چاپ مطلب چاپ مطلب

روستای اشکیک در مسیر توسعه نوین روستایی

اختصاصی همای گیلان، ایجاد توسعه پایدار در مناطق شهری و روستایی از مهمترین سیاستگذاریها در بحث مدیریتی نوین می باشد.
امروزه شهرها و روستا ها نه فقط به لحاظ وسعت و میزان جمعیت بلکه به لحاظ حجم و تنوع فعالیتها و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت فراوان می باشند.
بی تردید در فرایند مردم سالاری ، کارآمد سازی شهرداریها و دهیاریها موجب کیفیت بخشی به خدمات شهری و روستایی شده و همچون پلی کوچک شهروندان را به شهرداریها و خویشاوندان را به دهیاریها متصل کرده و موجب توسعه پایدار در مناطق شهری و روستایی می شود.
درسلسله گزارشهایمان از دهیاران نمونه بخش خمام این بار به سراغ حامد حسینی زاده رفتیم ودلیل موفقیت وی را بعنوان یک مدیر نمونه در سطح روستا جویا شدیم.
وی با بیان اینکه که روستای اشکیک یکی از روستاهای موثر و مهم بخش خمام است تعامل وهمدلی اعضای شورای اشکیک را یکی از رموز موفقیت دانست و گفت: اعضای محترم شورای اسلامی روستای اشکیک همگی از تجربه شورایی برخوردار بود و آسیبها و مشکلات روستا را بخوبی می شناسند.
حسینی سپس به معرفی اعضای شورای اسلامی روستایشان پرداخت و گفت:اعضای محترم شورای اسلامی روستای اشکیک عبارتند از آقایان؛
محمد علی خورشیدی، ریاست محترم شورا با حضور در ۴ دوره از شورا ها،منوچهر کلایی، نایب رئیس شورا با حضور در ۲دوره از شورا ، عباس میرزایی ۳ دوره عضو شورا ،ابراهیم ندایی حضور در ۳دوره شورا، مجتبی عزیز صفت حضور در ۲ دوره ازشورا که در حال حاضر، عضو شورای بخش خمام وهمچنین شورای شهرستان رشت نیز هستند.

وی تعداد خانوار روستا ی اشکیک را ۵۰۳ خانوار وبا جمعیت حدود ۱۶۰۰ عنوان کرد.

حسینی زاده با بیان اینکه قالب شغل مردم روستای اشکیک کشاورزی ودامپروی است ،اظهار داشت: اکثر جوانان روستا تحصیل کرده هستند و به جز شغل کشاورزی دارای مشاغل دیگر نیز میباشند .

از دهیار اشکیک درخصوص موقعیتهای اقتصادی این روستا پرسیدیم، وی درپاسخ گفت: روستای اشکیک با توجه به اینکه در مسیر اصلی جاده رشت به انزلی قرار دارد و بخاطر وجود رستورانهای موجود در منطقه گردشگری واقع شده همچنین با وجود شرکت چینی سازی و قصر بازی و پروژه تجاری -تفریحی سیتادیوم از قابلیتهای اقتصادی واشتغال بالایی برخوردار است.
وی درادامه افزود:روستای اشکیک در ۵ کیلومتری مرکز شهرستان رشت ودر ۷ کیلومتری منطقه آزاد قرار دارد ولی متاسفانه از مزیتهای اقتصادی منطقه آزاد برای این روستا بهره ای نبرده ایم .
حسینی زاده درادامه تصریح کرد: روستای اشکیک در منطقه هدف گردشگری واقع شده و در راستای توسعه طرح گردشگری در این روستا نیز برای یک واحد بومگردی پروانه صادر شده است همچنین با همکاری شورای محترم اسلامی زمین خریداری شده و قصد ساخت مجموعه فرهنگی -ورزشی که شامل سالن ورزشی، ساختمان فرهنگی وغیره است را در دست اقدام داریم.

وی در خصوص انتخاب خود بعنوان دهیاران نمونه درسطح بخش گفت: انتخاب اینجانب به عنوان دهیار نمونه در درجه اول لطف بخشدار محترم وبعد از آن اولین دلیل انجام کار گروهی در دهیار ی با کمک اعضای محترم شورای اسلامی روستا میباشد بطوریکه درانجام کلیه امور عمرانی روستا اعضای محترم شورا کمک ویاور بنده بوده وهمیشه در صحنه حضور دارند ودر مرحله دوم تعامل وهمکاری با بخشداری وکمک بخشدار محترم که همیشه در همه امور یاور دهیاران بوده وهستند .
دهیار اشکیک درادامه این گفتگو به اهم فعالیتهای انجام گرفته توسط دهیاری این روستا در دوره پنجم شوراها اشاره نمود و گفت:از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این دوره میتوان به خرید زمین جهت ساخت مجموعه ورزشی- فرهنگی، زیر سازی جهت آسفالت خیابان،ساخت پارک بازی کودکان به همراه نصب ست ورزشی،شن ریزی کلیه خیابانهای خاکی روستا،ایجاد راه دسترسی به زمین ورزشی روستا با دیوار گذاری روی ر‌ودخانه به طول ۱۰۰ متر ، رفع مشکل برق روستا جهت تعریض خیابان با جابجایی تیر برق وتعویض تیر های فرسوده ( دراین پروژه دهیاری خرید ونصب تیر را برعهده گرفته واداره برق نیز تقبل نموده که کار تعویض کابل ونصب ترانس را انجام دهد)،شن ریزی کلیه کوچه های خاکی،زیر سازی دو خیابان به طول تقریبی ۲ کیلومتر،ساخت پارک بازی، سر پوشیده کردن نهر جهت ایجاد راه دسترسی به زمین ورزشی روستا به طول ۱۰۰ متر،ایجاد رمپ ورودی وخروجی در خیابان کوثر، لکه گیری آسفالت خیابانهای روستا، رنگ آمیزی سرعتگاه،نصب تیر برق جهت تقویت شبکه برق رسانی روستا،لایروبی انهار، ساخت سد ودریچه جهت آبرسانی به کشاورزان،
آزاد سازی حریم کوچه با عقب نشینی ودیوار در خارج از حریم برای اهالی در چند نقطه ، برگزاری مراسم فرهنگی از قبیل جشن انقلاب، اهدای کلاه ایمنی جهت ارتقا امنیت موتور سواران،دیدار با خانواده شهدا
وی افزود : با توجه به اینکه بنده مسول خانه هلال دهستان چوکام در اشکیک هستم کمک به خانواده های نیازمند با همکاری هلال احمر،نشست با بخشدار محترم در خصوص رفع مسایل ومشکلات روستا،نشست وهمفکری فصلی با مسول ودکتر خانه بهداشت مستقر نیز ازجمله کارهای فرهنگی، اجتماعی دهیاری اشکیک میباشد.

وی یادآور شد: کارهای روتین دیگری مثل سایر دهیاریها همچون مربوط به نظافت جمع آوری زباله علف زنی حریم جاده ولایروبی انهار وغیره نیز انجام گرفته است.
حسینی زاده سپس اظهار داشت: تلاش مجموعه دهیاری روستا همیشه در جهت ارتقاع سطح خدمات دهی به روستاوندان بوده وبا توجه به اقدامات انجام شده در خصوص شهرستان شدن خمام تلاش ما براین بوده که روستای اشکیک به دهستان اشکیک تغییر یابد که این خود پله ترقی بوده و در جذب سرمایه و سرمایه گذاری در روستا بسیار کمک خواهد نمود.

وی عمده ترین مشکلات روستا را برشمرد و افزود: مثل همه روستا های دیگر بخش، این روستا نیز نیاز به آسفالت دارد ( حدود۳ کیلومتر از خیابان های روستا ) اما مشکل عمده روستای ما عبارتند از:۱_پسماند وجمع آوری زباله _۲_ ضعف برق و اصلاح ترمیم شبکه فرسوده برق روستا ٣_ تامین آب شرب مناسب برای روستادرحال حاضر آب شرب ما از چاه وتاسیاسات آبرسانی که در جنب دهیاری قرار دارد تامین میشود که باتوجه کیفیت نامناسب آب نیاز به رسیدگی دارد.

گزارش:زهرا رگان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …