیه و پیام تسلیت مراتب تاثر و تاسف بسیار عمیق خود را از درگذشت متوفی ابراز داشته و همدردی خویش را به خانواده های مصیبت رسیده اعلام می دارند . البته کمتر اتفاق افتاده که با هم و هم زمان در چنین مراسمی حضور پیدا کرده باشند معمولا جدای از هم و در زمانهای مختلف قدم رنجه کرده و می کنند!.  در حالی که همه می دانند حضور آنان در چنین مجالس و محافلی نه از سر درد و ابراز همدردی که از باب سوء استفاده از احساسات و عواطف و به منظور جلب توجه و آراء مردم و خانواده های عزادار صورت گرفته و با این وصف کارشان نه برای «خدا »که برای «خود » است.

و البته این حضور فقط در آستانه انتخابات ها از جانب کاندیداهای محترم این همه پر رنگ است ، بعد از انجام انتخابات این دسته از کاندیداها را کمتر می توان حتی در مجالس یادبود نزدیکان و بستگانشان زیارت کرد !.

بعد از انتخابات آنکه به هر حال به مجلس راه می یابد آنچنان مشغله اش زیاد است که چه بسا ممکن است حتی نتواند ( نه آنکه نخواهد ) در مجالس عزا و عروسی بستگان نزدیکش شرکت نموده و حضور یابد چرا که بار نمایندگی مردم در مجلس انصافا باری سنگین و کار وکیل مردم در خانه ملت و حوزه انتخابیه بسیار پیچیده ، متنوع و دشوار .

مضافا اینکه در این میان تنها کسی یا کسانی ول کن معامله نیستند که همچنان به دوره بعد چشم دوخته اند به این کار ادامه می دهند و…

بدیهی است ماههای پیش رو ، مجالس تشییع و تدفین و یادبود و ترحیم اموات محل تاخت و تاز این دسته از داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی خواهد بود و به تعبیر یکی از متدینین ، اموات مردم از دست آنها در امان نخواهند بود ؟

کاندیداهای نمایندگی مردم باید بدانند که این عمل اقدام بسیار مذموم و ناپسندی است که در واقع دون شأن نمایندگی و نمایندگان است و با اینگونه اعمال و رفتار نه تنها سودی در انتخابات پیش رو نصیب و عایدشان نخواهد شد بلکه از محبوبیت آنان نیز خواهد کاست !.

ممکن است برخی بگویند که ابراز همدردی با داغدیدگان و شریک غم دیگران شدن مورد سفارش اکید دین مقدس اسلام و اقدامی انسانی است و مدعیان نمایندگی مردم نمی توانند نسبت به این موضوع بی تفاوت بمانند و…

به هر حال ؛

کاندیداهای محترم باید توجه داشته باشند که مجالس ترحیم اموات محل مناسبی برای معرفی و خودی نشان دادن آنان نیست ، آنها باید با تکیه بر تقوا و سلامت نفس ، تعهد کاری ، وجدان اخلاقی ، در طول زندگی و سالهای مدیریت و خدمت خود ، توانمندی ، مردم دوستی ، علاقه مندی به خدمت به مردم را به اثبات رسانده باشند نه در مراسم یادبود و بزرگداشت درگذشتگانمان!

در پایان تذکر این نکته را خالی از لطف نمی دانم که جامعه و مردم عزیز کشورمان به اندازه ی کافی چوب سیاست بازیهای سیاست بازان زیادی را در زمینه های مختلف خورده اند ، لطفا مجالس ترحیم و یادبود اموات مردم را به امیال نفسانی و سیاست بازی های خود آلوده نسازید ، باقی بقایتان !

محبوب روستا

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …