چاپ مطلب چاپ مطلب

رشت ، میزبان شصت و سومین نشست نشست روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان ها تعامل اعضای شوراهای اسلامی و تبادل تجربیات هدف اصلی این نشست بود.

همای گیلان:ییس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان ها در شصت و سومین نشست اعضای این مجمع که در رشت برگزار شد گفت : تبادل تجربه و تعامل بین اعضای این مجمع راهگشای حل بسیاری از مشکلات و چالش های مدیریت شهری است.


محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به گستردگی اقلیمی ایران افزود : برای مقابله با چالش ها و به حداقل رساندن تلفات و خسارات در مواقع بحرانی ، استفاده از تجربیات دیگران در مدیریت شهری نتایج مثبتی به دنبال خواهدداشت.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه پایدار شهری و نقش سرمایه گذاری ها در این بخش افزود : با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر هدایت نقدینگی سرگردان جامعه ، می توان با آگاهی بخشی ، مشارکت شهروندان را در سرمایه گذاری طرح های شهری افزایش داده و نقدینگی سرگردان را به سمت و سوی توسعه شهری هدایت کرد.
رییس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان ها با اشاره به اینکه شهرداری ها برای دوری از برخی اتهامات و حواشی ترجیح میدهند با بخش دولتی و یا خصوصی – دولتی ( خصولتی ) کار کنند گفت : با افزایش مشارکت بخش خصوصی در پروژه های شهری و با شفاف سازی قراردادها می توان عملیات اشتراکی را با سرعت منطقی به نتیجه رساند.
استاندار گیلان هم در این نشست ، با اشاره به اینکه شهرداری ها مشکلات و چالش های خاص و پیچیده ای دارند گفت : قیمت گذاری عوارض و مالیات های شهرنشینی با میزان و نحوه ارائه خدمات شهری از سوی شهرداری ها تناسب ندارد.
مصطفی سالاری ، افزود : کم بودن عوارض شهری از یک سو و کاهش درآمد شهرداری ها از سویی دیگر ، کمیسیون ماده ۱۰۰ را که برای جلوگیری از برخی تخلفات در نظر گرفته شده ، به منبعی برای درآمد زایی تبدیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد : با واقعی سازی نرخ گذاری عوارض و مالیات های شهری ضمن افزایش درآمد شهرداری ها ، از آسیب زدن به چهره شهرها نیز جلوگیری می کند.
مهرداد لاهوتی ، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز به برخی لوایح دولت ازجمله لایحه استخدامی شهرداری ها و لایحه ساماندهی پسماند های شهری که برای بررسی به مجلس ارائه شده ، اشاره کرد و گفت : با تعیین تکلیف این لوایح ، دولت آیین نامه استخدامی شهرداری ها را اجرا خواهد کرد و شهرداری ها نیز برای مدیریت بهینه پسماندها می توانند از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنند.
شهردار رشت هم در سخنانی با اشاره به اهمیت تامین منابع پایدار مالی برای شهرداری ها
گفت : بزرگترین چالش امروز شهرداری ها فقدان منابع پایدار مالی برای پوشش هزینه های جاری و عمران شهری است.
ناصر حاج محمدی ، فروش تراکم را راهکاری نامناسب و خطرناک برای آینده شهرها عنوان کرد و افزود : رشت به عنوان شهر اولین ها ، ظرفیت ها و فرصت های بیشماری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی دراختیار دارد که می توان با استفاده از آن در راه رسیدن به توسعه پایدار شهری گام های موثری برداشت.
در ادامه این نشست روسای کمیسیون های چهارگانه تخصصی مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان ها بیانیه های پایانی این کمیسیون ها را قرائت کردند.
در پایان هم با رای اعضاء ، کرمانشاه به عنوان میزبان نشست شصت و چهارم انتخاب و معرفی شد. /صدا وسیما/باکانال همای خبر همراه شوید

 

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …