همای گیلان: راهآهن رشت ـ قزوین با ریلگذاری ایستگاه «فلکده» رشت به منظور جهش در اتمام این پروژه در زمانبندی مقرر، دوطرفه شده است.
مسیر نوستراک کوتاهترین و مقرونبهصرفهترین برای حمل کالا از کشورهای شرق آسیا به کشورهای آسیای میانه و اروپا محسوب میشود و بازار مناسب ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای حاشیه خزر را پوشش میدهد.
پروژه راهآهن رشت ـ قزوین از جمله طرحهای منحصر بهفرد به لحاظ مهندسی ایرانی محسوب میشود و بزرگترین پل ریلی کابلی کشور به طول ۵۶۰ متر در حاشیه سد منجیل احداث شده است.
خط آهن رشت ـ قزوین در پهنه طبیعتی زیبا و پلهای مینیاتوری به طول ۱۶۴ کیلومتر امتداد دارد و سرعت قطارهای مسافری که قرار است در این خط آهن تردد کنند، ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای باربری ۱۲۰ کیلومتر برنامهریزی شده است.
راهآهن گیلان که از قزوین تا بندرانزلی به طول ۲۰۵ کیلومتر در حال ساخت است، میتواند سالانه ۱۰ میلیون تن کالا و حدود ۴ میلیون نفر مسافر را جابهجا کند.
سالهاست از آغاز احداث پروژه راهآهن گیلان میگذرد و هر استانداری در زمان خود وعده افتتاح این مسیر را در مدت خدمتش داده و اکنون ریلگذاری این پروژه پس از مسیر قزوین از ایستگاه فلکده رشت آغاز شده است.
اتمام راهآهن رشت ـ قزوین پایان سال ۹۵
استاندار گیلان در جریان ریلگذاری راهآهن رشت ـ قزوین در ایستگاه «فلکده» رشت با اشاره به سفر رئیس جمهور در ابتدای امسال به گیلان اظهار کرد: بهرهبرداری از راهآهن رشت ـ قزوین تا پایان سال ۹۵ از تاکیدات رئیس جمهور به استان بود و تمام تلاش دستاندرکاران تحقق این امر است.
محمدعلی نجفی به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی راهآهن رشت ـ قزوین اشاره کرد و افزود: خرید ریل برای ریلگذاری مسیر مذکور از طرف گیلان از کشورهای حاشیه خزر انجام شده و تاکنون بیش از ۲۷ درصد از راهآهن رشت ـ قزوین از طرف قزوین ریلگذاری شده است.
وی راهآهن رشت ـ قزوین را دارای پنج ایستگاه اصلی و سه ایستگاه فرعی دانست و بیان کرد: ایستگاههای راهآهن رشت ـ قزوین به طور میانگین از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردار هستند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای احداث راهآهن رشت ـ قزوین هزینه شده است، تصریح کرد: مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید برای احداث راهآهن مذکور هزینه شده است.
نجفی اتمام پروژه راهآهن رشت ـ قزوین را نیازمند ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار عنوان کرد و گفت: امسال ۲۸۰ میلیارد تومان برای انجام پروژه مذکور اختصاص داده شده و تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
استاندار گیلان با تأکید بر اینکه پروژه راهآهن رشت ـ قزوین نباید با مشکل مالی مواجه شود، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال باقیمانده اعتبارات راهآهن مذکور پرداخت میشود.
وی به سختی تامین منابع مالی اتمام پروژه راهآهن رشت ـ قزوین با توجه به کاهش قیمت نفت اشاره کرد و یادآور شد: دولت با همکاری نمایندگان مجلس مصمم به اتمام پروژه مذکور است.
نجفی با بیان اینکه ۱۲۰ کیلومتر مسیر راهآهن رشت ـ قزوین آماده ریلگذاری است، اظهار کرد: ریلگذاری به طور مقطعی برای رسیدن به اهداف در مسیر مذکور انجام میشود.
استاندار گیلان به ایستگاه راهآهن جیرده در رشت اشاره کرد و افزود: جانمایی ۱۵ خط ریل در ایستگاه مذکور پیشبینی شده و سه خط ریلگذاری در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه کوهین از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، بیان کرد: ایستگاههای لوشان و رستمآباد قابلیت سوار کردن مسافر را دارند.
نجفی ایستگاه راهآهن گیلان در لوشان را آماده بهرهبرداری خواند و تصریح کرد: ایستگاه لوشان ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن اینکه ایستگاه راهآهن رستمآباد ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
ساخت زیباترین ایستگاه راهآهن کشور در رشت
استاندار گیلان، زمان حرکت قطار از قزوین تا رشت را یک ساعت اعلام کرد و گفت: ایستگاه راهآهن در حال احداث رشت یکی از زیباترین ایستگاههای کشور محسوب میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه پروژه احداث راهآهن رشت ـ آستارا در قالب فاینانس اجرایی میشود، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه مذکور نیازمند یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
نجفی به پروژه راهآهن ۴۱ کیلومتری رشت ـ انزلی اشاره کرد و یادآور شد: پروژه مذکور ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.//فارس