چاپ مطلب چاپ مطلب

رویای تغییر/حلم التغییر/علی دادخواه

اختصاصی همای گیلان: علی دادخواه مقاله رویای تغییر را به دو زبان عربی و فارسی نوشته است در ابتدا مقاله او به زبان فارسی و در انتها مقاله عربی را می خوانیم 

رویای تغییر

✍️مشکل اینجاست که ما در جهان با یک حکومتی سر و کار داریم که به شکل عجیبی با نام یک قوم ( یهود) تشکیل شده و‌ادعای دولت بودن می کند برای یک ملتی که نیست.”دولت اسرائیل” که نام آن نیز نمی تواند نام یک کشور باشد اساسا مبنای نژاد پرستانه دارد و‌نمی تواند یک دولت مدرن بشمار آید. اینجاست که باید جعلی بودن این عنوان را فارغ از مباحث تاریخی و عربی- اسلامی پذیرفت ‌. همانطور که ما نمی توانیم قبول کنیم یک حکومتی خود را بنام یک قبیله و نژادی “عربستان سعودی” بنامد.قبیله ای که مدتهاست حکومت را در دست دارد در حالیکه پیش از این آن کشور را ” حجاز ” می نامیدند.و یا نمی توانیم بپذیریم یک اقلیت مذهبی( نه آنطور که قانون اساسی می گوید بلکه آنچه در عرف مصطلح است) بالاتر از ایرانی بودن بنام یک دین یا مرام مذهبی شناخته شوند.این مشکلی است که ما با بهائیان ایران داریم و آنها بجای ایرانی بودن بر بهایی بودن خود اصرار می ورزند.بالاتر از ایران هیچ چیزی نباید قرار بگیرد، نه یک فرد نه یک‌حکومت و نه یک دین و یا نه یک زبان.ایران یک کشور بوده و هست.

من معتقد هستم هر گونه روند تغییر ( بمعنای اصلاحات اساسی و نه انقلاب ) باید در داخل کشور و از غالب حکومت فعلی صورت بگیرد، حتی اگر این تغییرات منوط بر فروپاشی بنیان ها و یا برساختن ساختارهای جدیدی باشد.این یعنی من با هر گونه دخالت خارجی برای تغییر در ایران مخالفم.رفراندوم یکی از راههای قانونی و مسالمت آمیز برای این تغییر است که می تواند سرنوشت بسیاری از مطالبات چند دهه اخیر مردم را مشخص کند ودر قانون اساسی هم ظرفیت آن دیده شده است.ولی اینکه چگونه این ظرفیت قانونی توسط رهبران جامعه کنونی ایران درک شود و آنها تمکین کنند که تن به چنین راه حلی برای خروج از بعضی بن بست ها بدهند مسئله بغرنج دیگری است.مسلما اگر حضور رییس جمهور در مجلس و طرح پرسش های متعدد از ایشان از دیدگاه رهبری معظم جمهوری اسلامی نشان گر اقتدار نظام است ،پس می توان امید داشت که مسئله برگزاری فراندوم و مراجعه به آرای عمومی هم یکی دیگر از نشانه های اقتدار از سوی نظام تلقی گردد.البته این خود مستلزم آنست که ما این حقیقت را بپذیریم که نه ما به اندازه کافی آزادی خواه ( لیبرال ) و مصمم برای تغییر هستیم و نه رهبران کنونی ایران خودکامه و‌مستبد که‌ما اغراق می کنیم.

ما تا صحبت از تغییر می کنیم بعضی ها فکر می کنند باید بریزند داخل خیابان ها و اردوکشی کنند .اصلا تظاهرات خیابانی شده نوستالژی بروز اجتماعی- سیاسی ما در این یکصدساله اخیر.خب ! کدام ملت را سراغ دارید در جهان که در کمتر از یکصدسال دو انقلاب بکند.( نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی ) ما این کار را کرده ایم.حالا شما به این بیافزائید انواع دخالت های بیگانگان را از اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ تا فروپاشی دولت ملی مصدق، قائله جدایی خواهی آذربایجان و بعدا جدایی بحرین را. ما ابدا تمرکز کافی برای مطالبه خواهی و تغییر نداریم.این را رفتارهای هیجانی ما در طول یکصدسال اخیر نشان می دهد.یک جایی باید بخودمان بیاییم و بجای هی خواستن و فریاد زدن ببینیم چه باید بکنیم.نمی شود که یک روز یک حکومتی را با تظاهرات خیابانی برپا کنیم بعد همان‌حکومت را با همان روش بخواهیم‌سرنگون کنیم و‌سر آخر هم بگوئیم دخالت بیگانگان بوده که اینها را آوردند و بعد خودمان منتظر باشیم که واقعا آنها بیایند این کار را بکنند.صد سال بعد هم فرزندان ما دوباره بگویند کار آمریکا و انگلیس بود.

دخالت خارجی از هر نوعی در ایران تنها وضعیت را بغرنج تر می کند و آنها باید بدانند وارد باتلاقی خواهند شد که از آن نمی توانند خارج شوند.رفراندوم‌برای چه ؟ حالا مشخص کردیم نظام جمهوری اسلامی برود نظام لیبرال دموکراسی بنشیند و یا سوسیال دموکراسی و یا مشروطه سلطنتی ولی نام حکومت که ماهیت و آینده آنرا تبیین نمی کند.بعضی ها هم فکر می کنند رفراندوم بگذاریم اسلام نباشد یا مثلا رفراندوم بگذاریم از فردا حجاب اجباری لغو شود .همه اینها هم که باشد نتیجه یکی است همین وضعیتی که در آن گرفتار آمده ایم.اینکه اینهمه ما از رییس جمهور و رهبر بد می گوییم و یا حتی امثال ظریف را که یک” دیپلمات صحیح و با معنی ایرانی “است را به تیغ انتقاد می سپاریم ناشی از آنست که ما فکر میکنیم مشکل در افراد و سیاست ها و اغراض آنهاست.در حالیکه مشکل در نهادهای ماست .این نهادهای ما هستند که از نظامی وطن پرست یک تاجر و از یک روزنامه نگار مستقل یک بازجو می سازند.ماندلا و یا گاندی یا هر کسی که بر نهادهای کنونی ایران تکیه بزند ، نهادهایی که بر رانت نفتی استوارند چنین سرنوشتی خواهد داشت.حالا حکومت سکولار باشد و یا اسلامی فرقی ندارد. این‌نفت است که سرمایه های ملی ما را که همین افراد هستند را سوزانده تا زمینه پوپولیسم فراهم شود. این مقدمه مهم ایست برای درک رویای ایرانی.

حلم التغییر

✍️ المشکله هی أن لدینا حکومه فی العالم الیوم ، علینا أن الشکل الغریب مع اسم الناس( الیهود ) شکلت وادعای الدوله یجعل أمه لا.’دوله إسرائیل’ ، وهو اسم کما فی الأساس لا یمکن أن اسم بلد یرتکز أساسا على عنصری ، هناک الإفراج یمکن أن حدیث الحکومه الأداء یأتی. هنا هو أنه لا یوجد أی نقاش تاریخی أو التحیز العربیه – الإسلامیه یجب أن أکون هذا کما قبلت . ونحن لا یمکن أن تقبل الحکومه فی اسم القبیله و العرق, ‘المملکه العربیه السعودیه’ .القبلیه التی لطالما کانت القاعده فی البلاد ، فی حین قبل هذا البلد ‘القدس’ ما یسمى.أو لا یمکن أن تقبل أقلیه دینیه ( ولیس المقصود القانونیه فی إیران ، ولکن أیضا من القواسم المشترکه فی القاعده ) أعلاه من أن یسمى الدین أو العقیده الدینیه.هذه هی المشکله التی لدینا مع البهائیین فی إیران ، نحن وهم ، بدلا من السعر الخاص بک الإصرار.أعلى من إیران ، لا شیء ینبغی أن توضع ، ولیس الشخص, و لا حکومه و لا دین لا لغه .إیران بلد کان.و الشیء الوحید الذی یستحق التضحیه حیاه وأی شیء یفعله الرجل, التابعه لها, و سهل الاستعمال.إذا فهمت هذا ، یمکننا معا فی حاله من الحلم الجنس’ الحدیث.

وأعتقد أن أی عملیه تغییر( مع الترکیز على إصلاح جذری و نهانقلاب ) یجب أن یکون من داخل البلد المهیمن على الحکومه الحالیه من أجل کل شیء. حتى إذا کانت هذه التغیرات تخضع انهیار أساس أو برساختن هیاکل جدیده.هذا یعنی أننی مع أی تدخل أجنبی لتغییر فی إیران نختلف.الاستفتاء هو أحد الطرق القانونیه السلمیه من أجل التغییر الذی یمکن أن یکون مصیر العدید من المطالب من بضعه عقود ، أحدث الناس إلى تحدید.ولکن کیف هذه القدره تتأثر الدستور, البلاد, کما من المتوقع من قبل قاده المجتمع من إیران أن تکون مقبوله ، وکانوا مثل هذا الحل للخروج من المأزق ، تقبل أن مسأله هامه أخرى.ویمکن القول إن وجود الرئیس فی البرلمان أسئله عدیده منهم ، من وجهه نظر قیاده إیران الإسلامیه جمهوریه عرض التاجر سلطه النظام. لذلک, یمکن أن یکون عن أمله فی أن مسأله عقد فراندوم و الرجوع إلى أصوات الجمهور أیضا علامه أخرى من سلطه النظام یعتبر.بالطبع هذا یتطلب أن تقبل الحقیقه أن لیس لدینا ما یکفی من الحریه الجمهوری( اللیبرالیه) و العزم على التغییر ، نحن لسنا قاده الإیرانیه الحالیه سلطوی ومستبد کما لدینا الروعه .

نحن نتکلم عن التغییر ، یمکننا أن البعض یعتقد أنها ینبغی أن تکون مسؤوله داخل شوارع اردوکشی .لا احتجاجات الشوارع الحنین, الإصابه الاجتماعیه – السیاسیه ونحن فی هذا یکصدساله الأخیره.حسنا ! الأمه التی تعرف فی العالم فی أقل من یکصدسال اثنین الثورات لا.( الحرکه الدستوریه والثوره الإسلامیه ) ونحن نفعل ذلک علینا.الآن یمکنک أن هذا بیافزائید أنواع التدخل الأجانب من احتلال إیران فی آب / أغسطس ۱۳۲۰ حتى انهیار الحکومه الوطنیه القوى. نحن الانفصالیه فی أذربیجان فی وقت لاحق من فصل من البحرین. ثم أننا نرکز بما یکفی للمطالبه بتعدیل التغییرات.هذه السلوکیات العاطفیه نحن خلال یکصدسال الأخیره تظهر.مکان یجب أن یکون بخودمان یأتی بدلا من ، ماذا الصراخ ، ترى ماذا تفعل.لا یمکن أن یوم واحد فی الحکومه مع احتجاجات الشوارع التی عقدت بعد همانحکومت مع نفس الأسلوب بخواهیمسرنگون نحن وسر النهایه أقول إشراک الأجانب کان یعتقد فی وقت لاحق أنفسنا, انتظر, هذا حقا یأتون للقیام بذلک،.مائه سنه فی وقت لاحق أطفالنا ، مره أخرى ، ویقول وأمریکا وبریطانیا.

الآن أی بلد أجنبی ، إیران ترید أن تتدخل ، هذا هو الوضع معقد أکثر و بالطبع نفسها داخل المستنقعات ، مما یجعل من الممکن الخروج منه.رفراندومبرای ماذا ؟ الآن أوضحنا أن الجمهوریه الإسلامیه نظام الذهاب نظام الدیمقراطیه اللیبرالیه, الجلوس, أو الدیمقراطیه الاجتماعیه ، أو الملکیه الدستوریه ، ولکن اسم القاعده أن طبیعه ومستقبل أنها لا تفسر.یظن البعض الاستفتاء جانبا, الإسلام, لا, أو, على سبیل المثال, استفتاء ترک من الغد إلزامیه الحجاب هو إلغاء .کل من هذه هی أن النتیجه واحده هو نفس الوضع الذی سوف یأتی.یجری الکثیر من رئیسنا وزعیم سیئه نقول, أو حتى أمثال أنیقه أن الدبلوماسی الصحیح و معنى الجنس ‘الحلاقه-الانتقادات التی تستخدم فی البناء الناجمه عن العوامل التی نعتقد المشکله فی الناس والسیاسه الناس مثلهم.فی حین أن المشکله فی الولایات المتحده .المؤسسات لدینا من الجیش باتریوت ، وهو رجل أعمال و صحفی مستقل, المدعی العام, الوضع فی البلاد.ماندیلا أو غاندی أو أی شخص على المؤسسات الحالیه إیران تعتمد عبثا. المؤسسات التی على ریع النفط الدؤوب مثل هذا المصیر.الآن سیاده أن تکون العلمانیه أو الإسلامیه الله. ایننفت أن رأس المال الوطنی لدینا ، والذی هو السبب فی أن الناس لا تحرق ، مجال الشعوبیه.و هذه هی القضیه التی یجب أن تفکر فی ذلک. وإدخال مهم جدا ، هو وجود حلم التغییر.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …