چاپ مطلب چاپ مطلب

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود: اوضاع وقف قرانی و کمک‌ به تحصیل ایتام تاسف اور است/۵ وقف جدید در شش ماهه اول سال ۹۶


همزمان با فرارسیدن هفته وقف ،نشست خبری خبرنگاران شهرستان لنگرود با ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود برگزار گردید.

اختصاصی همای گیلان: در این نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین پاکیزه رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود گفت: هر ساله ده روز اخر ماه صفر ،همزمان با رحلت نبی اکرم (ص) به نام دهه وقف نامگذاری میشود تا فرصتی برای یاداوری این حرکت زیبا باشد. وقف حرکتی است برای ماندگاری و جاودانگی شخص وقف کننده و مال وی تا در هر دو دنیا از ان بهره مند گردد.
پاکیزه با ذکر این نکته که بیش از ۷۵۰ نوع وقف در ایران وجود دارد افزود:در همه دنیا وقف انجام میشود اما کاملترین نوع وقف در ایران بوده و این تنوع برای ما ارزشمند است.
وی اظهار داشت: وقف در زمینه حمایت از دانشمندان هسته ای و علم و فناوری از زمینه های بی نظیر وقف در ایران است.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود ضمن قدردانی از واقفان شهرستان، به وضعیت وقف در لنگرود اشاره کرد گفت:متاسفانه وقف در حوزه قرانی در شهرستان کمتر از نیم درصد بوده و این برای شهرستان مذهبی و ولایت مدار ما تاسف انگیز است.
پاکیزه بیان داشت:متاسفانه وقف در زمینه کمک به تحصیل ایتام و نیازمندان؛جهیزیه نوعروسان، اشتغالزایی،هزینه درمانی و کمک به اصحاب رسانه در شهرستان وجود ندارد و ما نیازمند سوق دادن واقفان در این زمینه ها هستیم.
وی افزود:خوشبختانه استقبال مردم به وقف در شهرستان خوب بوده اما محدود به چند مورد خاص است.طی نشست های تخصصی وقف با اقشار مختلف از جمله بازاریان، اطباع، وکلا، دانشگاهیان و اموزش و پرورش ،علما و روحانیون و بسیج مردمی سعی بر ان شد تا با اموزش وقف ؛این نکته را یاداور شویم تا واقفان ؛وقف خود را محدود نکرده تا بتوان در امورات مختلف و بر اساس نیازهای روز از ان بهره جست.
حجت الاسلام پاکیزه رسانه ها را زبان گویای جامعه برشمرد و گفت: از شما میخواهم تا واقفان را به سمت وقف های جدید همچون وقف های فرهنگی،وقف برای تامین نیازهای جدید سوق دهید.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود به ثبت ۵ وقف جدید اشاره کرد و گفت :در ۶ ماهه اول سال ۵ وقف با نیات متعدد با براورد ارزش مالی ۷۰۰ میلیون تومان شامل زمین،شالیزار؛منزل مسکونی و تجاری داشته ایم.
وی همچنین به اولین وقف مشارکتی در استان گیلان اشاره کرد و گفت:با مشارکت و کمک مالی مردم شهرستان شالیزاری را با مبلغ ۱۲ میلیون تومان به متراژ ۲۰۰۰ متر خریداری کرده و به نام وقف خانم فاطمه الزهرا(س) نامگذاری و از عواید ان برای روزه خانم استفاده خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین پاکیزه در ادامه به معرفی شهرستان پرداخت گفت: ۸۴ بقعه ثبت شده شناسنامه دار و ۱۰ بقعه بدون شناسنامه قرار دارد که از میان ۳ بقعه اقا سید محمد کیاکلایه،۱۲ ملاط و امیر شهیدان بیجارپس شاخص ملی شهرستان هستند.
وی در ادامه به بر نامه های هفته وقف اشاره کرد و گفت :بیش از ۴۰ برنامه فرهنگی ،عمرانی و حقوقی در این ایام برگزار میگردد که عبارتند از :حضور اصحاب وقف در گلزار شهدا،مسابقه نقاشی خردسالان،دیدار با خانواده شهدا، راه اندازی نمایشگاه وقف؛یادبود واقفان وقف و غبارروبی امامزاده حسن کومله،مسابقات دارت و اطلاعات عمومی، همایش یاوران وقف و ویزیت رایگان.
پاکیزه همچنین پروژه عمرانی اقاسید محمد گلسفید با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان را از جمله برنامه های شاخص این ایام بر شمرد.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …