چاپ مطلب چاپ مطلب

رازگشایی از قتل میلیون‌ها هدف به دست نظام آموزشی؛ خودکشی پسر ۱۹ ساله چه ارتباطی با کنکور داشت؟

همای گیلان:در حالی که هزاران انتقاد به اصل و شیوه کنکور سراسری وارد است، این آزمون همچنان با قوت به خلاقیت کُشی ادامه می‌دهد.

داستانی که روایت می‌کنم، شرح حالِ من، شما و احتمالا فرزند کوچکتان در آینده نه چندان دور است؛ پدر و مادرهایمان هم تجربه‌اش کردند. البته پای صحبت والدین دهه ۴۰ یا ۵۰ خود که بنشینی، با افتخار‌تر از من و شمای دهه هفتاد یا هشتادی از دستاورد علمی آن روزهایش حرف می‌زنند. می‌گویند مدرک تحصیلی ما معتبر‌تر از هر مدرک دکترای امروز است. از سختی رسیدن و  تکیه زدن به دانشگاه مورد علاقه خود در آن روز‌ها می‌گویند؛ به طور مثال اینکه چقدر باید درس‌شان خوب می‌بود که بتوانند درمورد علاقه خود نسبت به فلان رشته حرف بزنند چه برسد به تحصیل در آن!
‌می‌گویند مثل ما دهه ۷۰‌ها نبودند که برای چشم درآوردن، به رشته مهندسی و پزشکی بروند، چون واقعاً اگر مهارت و علاقه کافی نداشتند، امکان ورود به دانشگاه را نداشتند پس لاجرم به سمت حرفه مورد پسند خود می‌رفتند تا حسابی ثمره و بار دهند.

جیبت پُر‌تر، جایت محفوظ‌تر!

به دوره ما که می‌رسد، از همان ابتدا که وارد دنیای آموزش شدیم، فهمیدیم اگر جیبت پر‌تر باشد، جایت محفوظ‌تر است. اگر پدر و مادرت توانستند تو را به مدارس غیردولتی بفرستند خیالت راحت؛ برای دانشگاهت نیز کافی است دست به جیب شوند، می‌نشینی در صندلی دلخواهت در دانشگاه و رشته مورد علاقه‌ات که البته پر پرستیژ و اصطلاحاً باکلاس است. فرقی هم نمی‌کند درس‌هایت را بخاطر کُندذهنی پاس نشوی! باز فدای سرت، پول فقط دوای مرگ نیست.

اگر جزو این جماعت نباشی تازه می‌شوی مثل چندین میلیون نفر دیگری که طبق روال و نظام همیشگی باید بعد از ۱۲ سال تحصیلی از یک مرز سرنوشت‌ساز عبور کن، همان مرزی که برخی بیشتر از اینکه نگران ناموفق عبور کردن از آن باشند، نگران جواب پس دادن به خاله و دایی و عمو هستند. کنکور داستان، روایت، سوژه و غول گزارش من است، همان که دلهره‌اش از سه سال قبل از رسیدن به آن شروع می‌شود و تا روز اعلام نتایج انتخاب رشته‌ات زندگی برایت نمی‌گذارد. حتی اگر درس‌نخوان‌ترین موجود روی کره زمین باشی، بالاخره این آزمون پرفشار تو را به زانو درمی‌آورد و می‌گویی کاش می‌خواندم که حالا مجبور نباشم برای پر کردن رزومه در ادارات مختلف، مدرک تحصیلی نامربوط به شغل مورد نظرت را جلو پایشان بگذاری.

نفس‌کشی راه حلی به جای جواب پس ندادن به آشنایان!

ماجرای همه ما از همین کنکور شروع شد. شاید بدشانس‌ترین داوطلبان کنکور آن‌هایی‌اند که درست سال کنکور دچار سانحه می‌شوند با اینکه بسیار درس‌خوان بودند، اما یک سال از این ماراتون عقب می‌افتند. دسته دوم آن‌هایی‌اند که خیلی زیاد درس‌ خوانند و چند ماه مانده به کنکور عزیزشان را از دست می‌دهند و محوظات درسی که هیچ، به مدت مدیدی انگیزه‌شان را از دست می‌دهند.
دسته دیگر داوطلبانی هستند که به شدت در طول تحصیل زبان‌زد بودند و خانواده هر جا که می‌نشست از معدل بالای فرزند خود می‌گفت. غافل از اینکه دانش‌آموز درس‌خوانِ بیچاره، اصلا در تست زدن مهارت ندارد و رتبه چند رقمی‌اش را نه تنها پیش خاندان بلکه برای شارژ کردن سیم کارت هم نمی‌شود استفاده کرد.
پسر ۱۹ ساله‌ای که روز پنجشنبه، ۳۰ مرداد ۹۹ بعد از کنکور سراسری ریاضی، خودش را از پشت بام ساختمان چهارطبقه پرت کرد و جانش را از دست داد، همه‌جا نوشته و می‌گویند ظاهرا از نتیجه آزمونی که داده راضی نبود و با وجود معدل بالایش در دوران دبیرستان، دست به نفس‌کُشی زده اما؛ چه کسی می‌داند که بر او چه گذشته است؟ می‌گویند ساعت ۱۸ یعنی حداقل ۶ ساعت بعد از کنکور این تصیم را عملی کرده است، ولی از کجا معلوم؟ شاید نگران بازخورد اطرافیان و سرزنش‌ها از نتایج کنکور بود! شاید می‌دانست اگر قبول نشود همه می‌گویند تو یک سال نه مهمانی رفتی و نه با ما ارتباط داشتی، این بود آن همه  ادعا؟
هیچ یک نمیدانیم اصل ماجرا چه بود و در دل پسر ۱۹ ساله درس خوانمان چه می‌گذشت. هر چه بود، قطعا قابل قضاوت نیست چرا که تنها خودش می‌داند سال‌ها چه بر او گذشته و چه چیزی انقدر به او فشار آورده که شانس زندگی و بقا  را از خود بگیرد.


یک دسته دیگر آن فرزند ناخلف خانواده ‌است که بخاطر وجنات درس‌خوانش، از بچگی گفتند بی برو برگشت دکتر می‌شوی غافل از آنکه آرزویش آشپز شدن یا عکاسی و حتی نقاشی بود. رشته‌هایی که برخی والدین از آن‌ها درمورد فرزندانشان با خجالت یاد می‌کنند.
به تعداد همه خوانندگان این خبر، دسته‌بندی و دلیل وجود دارد که الا و بلا این کنکور دردسرساز نه تنها من را از بغل دستی درس خوانم، درست و حسابی تمییز نمی‌دهد بلکه هزاران کیلومتر مرا از هدفم دور می‌کند و حداقل برای چند سال مرا  از وقت گذاشتن روی حرفه مورد نظرم دور می‌کند.
در راستای این انتقادات هر سال می‌شنویم که قرار است این آزمون را حذف کنند. خیلی‌ها هم درس خواندن را شل می‌کنند دریغ از اینکه خبری از حذف کنکور نیست. یا شایعه است یا یک حرف بی‌دنباله که در مجلس یا گوشه کناری پرت شده است و کسی از روی زمین آن را  بر نمی‌دارد.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور رئیس گروه پیشگیری و …