چاپ مطلب چاپ مطلب

روستای بارکو سرای رودبنه لاهیجان را از زبان شورا ودهیار بهتر بشناسیم

اختصاصی همای  گیلان: همواره شوراها ودهیاران در روستاها برای پیشبرد کارهای عمرانی از عدم اعتبار مکفی گله مندند هر چند در این راستا روستاهایی که از جمعیت بیشتر بهرمند هستند کمتر با این معضل مواجه هستند چرا که از درآمد از محل دهیاری که عموما از ساخت وسازها تامین می شود برخوردارهستند روستای بارکوسرا یکی از روستاهایی است که دارای جمعیت خوبی است لذا ما به سراغ شورا ودهیار محل رفتیم تا از نزدیک با نحوه عملکرد وهمچنین مسا ئل ومشکلات آنهاآشنا شویم با هم پای صحبت این عزیزان می نشینیم:
موقعیت جغرافیایی:
روستای بارکوسرا در ۱۲ کیلومتری بخش رودبنه و ۱۷ کیلومتری لاهیجان و همچنین ۹ کیلومتری لنگرود قرار دارد. روستای بارکوسرا با ۱۶۰۰ نفر جمعیت در قالب ۵۵۰ خانوار بزرگترین روستا بخش رودبنه به حساب می آید.
آقایان علی اصغر امین (رئیس شورا) محمد اسماعیلیان(نائب رئیس) ناصر آخرت دوست(عضو شورا) و حسین حسن دوست دهیار بارکوسرا در گفتگو با خبرنگار همای گیلان از روستای بارکوسرا صحبت کردند.

photo_2016-06-02_18-13-35
قدمت روستا:
خادمین مردم در این روستا در خصوص قدمت بارکوسرا گفتند: در گذشته به دلیل پیشروی آب دریا کشتی ها در این منطقه بارگیری میکردند و به همین دلیل این روستا بارگیر سرا نامیده می شد که به مرور زمان به بارکوسرا تغییر نام داد.
ایشان با بیان اینکه این روستا دارای کشتی گیران خوبی در گیل مردی و همچنین لافند بازی بود اضافه کردند: کشتی گیران گیل مردی معروف همچون مرحوم عکسر حسن زاده و مرحوم رحیم منوچهری از پهلوانان به نام بودند و در حال حاضر نیز پهلوانان خوبی همچون پهلوان هادی پورحسن در این رشته حرف زیادی برای گفتن دارند.
آنها افزودند: روستاهایی همچون سعادت محله بارکوسرا ، صیقل بنه بارکوسرا، تازه آباد و پشته له له سر ، جزو بارکوسرا بودند که پس از تقسیمات کشوری دارای شورا و دهیاری مستقلی می باشند ، اما در امورات زراعی با هم مشترک هستند.
افتخارات روستا:
منتخبین مردم در روستا با اشاره به اینکه بارکوسرا طی ۸ سال دفاع مقدس سهم به سزایی در جنگ داشته اظهار داشتند : ۲۶ شهید ، ۱۰ جانباز و ۵ آزاده از این روستا تقدیم انقلاب شد و همچنین یک شهید مدافع حرم به نام شهید احسان میر سیار از روستای بارکوسرا می باشد.
ایشان از دیگر افتخارات بزرگ این محل را وجود ابوالشهدای گیلان مرحوم حجت السلام حاج رمصانعلی اسماعیلیان، امام جمعه اسبق کیاشهر باتقدیم ۳ شهید ، دو جانباز و یک آزاده دانستند.

photo_2016-06-02_18-14-06
امکانات روستا:
نمایندگان مردم در خصوص امکانات روستا گفتند: بارکوسرا دارای امکاناتی همچون آب، گاز ،اجرای طرح هادی ،دو مسجد، یک بقعه متبرکه، یک حسینیه در گلزار شهدا، مرکز مخابرات ۱۰۰۰ شماره ای، مرکز بهداشت و درمان شهدای بارکوسرا که جمعیت ۴۵۰۰ نفری روستاهای همجوار را پوشش میدهد، فضای آموزشی ابتدایی و راهنمایی برای دختران و پسران به صورت مجزا، پایگاه مقاومت برای برادران با ۴۱۰ نیروی بسیجی و پایگاه مقاومت خواهران با ۴۳۰ نیروی بسیجی ، دفتر پست بانک، زمین ورزشی ۴۰۰۰۰ متری ، کتابخانه عمومی ، ۳ نانوایی می باشد.
آنها عنوان داشتند: این روستا از حیث امکانات ورزشی دارای زمین ورزشی ۴۰۰۰۰ متری می باشد که به عنوان مجتمع ورزشی تعریف شده است ، اما متاسفانه هم اکنون فقط دارای زمین فوتبال می باشد و از هر گونه امکانات بی بهره است و در سال گذشته زیر نظر اداره ورزش و جوانان قرار گرفت که امیدواریم این اداره در خصوص تهیه امکانات اقدامات لازم را مبذول نماید.
درخواست شورا ودهیار:
منتخبین مردم بیان داشتند: علاوه بر مدارسی که در روستا وجود دارد یک مدرسه تخریبی با ۱۳ هزار متر در این روستا وجود دارد که از مسئولین تقاضا داریم که این فضا جهت انجام کارهای عمومی در اختیار شورا و دهیاری قرار داده شود .
ایشان افزودند: سال گذشته در این روستا طرح هادی اجرا گردید که البته در حال حاضر در مرحله جدول گذاری می باشد و ضمن اینکه در این راستا پلی از محل اعتبارات دهیاری به مبلغ ۳۲ میلیون تومان به طول ۲۷ متر احداث گردید.
خدمات قابل تحسین:
این نمایندگان یکی از مشکلات اساسی مردم در محل را در سال های ماضی عدم برخورداری از آب آشامیدنی عنوان نمودند و اضافه کردند: بحمد الله در سال گذشته این نعمت به مردم روستا رسید اما همچنان با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.
اعضای شورا و دهیار بارکوسرا بکی از خدمات انجام شده و قابل تحسین در سال گذشته را گازرسانی به این روستا دانستند که لوله گذاری های آن انجام شده و در مرحله علمک گذاری می باشد که این امر موجب اسکان در روستا و جلوگیری از مهاجرت به شهر را در بر خواهد داشت.

ایشان با بیان اینکه شغل اصلی مردم در روستا کشاورزی در قالب برنجکاری است، و درصدی از مردم محل به امر دامداری وبه ندرت هم صیفی کاری مشغول می باشند ادامه دادند: الحمدالله این روستا به دلیل وجود سه نهر سنتی و دو استخر با مساحت حدود ۱۷۰ هکتاره که درحال حاضر به عنوان آب بندان از آنها استفاده میشود مشکل آب زراعی ندارد ضمن انکه روستاهای همجوار را نیز پوشش میدهد .خاطرنشان می گردد این روستا دارای ۹۵۰ هکتار زمین کشاورزی می باشد.
عملکرد شورا:
منتخبین مردم در این روستا در خصوص عملکرد شورا و دهیاری گفتند: طی ۳ سال اخیر گازرسانی به روستا، ابرسانی،اجرای طرح هادی ، لایروبی کانال به جهت جلوگیری از اب گرفتگی ۱۰۰ خانوار،شن ریزی معابر و کوچه ها، تقویت برق روستا با اختصاص دادن دو ترانس تقویت برق،محصور نمودن زمین ورزشی ۴۰۰۰۰متری در ارتفاع ۱ متر،احداث کتابخانه در محل، باز گشایی کوچه شهیدان حسن زاده و خوشخو که در حال حاضر زیرسازی ان انجام شده است .همکاری با اداره راه و شهرسازی درجهت روکش آسفالت به طول ۲کیلومتر در مسیر بارکوسرا به لنگرد ولکه گیری آسفالت، سرویس دهی روشنایی معابر و اختصاص دادن دو امتیاز برق ۳ فاز برای دو مسجد همراه با ۵۰۰متر کابل خود نگهدار،اجرای پروژه فیبر نوری به طول ۱۴۰۰متر و راه اندازی آن جهت استفاده مشترکین اینترنت از جمله اقداماتی بود که طی این مدت انجام گرفت.
اقدامات پیش رو:
ایشان یادآور شدند:آسفالت کوچه شهیدان حسن زاده و خوشخو، تعویض تابلوهای نصب شده در ابتدای کوچه ها،روکش خیابان ابو الشهدا،جمع آوری زباله های روستا،اجرای فاز دوم طرح هادی،گاز رسانی کامل به تمام مردم روستاها، پیگیری احداث سالن ورزشی،از جمله اقدامات پیش رو روستا و دهیاری میباشد.
نمایندگان مردم همچنین افزودند :شورا و دهیاری هرساله برای فراهم نمودن فضای فرهنگی در روستا اقدام به برگزاری مسابقات ورزشی شامل والیبال،فوتبال،دو میدانی در تعطیلات نوروزی ، تابستانی و جام رمضان میکند.
ایشان در پایان از تمام مسئولین زحمت کش علی الخصوص مهندس مهدوی بخشدار خوب و فنی این بخش تشکر نمودند.

photo_2016-06-02_18-12-37 photo_2016-06-02_18-13-00 photo_2016-06-02_18-13-03 photo_2016-06-02_18-13-05 photo_2016-06-02_18-13-12 photo_2016-06-02_18-13-16 photo_2016-06-02_18-13-19 photo_2016-06-02_18-13-22 photo_2016-06-02_18-13-30 photo_2016-06-02_18-13-44 photo_2016-06-02_18-13-49 photo_2016-06-02_18-13-54 photo_2016-06-02_18-14-03 photo_2016-06-02_18-14-11 photo_2016-06-02_18-14-21 photo_2016-06-02_18-14-29

About سردبیر

Check Also

مدیرعامل شرکت گاز گیلان: آموزش و فرهنگسازی در مدارس، آینده‌ای روشن را برای ما رقم خواهد زد

مدیرعامل شرکت گاز گیلان: آموزش و فرهنگسازی در مدارس، آینده‌ای روشن را برای ما رقم …