چاپ مطلب چاپ مطلب

رودبنه از بخش های مستعد استان در زمینه کشاورزی و گردشگری می باشد/تالاب بین المللی امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی دو پتانسیل قوی در رودبنه

اختصاصی همای گیلان: بخش رودبنه ازجمله بخش های استان گیلان می باشدکه نقاط قوت و پتانسیل های زیادی داردبه طوری که این بخش می تواندبسیاری ازتولیدات داخل استان گیلان راتامین کند.وجودزمین های کشاورزی حاصل خیزازیک سوهمچنین دریانیل گون ازسوی دیگر دوویژگی ممتازی هستندکه می توانندضریب آوازاین بخش رابالا ببرند.دریایی که باعث تکمیل برندهای لاهیجان شدوموجب گردید ویژگی که می تواند به عنوان سفیربرای رودبنه عمل کند خبرنگارهمای گیلان باسیدمحمدعلوی بخشداراین بخش که ریاست گردشگری رشت را درکارنامه خوددارندمصاحبه ای به صورت پرسش وپاسخ ترتیب داده است باهم این گفتگورامی خوانیم:

س:لطفاخودتان را معرفی کنید
ج:اینجانب سید محمد علوی دارای مدرک مهندسی کشاورزی و کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دارای بیش از ۱۴ سال سابقه اداری در حال حاظر کارمند رسمی وزارت کشور ، در سابقه کاری خود مدیریت اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشت را در سالهای ۹۱و۹۲ داشتم و علاوه بر آن مسئولیتهای مختلف از جمله دبیری کارگروه گردشگری استان ، مسئول دبیرخانه ساماندهی سواحل شمال کشور، عضویت در کمسیون های ماده ۵ شهرسازی و معماری ، مغایرت های طرح های هادی روستایی، تبصره یک ماده یک حفظ کاربری اراضی کشاورزی استان و همچنین نمایندگی در کمسیون طرح های غیر کشاورزی در قالب ماده ۲۱ استان را داشته ام همچنین مسئول فنی شرکت توسعه گردشگری استان بودم با استخدامم در وزارت کشور از سال ۹۲ بعنوان دبیر کارگروه های حوزه های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در قالب برنامه های ابلاغی در حوزه فرمانداری لاهیجان انجام وظیفه نمودم.
تا اینکه از ۱۴ شهریور ماه با پیشنهاد فرماندار محترم لاهیجان و تایید استاندار محترم با حکم وزیر محترم کشور بعنوان نماینده عالی دولت در سمت بخشدار بخش رودبنه مشغول به فعالیت شدم.

س:لطفا در مورد پتاسیل ها و نقاط قوت بخش توضیح بفرمایید؟
ج:رودبنه با داشتن یک شهر و ۵۴ روستا با جمعیت ثابت بالغ بر ۲۵هزار نفر از بخشهای مستعد استان در زمینه کشاورزی و گردشگری با پتانسیل بالا در تولید و نیروی انسانی مستعد است. دارای دو پتانسیل بالفعل تالاب بین المللی امیرآباد و بالقوه منطقه ویژه اقتصادیست. با حدود ۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و راههای دسترسی از شهرستان های مجاور قابلیت توسعه و رشد در منطقه فراهم است. وجود پتانسیلهای طبیعی همچون ابگیرهای طبیعی ، مرغزارها، رودخانه های دائمی و نهرهای فصلی از دیگر قابلیتهای توسعه طبیعی بخش است. علاوه بر آن پتانسیل های کشاورزی و دامپروری چون برنج ، نوغان ، بامبو ، پرورش ماهی ، ماکیان و …. از دیگر ظرفیتهای بخش دست به موارد فوق می توان پتانسیل صنایع دستی بومی و سنتی از حصیر و مروار ، بامبو و صنایع جرمی و چوبی و بافتنی های محلی و …. را اضافه نماییم.
باید از این پتانسیل ها با مدیریت صحیح و یکپارچه در راستای اجرایی شدن اقتصادی قوی، مردمی، بومی و با تکیه بر توانایی های داخل استفاده کرده و شعار اقتصاد مقاومتی را عملی و اجرایی نماییم.
از نقاط قوت بخش همدلی شوراها و شعور اجتماعی مردم و قناعتی ست که در زندگیشان دیده می شود که بی شک هم برایم پشت گرمی بوده اند و هم دل گرمی ، خوشبختانه به همت دولت و اراده ای که در مسئولین نظام وجود داشته و دارد در بیشتر روستاها به حد معمول (نه مطلوب) امکانات و زیرساختها فراهم شده، اما همیشه جا برای خدمت و کار وجود دارد. نقایصی در بحث برق روستاها در فصول پر مصرف بدلیل بار شبکه و فرسودگی خطوط وجود دارد که به همت هم گام به گام در شرف رفع آن هستیم از طرفی بدلیل اقلیم گیلان بازسازی و نوسازی مسیر جاده ها همواره باید در دستور کار و اجرا باشد که در سنوات ماضی بدلیل برخی از محدودیتهای مالی به نحو شایسته به این مهم پرداخته نشده که نیاز است با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره راه و شهرسازی و اداره خدمات جاده ای با مدیریت جهادی و بر اساس نیازها و اولویتها به این نقایص رسیدگی شود هرچند خوب میدانیم که اعتبارات در حوزه شهرستانی بسیار محدود و طبقه بندی شده و برنامه ریزی شده مدیریت می شود نیاز است با رایزنی هایی در سطح ملی از آن منابع در این خصوص راهکارهای بلند مدتی پیش بینی گردد. از طرفی بدلیل عدم تخصیص اعتبار مناسب در سنوات قبل در محدوده روستاهای ساحلی بخصوص امیرآباد و حسنبکنده و جیرباغ پیشروی آب دریا و تخریب ساحل را در دفعات متعدد شاهد هستیم که با تدبیر دولت دوازدهم در قالب اعتبارات ستاد بحران و حوادث غیر مترقبه پیش بینی های لازم در شرف انجام و در دستور کار است.

س:چشم انداز آینده این بخش را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج:چشم انداز بلندم برای این بخش در ابتدا بسط و گسترش شعار و برنامه های اجرایی محوله بر اساس وظایف کاری و مسئولیتی ام به نمایندگی از دولت دوازدهم دولت تدبیر و امید است در برنامه های اشتغالزایی و کار آفرینی بر اساس سیاست های ابلاغی همچنین خاصه اولویت اول اجرایی شدن مصوبه دولت و مجلس برای منطقه ویژه اقتصادی در بخش و محدوده روستای سحرخیز محله می باشد که در دستور کار قرار دارد و با اعلام آمادگی سرمایه گذار بخش خصوصی در مرحله صدور مجوز سازمان مسئولی پس از تایید کمسیون استان و ابلاغ استاندار محترم به دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می باشد.
ضمناّ پیگیری اجرایی شدن راه های دسترسی مستقیم شهرستان به دریا در حوزه روستای جیرباغ و روستای سحرخیز و در چشم انداز بلند مدت اجرایی شدن بام سبز به دریا از طریق وزارت راه و شهرسازی به همت و کمک فرماندار محترم و سایر مسئولین استانی و حمایتها و پیگیری های نماینده محترم به یاری حق محقق خواهد شد.
بخش رودبنه در موضوعات کشاورزی و گردشگری و صنایع دستی دارای پتانسیلهای طبیعی و انسانی فراوانی ست در همین راستا سعی بر ان داریم تا با استفاده از ظرفیتهای موجود و همراهی دهیاران و شوراها و با کمک دستگاههای تخصصی و علاوه بر ان سایر ادارات از جمله کمیته امداد، بهزیستی، تعاون و پتانسیل سپاه و بسیج به رونق اقتصادی بخش از طریق منابع مختلف مالی که دولت در سال جاری درقالب توسعه روستایی و طرح تکاپو و طرح بنگاه های کوچک اقتصادی در نطر دارد در قالب دو منطوره بهره برداری کردن از آبگیرها، طرح بوم گردی و توسعه صنایع دستی و صنایع تبدیلی و خرید ماشین الات در اشتغالزایی پایدار کمک نماییم.
باید با ایجاد شرایط مناسب و تهیه بانک اطلاعاتی مختص هر روستا زمینه مشارکت بخش خصوصی توانمند را فراهم کنیم در حال حاضر نوار ساحلی بخش که مجموعا ۱۰ کیلومتر طول دارد بیشترین متقاضی برای ساخت ساز در قالب گردشگری، خدماتی، مسکونی و تجاری و تفریحی و … وجود دارد که به دلیل محدودیتهای انقضای طرح هادی و همچنین حرایم دریا و تالاب و جاده محدودیتهایی وجود دارد که به امید خدا در بازنگری طرح ها نسبت به رفع این موانع در قالب پیشنهادات کارشناسی که منتج به توسعه خواهد شد نگاه ویژه ای صورت خواهد گرفت. البته نیاز است دستگاه های اجرایی در راس موضوع تسهیل و تسریع در صدور مجوز و سایر دستگاه ها با نگاه حمایتی در پاسخ استعلامات و بانکها و موسسات مالی در کنار سایر دستگاه ها خود را یاور سرمایه گذاران واقعی بخش خصوصی بدانند و کمک رسان باشند که اگر این مهم ً حمایت از تولید و سرمایه گذاری در تحقق فرمان اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب ً عملیاتی شود بی شک شاهد توسعه و رشد منطقه خواهیم بود.
س:در خصوص وضعیت کشاورزی این بخش توضیح بفرمایید؟
ج:حدود ۷۰ درصد اراضی کشاورزی شهرستان در بخش رودبنه واقع شده و به همین نسبت منابع حاصل از توسعه کشاورزی به بنیه اقتصادی بخش کمک می کند امروزه با تسطیح اراضی و مدیریت آب ، کاشت و داشت و برداشت مکانیزه و کم شدن تلفات حاصل از حوادث و بهره برداری از نظر کارشناسان فنی و همچنین بیمه محصولات شاهد مقرون به صرفه شدن کشاورزی هستیم هرچند با استانداردهای جهانی فاصله داریم ولی حرکت رو به جلو خوب به پیش می رود.در تلاشیم با کمک کشت دوم یا کاشت درخت و همچنین توسعه کارخانجات و کارگاه های بسته بندی در امد کشاورزان را از تک محصولی جدا کرده و با هدف توانمند کردن این عزیزان در اشتغالزایی اثر گذار باشیم.

س:یکی از مشکلات این بخش آب شرب می باشد در این زمینه توضیح فرمایید؟
ج:در خصوص تقویت آب شرب روستایی با کمک آبفار عملیات رینگ تقویت دهبنه، ایوان استخر و کچلام و همچنین حسنعلیده در حال اجراییست و از طرفی با متصل نمودن شبکه آب شهری به روستاهای مجاور شهر رودبنه که تحت پوشش آب روستایی بودند امکان تقویت جریان در محدوه روستاهای میانی بخش از جمله پهمدان و ناصر کیاده و بالا رودپشت و سایر روستا ها فراهم می شود.

س:کلام اخر؟

ج:کلام آخر ضمن تشکر از تمامی مردم بخش که به گرمی از حضور اینجانب استقبال نمودند و تا امروز با همدلی با داشته هایمان در ارتقا خدمات و توسعه منطقه کمک کرده اند ضمن قدر دانی ابراز می دارم توسعه و موفقیت تنها با همدلی و در کنار هم بودن و وحدت محقق می گردد بنابر بر خود وطیفه می دانم هماهنگی های لازم را با تمامی دستگاه های دولتی داشته باشم تا با تمام توان و ظرفیتهای کامل خود در کنار هم و در راستای خدمات رسانی شایسته و بایسته به مردم پا به رکاب باشند و از طرف دیگر شوراها ی اسلامی به نمایندگی از مردم روستا، دهیاران محترم بعنوان رابطین دولت و روستاها بر اساس برنامه های ابلاغی در راستای سیاستهای توسعه نظام و دولت در کنار هم کمک نمایند.

با کانال همای خبر همراه شوید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …