چاپ مطلب چاپ مطلب

رونق ساخت و ساز یا رونق درآمد نظام مهندسی؟!/به قلم مدیر مسئول همای گیلان

اختصاصی همای گیلان: همه ما اعتقاد داریم که ساخت و ساز از جمله عوامل رونق اقتصادی و درآمدزایی برای مردم به حساب می آید زیرا۷۰صنعت دیگر وابسته به ساخت و ساز هستند. اما به این هم معتقدیم که افزایش تعرفه های ساخت و ساز باید بر اساس اصولی تغییر و افزایش یابد.
نظام مهندسی جایگاهی است که می تواند در جهت استحکام بنا نقش آفرینی کند و بسیاری از دغدغه های حوادث غیر مترقبه را رفع نماید.
اما این که تعرفه نظام مهندسی هر ساله صددرصد افزایش پیدا کند با میزان تورم مغایرت دارد و نیازمند بررسی می باشد.
اینکه تعرفه یک ساختمان زیر صدمتر، در سال ۹۵از۱۲۵۰۰به ۲۵۰۰۰ می رسد و بهمن ماه سال جاری نیز مقرر است افزایش پیدا کند جای سوال است که چگونه وقتی صحبت از افزایش حقوق کارکنان است از افزایش ده درصدی مطرح می شود اما در نظام مهندسی صددرصد افزایش پیدا می کند.
جای سوال است تصمیم گیرندگان این افزایش گویا با سطح زندگی مردم فاصله دارند.
جای سوال است قطعا ملکی که در یک منطقه شهری قراردارد با ملکی در یک روستا قراردارد باید وجه دریافتی آن توسط نظام مهندسی متفاوت باشند.
جای سوال است که چرا برخی از استانها نظام مهندسی وجهی از مردم روستا دریافت نمی کند این دوگانگی ها ناشی از چیست؟
جای سوال باقی است کسانی که تصمیم گیر این افزایش هستند که عموما معاون عمرانی استانداری، رئیس بنیاد مسکن شهرسازی ،شهردار رشت و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ،می باشند چرا وقتی برای مردم تصمیم گیری می نمایند نباید نماینده ای از خود مردم حضور داشته باشد تا بیانگر حرف مردم باشد مگر نه اینست که هدف دولتمردان، اعطای وام کم بهره به روستائیان جهت مقاوم سازی می باشد ؟ یک کشاورز برای ساخت یک واحد مسکونی صدمتری باید سه میلیون به نظام مهندسی، یک میلیون و پانصد به دهیاری،۷۵هزار تومان به بنیاد مسکن،۴۰۰هزارتومان به نقشه کشی،۴۰۰هزارتومان بیمه ساختمان به تامین اجتماعی،۵۰۰هزار تومان بیمه کارگر به بیمه معلم پرداخت کند این تعاریف با کدام تعاریف وام کم بهره، رونق اقتصادی، گرایش مردم به روستاها همخوانی دارد؟ حالا نظام مهندسی هم در اول سال و هم در وسط سال بخواهد در زمینه افزایش نرخ تصمیم گیری نماید!!
جای سوال است که میزان افزایش باید متناسب با رونق اقتصادی و کشش جامعه باشد جای که مجلس قیمت بنزین را بنا به جهت متناسب نبودن وضعیت معیشت مردم افزایش نمی دهد نظام مهندسی به دنبال افزایش می باشد این درحالیست که نفرات زیادی از مردم شوراها و دهیاران عنوان نموده اند که نظام مهندسی هیچ نظارتی بر ساخت و ساز در روستاها ندارد.
از زمانی که این تصمیم گرفته شد افراد مختلفی به انحای مختلف با ما ارتباط برقرار می نمایند تا در این زمینه حرف مردم را مرقوم نماییم.

علی علی پور مدیر مسئول و صاحب امتیاز سایت همای خبر و هفته نامه همای گیلان

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …