چاپ مطلب چاپ مطلب

ره آورد سفر دولت تدبیر و امید به استان مازندران چه باشد؟

همای گیلان:در آستانه سفر ریاست محترم جمهوری به استان مازندران مسئولین استان چه تدبیری اندیشیده اند تا از حضور دولت تدبیر و امید به استان سر سبز مازندران در جهت توسعه این استان بیشترین بهره را ببرند. یا اینکه انتظار چه ره آوردی از سفر وجود دارد؟ یقیناً یکی از مطالبات  منطقی استان بخصوص پنج شهرستان ساری، میاندورود، نکاء، بهشهر و گلوگاه که در فاصله کمی از بندر امیر آباد قرار دارند تبدیل این منطقه ویژه به منطقه آزاد اقتصادی-تجاری می باشد که این مطالبه نه یک خواسته منطقه ای بلکه یک رویداد ملی و بلکه بین المللی است که علاوه بر استان مازندران، کل کشور از آن منتفع و بهره مند خواهد گردید.

index

شاید بتوان گفت قبل از آنکه مسئولین محلی نسبت به آن حساسیت داشته باشند یا مسئولین ارشد استانی بخواهند پیگیر آن باشند باید یکی از اهداف مهم دولت محترم در این سفر باشد. چرا که بندر امیر آباد یکی در دو مبداء ورودی کریدور شمال-جنوب به ایران در جنوب دریای خزر می باشد. مبادی ورودی کریدور به ایران در جنوب دریای خزر در استان گیلان از بندر انزلی شروع می گردد که چند سال قبل تبدیل به منطقه آزاد گردید و در استان مازندران از بندر امیر آباد بهشهر شروع می شود که آن هم منطقاً باید تبدیل به منطقه آزاد می گردید.

در ادامه تحولات کریدور های ارتباطی اروپا و آسیا وزرای حمل و نقل کشور های اروپایی در اجلاس کمیسیون اروپا هلسینکی، در سال ۱۹۹۳ مسیر جدید ارتباط تجاری قاره های آسیا و اروپا را تحت عنوان کریدور شمال-جنوب معرفی کردند که این کریدور کشور های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشور های حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا مرتبط می سازد. موافقتنامه کریدور شمال-جنوب در سپتامبر۲۰۰۰ میلادی(شهریور۱۳۷۹) در سنپترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید. در واقع این سه کشور به عنوان موسسان کریدور شمال-جنوب شناخته میشوند. سپس کشورهای قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس و عمان به عضویت این کریدور درآمدند. بعدها ارمنستان، بلغارستان، ترکیه و سوریه درخواست عضویت داده اند. این کریدور با توجه به کوتاهی مسیر و در نتیجه کاهش هزینه حمل و نقل برای دو قاره آسیا و اروپا و حتی آفریقا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد. باتوجه به اهمیت این کریدور و اقبال زیاد کشورها در آینده به عنوان یک پیمان منطقه ای در خواهد آمد. که با فعال شدن آن میتوان به اهداف زیادی از جمله توسعه مناسبات حمل و نقل، افزایش دسترسی به بازارهای جهانی، ایمنی و حفظ محیط زیست، ایجاد فرصتهای اشتغال، تدوین قوانین و مقررات لازم، هماهنگ سازی سیاستهای حمل و نقل بین کشورها، توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی، ارتقاء سطح امنیت منطقه و…. دست یافت. کریدور شمال جنوب که در حال حاضر مناسب ترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود، این مسیر در مقایسه با مسیرهای سنتی ۴۰درصد از نظر مسافت و زمان و همچنین ۳۰ درصد از نظر هزینه به صرفه تر میباشد.که بخش مهمی از آن از  خاک ایران می گذرد. برای کشور و بخصوص سه استان مازندران و گیلان در شمال و هرمزگان در جنوب باید فرصتی مهم تلقی کرد و استفاده مناسب و بهره برداری کافی از این فرصت نمود. این کریدور در حال حاضر  از اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندر عباس در جنوب متصل می گردد. در داخل خاک ایران کالا به وسیله حمل و نقل ریلی یا جاده ای به بنادر شمال کشور (بندر امیر آباد بهشهر و بندر انزلی) انتقال می یابد. سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستارا خان و لاگان روسیه و از طریق ولگا  یا از طریق ریلی به اروپا حمل میگردد. آنچه که مهم و درخور اهمیت است نگاه ملی دولت مردان به این مسیر ترانزیتی است که باید تقویت گردد ، در سطح منطقه ای نیز نگاه ویژه مسئولین استانی به این امر بسیار مهم است. که به نظر میرسد در استان مازندران این امر مغفول مانده است. در استان گیلان بندر انزلی به عنوان یک مبداء ورودی این کریدور به ایران از چند سال قبل به عنوان منطقه ی آزاد فعالیت می نماید. لیکن در استان مازندران این امر تاکنون محقق نگردید. با توجه به سفر ریاست محترم جمهوری به استان امید است مسئولین ارشد استان بدور از هر گونه کشمکش سیاسی و بخشی نگری، با نگاه منافع ملی و منطقه ای پیگیری لازم در جهت تصویب منطقه آزاد تجاری بندر امیر آباد بهشهر به عنوان مبداء ورودی کریدور شمال جنوب در مازندران بعمل آورند. فرصت سوزی و سوء تدبیر مسئولین یقیناً خسارات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصادی استان وارد خواهد داشت. همانگونه که همه واقفیم در بین بنادر شمال کشور منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد دارای شرایط خاص و منحصر به فرد است که هیچ یک از دیگر بنادر از این موقعیت برخوردار نیستند. برخی از این شرایط عبارتند از:

  1. مسیر جاده ای کریدور شمال – جنوب از بندر امیر آباد شروع و از طریق دامغان، یزد و … به بندر عباس ارتباط می یابد که بخش اعظمی از این مسیر درحال بهره برداری میباشد.
  2. این بندر توسط راه آهن به تهران، مشهد، سرخس، بندر عباس، بندر ماهشهر، بندر خرمشهر و دیگر نقاط ایران و همچنین به کشور آسیای میانه و… ارتباط دارد.
  3. این بندر در حد فاصل دو فرودگاه بین المللی ساری و گرگان با فاصله ای کوتاه قرار دارد.
  4. محوطه بندر برای سرمایه گذاری در بخش های تولیدی، صنعتی و … از فضای فیزیکی و زمینهای لم یزرع کافی برخوردار بوده که نیازی به از بین بردن زمین های زراعی نیست.
  5. بندر خارج از محدوده مسکونی قرار داشته و حجم بالای تردد جاده ای مزاحمتی برای ساکنین در بر نخواهد داشت.
  6. در جوار بندر محیطهای اقتصادی دیگر نظیر پایانه نفتی، کشتی سازی صدرا، نیروگاه شهید سلیمی نیز قرار دارند.
  7. در سطح بین المللی یک بندر کاملاً شناخته شده و مهم به شمار می رود و قابلیت پهلو گیری کشتی های باری بزرگ را دارد.
  8. تمامی ظرفیت ها و زیر ساخت های لازم مهیا بوده و نیازی به هزینه اضافی از قبیل احداث جاده، ایجاد ریل، آزاد سازی زمین های اطراف و … انجام شده است.
  9. ……..

با توجه به موارد گفته شده و موارد متعدد دیگر امیدواریم مسئولین استانی دولت تدبیر و امید نیز با تدبیر ویژه این فرصت ویژه را مغتنم بشمارند و برای یک بار هم شده در ارتباط با توسعه و پیشرفت استان تصمیم منطقی بگیرند که فقر و عقب ماندگی حق مازندران سر سبز نیست. برای یکبار هم شده مازندران را در یابیم و احساسی عمل نکنیم و در حسرت پیشرفت استان نسوزیم. برای یکبار هم که شده دست در دست هم دهیم و آثار بی توجهی یا کم توجهی به این استان را در طی سالیان گذشته بزداییم و یادگاری از دولت تدبیر و امید را در این استان ماندگار نماییم . و یکبار برای همیشه دغدغه مقام معظم رهبری در مورد استان را که فرمودند«فقر زیر برگ های سبز درختان مازندران پنهان شده است» را دغدغه خود نیز بدانیم و تصمیمی علمی، عقلانی، اثر بخش و پایدار در جهت ایجاد منطقه آزاد با هدف فقر زدایی و توسعه استان اتخاذ نماییم. امید که در سطح استان مسئولین ارشد استانی اقدام و پیگیری لازم درجهت تبدیل بندر امیر آباد به منطقه آزاد اتخاذ نمایند و در صورتیکه در استان این همت و همیت وجود نداشته باشد ، در سطح ملی دولت مردان با کلان نگری، بدور از تاثیر پذیری از شانتاژهای محلی و سهم خواهی های سنتی غوغاسالارانه این فرصت را برای استان و کشور فراهم سازند.

دکتر اسلام بابانژاد

عضو شورای اسلامی شهر بهشهر

مهر ماه ۱۳۹۴

About سردبیر ارشد

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …