چاپ مطلب چاپ مطلب

رشت و لاهیجان میزبان «نوروز بازار» در گیلان می‌شوند

همای گیلان: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از اجرای آئین های بومی استقبال از نوروز و فصل بهار با عنوان «نوروز بازار» در شهرهای رشت و لاهیجان خبر داد.

1976972

حمیدرضا آذرپور با بیان اینکه بسیاری از آیین های گیلان در استقبال از نوروز است، اظهار داشت: امسال همزمان با ۱۱ استان دیگر کشور، آیین ها و مراسم استقبال از نوروز در دو شهر رشت و لاهیجان برگزار می شود.

وی افزود: این آیین ها که از ۲۴ تا ۲۸ اسفندماه برگزار می شوند با هدف زنده نگاه داشتن و جلوگیری از فراموشی فرهنگ عامه در این دو شهر اجرا می شود و به طور قطع با استقبال شهروندان رو برو خواهند شد.

آذرپور، برگزاری آیین چهارشنبه سوری و نوروزخوانی را از جمله آیین های ویژه استقبال از نوروز در گیلان برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از آیین های بومی و محلی گیلان سرشار از تنوع و زیبایی است که متاسفانه به درستی برای مردم بازگو نشده بنابراین با اجرای درست آنها و توضیح در مورد فلسفه اجرای هرکدام در طول سال ها تلاش خواهد شد که آیین های یاد شده به نسل حاضر و آیندگان منتقل شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری گیلان تاکید کرد: این برنامه برای نخسیتن بار در سطح کشور در ۱۲ استان اجرا می شود و قرار است از سال های آینده در تمام استان ها برگزار شود.

وی ادامه داد: بازآفرینی و زنده نگاه داشتن آیین هایی که در فرهنگ  و تاریخ کشور ریشه دارند، می تواند بهترین مقابله با هجوم فرهنگ های وارداتی باشد.//مهر

About سردبیر

Check Also

همای خبر؛ موقعیت استراتژیک آرش مال در منطقه آزاد انزلی، این مجمع تجاری و فرهنگی در موقعیتی منحصر به فرد است

همای خبر؛ موقعیت استراتژیک آرش مال در منطقه آزاد انزلی، این مجمع تجاری و فرهنگی …