چاپ مطلب چاپ مطلب

روز و هفته حسابدار مبارک / سحر عامرى

اختصاصی همای گیلان: نسیم ماه ربیع الاول وزیدن گرفت و شور و نشاط اجتماعى بواسطه برگزارى جشن هاى عروسى و عقد، میهمان بسیاری از خانواده هاى ایرانى شده وخواهد شد. ما حسابداران وحسابدارى خوانان نیز خوشحالیم، چرا که در روز و هفته ى خودمان قرار داریم، شاید بپرسید این روز و هفته چگونه نامگذارى شد؟ این نامگذارى چقدر قدمت دارد؟ و بانیان این نامگذارى چه کسى وکسانى بودند؟

در پى احساس نیاز به حضور یک تشکل حرفه اى حسابدارى و به منظور استیفاى حقوق و اعلام خواسته ها و مواضع حسابداران جهان، در سال ١٩٧٧ میلادى سازمان حرفه ایى جهانى حسابداران با نام ایفک ifac در امریکا تشکیل شد. این فدراسیون در سى امین سال تاسیس، در سال ٢٠٠٧ میلادى، فاصله روزهاى ٨-٢ دسامبر برابر با ١٧-١١ اذر ماه را هفته جهانى حسابدارى اعلام کرد و از همه اعضاى فدراسیون در سطح جهان خواست تا با تشکیل گردهمایى و برگزارى ایین هاى ویژه نسبت به بومى کردن این هفته در تقویم ملى شان اهتمام نمایند.

در گرد همایى ١٣ اذر ماه ١٣٨۶ در تهران، که با همت دو عضو فدراسیون جهانى ایفک در ایران : انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه حسابداران رسمى ایران و با مشارکت انجمن حسابداران، انجمن مدیران مالى و سازمان حسابرسى تشکیل شد، ١٣ اذر روز حسابدار و فاصله روزهاى ١٧-١١ اذر هر سال هفته حسابدار تعیین و نامگذارى شد.

اکنون در ١٢۴ کشور جهان، ١۵٩ انجمن حرفه اى حسابدارى فعالیت دارند و ۵/٢ میلیون حسابدار در مقاطع مختلف تحصیلى و پژوهشى مشغول به خدمت هستند.

%d8%b3%d8%ad%d8%b1-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%89
اعضاى ایفک را می توان در سه گروه زیر تقسیم بندى کرد:

١.اعضاى پیوسته Fellow عضو شوراى عالى با حق راى
٢.اعضاى نا پیوسته Associate ناظر شوراى عالى بدون حق راى
٣.اعضاى همبسته Affiliate عضو در مراحل پیوستن

اینک در هفته حسابدارى قرار داریم، سازمان ها، تشکل ها و اعضاى این صنف مى توانند ارزش ها و توانمندى هاى کمى و کیفى حرفه اى حسابدار و حسابدارى در چرخه اقتصادى کشور و نقش تعیین کننده شان در این چرخه را با تهیه بروشور ، انتشار اعلامیه ، ایراد سخنرانى ، میزگرد ، برگزارى گردهمایى ، مراسم تجلیل از حسابداران برتر ، و … به جامعه معرفى کنند تا به تعامل دو سویه ، هر دو از همدیگر منتفع گردند.

 //سحر عامری ،دانشجوى کارشناسى ارشد حسابدارى

About سردبیر

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …