چاپ مطلب چاپ مطلب

رسم تاریخ✍️جلال میرزاآقایی


اختصاصی همای خبر/تاریخ در گذر خویش ، از قلمرو اندیشه های زیادی عبور کرده است و مخزن الاسرار آن ، مملو و سیراب از همین اندیشه هایش می باشد .طعم و فهم و عمق تاریخ، هر چه رو بسوی علم و آگاهی رفته است ،پالایش و ویرایش زیادی هم با خود به ارمغان اورده است .اینکه به جای سنگ ، کلمه پرتاب شده است و اینکه بجای سلاخ خانه های آن ، کتابخانه ساخته شده است و اینکه چکاچک شمشیر ها ، جایش را به چک چک قلم بر روح و لوح ضمیر انسانی داده است ، راه دراز و خونینی طی شده است .
دین و آیین پیامبران ، یکی از باورهای حتمی و دور دراز در همه ی تاریخ بوده است و پیامهای آن با تنوع تفسیر ها همراه بوده وآیین رهایی و پند های اخلاقی ، شاید ابتدا با چکاچک شمشیرهمراه بوده ! مگر نه این است که بخشی از تاریخ زیر سایه ی همین شمشیر ها ، شکل گرفته است و کمتر آیین و دینی را سراغ داریم که در بستر تاریخ بدون شمشیر شکل نگرفته باشد!! .
تاریخ گواه است که همه ی پیام آوران و پیامبران ، سرلوحه و روح پیام شان ، اخلاق و کرامت انسانی و پیام صلح و دوستی بوده است و اینکه حواریون و پایوران تابع ، بعد ها ، همچو امیران و پادشاهان ، به رسم خود ِ تاریخ ،کشور گشایی کردند و سرها و همسران از سران ، جدا کردند ، رسم تاریخ بود و نه آیین هیم انسانی .
مگر میشود آیین انسانی و اخلاقی مسیح را ،با ظلم و ستم و حکمرانی شبه فرعونی ی پاپ ها و کادینالهای قرون وسطی ، از یک سنخ باشند ؟
مگر میشه شمشیر آغشته بخون امثال خالد بن ولید را با شمشیر فاتح مکه ،که پیام صلح و رهایی و عشق ، ارمغانش بود و موری و پرنده ای و درختی را هم تکان نداد ، از یک سنخ دانست ؟
صلح و برابری و اخلاق و آیین ناب انسانی و از بین رفتن راهزنی و انتقام و بر چیدن نظام ایلیاتی قبیله گری و محو نظام اشرافیت ِ هزار ساله و آیین شمشیر و خون وووو…راهی نیست که بتوان در بستر تاریخ نادیده گرفت .
اگر با انحراف حواریون و سینه چاکان ، سینه ها چاک شد و امثال داعش و ملا و مکلا ، میدان دار شدند ، و اگر فاشیسم در قلب تمدن رنسان و در یک قدمی مکتب فرانکفورت شکل گرفته ، آیا باید مسیح و کالون و مارتین لوتر و یا دانتون و گوته و پرومته و….محاکمه شوند ؟
شمشیر اِنکار را به ابتکار نقد بسپاریم و بی محابا ، به عمق تاریخ سفر کنیم و سلول های سرطانی را از سلول های زاینده و پوینده ، جدا کرده و از هر یک تحلیل و تفسیر جدا گانه ای داشته باشیم .

جلال میرزاآقایی

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …