چاپ مطلب چاپ مطلب

روایت هشت سال بروکراسی اداری؛ خرید خانه شیون فومنی وعده های نامحقق مسئولان گیلان به قلم مهری شیرمحمدی

همای گیلان، این شاعر دوزبانه را فقط گیلانی ها نمی شناسند. اگر چه برخی از شعرهای گیلکی «میر احمد سید فخری نژاد»، امروز به عنوان ضرب المثل در میان مردم کوچه و بازار ساری است، ولی آوازه «شیون فومنی» در سراسر ایران پیچیده است و به قول خودش:
«نتراشیده سرآنگونه قلندر شده ام/ که به گیلانکده ام خواجه شیراز دگر».
این گزارش، روایت سر و گرم زندگی شیون و آثارش نیست، روایت ۸سال بروکراسی اداری و مکاتبات اداری مسئولان تراز اول گیلان و شهر رشت است که در پس شعارهای فرهنگی، هنوز نتوانسته اند خانه شیون فومنی را در بلوار دیلمان شهر رشت خریداری و آن را به عنوان بنیاد فرهنگی شیون تغییر کاربری دهند. اقدامی که در دیگر شهرها صورت گرفته و امروز خانه استاد شهریار و پروین اعتصامی در تبریز، خانه نیما یوشیج در یوش مازنداران، خانه دکتر محمد معین در تهران و… خریداری و به عنوان مراکز ادبی و فرهنگی تغییر کاربری یافته اند.
درخواست مفاخر که دیگر در قید حیات نیستند
درخواستی که هرچند غیرمکتوب از سال ۱۳۸۷پیگیری می شد، ولی مکاتبات رسمی آن نشان می دهد نامه رسمی جمعی از مفاخر فرهنگی گیلان خطاب به استاندار وقت، محمد علی نجفی، ارسال شده و خواستار خرید خانه ای هستند که شیون شخصا در رشت ساخته بود و ناچار شد برای تامین هزینه های درمان نارسایی کلیه اش بفروشد.
از میان نام مفاخر فرهنگی که درخواست خرید خانه را امضا کرده اند، افرادی نظیر؛ استاد جعفر خمامی زاده، فریدون نوزاد و مصطفی فرض پور ماچیانی به چشم می خورد که در پس سالها آرزوی محقق نشده شان را به دیار باقی برده اند.
پس از درخواست نامبردگان دو سالی طول کشید تا معاون سیاسی استاندار وقت جلسه ای با حضور برخی از مسئولان و متولیان استان و رشت در این زمینه بگذارد؛ از مدیر کل فرهنگ و ارشاد گرفته تا مدیر کل میراث فرهنگی و اعضای شورا و شهردار شهر رشت.
از اعضای چهارمین دور شورای شهر رشت، اسماعیل حاجی پور به عنوان رئیس سنی و مظفر نیکومنش به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی شورا نیز حضور داشتند. اگرچه در آن جلسه مقرر شد رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ضمن مذاکره با مالک، برآورد قیمتی هم داشته باشد و شهردار و دیگر متولیان نیز آورده مالی خود را برای کمک به خرید اعلام نمایند، ولی نه مظفر نیکومنش و نه رضا موسوی روزان، رئیس کمیسیون فرهنگی بعد از وی در شورا، هیچ متولی از هیچ کدام از ادارات یاد شده و حتی از دفتر استاندار با مالک فعلی وارد مذاکره نشده اند. و افزون بر آن لایحه و مصوبه ای هم از شهرداری رشت به شورا ارسال نشده تا بر اساس آن پیگیری ها تداوم یابد.
دومین و سومین جلسات نیز با تاخیر های یکساله در دفتر معاونت اجتماعی استاندار برگزار گردید و خروجی جلسات، تنها ارسال صورتجلسات اجرایی نشده به مدیرانی بود که هر کدام با داشتن بودجه کافی امکان خرید ملک را به تنهایی داشتند.
خانه شیون فومنی خریداری نشد ولی بنیاد شیون فومنی به همت فرزندش -که مسئول جمع آوری و انتشار آثار شیون است- در اسفند سال ۱۳۹۵خورشیدی رسما راه اندازی گردید.
با آمدن شورای پنجم و وجود اعضایی که برخی بیش از بقیه تلاش دارند وجهه فرهنگی خود را رسانه ای نمایند، یکبار دیگر فرزند شیون فومنی، درخواست خرید خانه را خطاب به رئیس شورای شهر رشت و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مطرح کرد.
درخواستی که البته در مکاتبات بین شورا و شهردار دست به دست می شود و نه تنها حتی یک جلسه برای بررسی درخواست رئیس بنیاد شیون فومنی برگزار نمیکند.‌‌..
منبع- گیل مهر

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …