چاپ مطلب چاپ مطلب

رییس منابع طبیعی شهرستان شفت: منابع طبیعی سرمایه ملی جامعه می باشد


اختصاصی همای گیلان، منابع طبیعی جنگلها و مراتع عالی ترین خلقت به تعادل رسیده خداوندی محسوب می شوند که نگهدارنده اب و خاک و حیات اند.تمدن های بشری نیز متکی به منابع طبیعی بوده و هر جا منابع طبیعی به خطر افتاده یا دچار حوادث خشکی و سیل و اتش سوزی ،رانش و فرسایش خاک، شده اند تمدن های بشری هم به انحلال یا افول و کوچک شدن دچار شدند.در دین اسلام بیش از ادیان دیگر به بحث طبیعت و اهمیت حفظ ان تاکید شده و در قران مجید بیش از ۸۰۰ایه با مفهوم زیست محیطی و حفظ منابع اب و خاک امده است.منابع طبیعی میراث نیست بلکه ودیعه خداوند است چون در میراث بهره مندی مباح است ولی در ودیعه استفاده از ان الا به ضرورت جایز نیست.

رییس منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان شفت ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی گفت:منابع طبیعی سرمایه ملی جامعه می باشدکه تنها به نسل حاضر تعلق ندارد بلکه ودیعه ای است که باید برای ایندگان باقی بماند.
وی در خصوص موقعیت جغرافیایی شهرستان گفت: شهرستان شفت در ناحیه غربی استان گیلان از شمال به شهرستانهای رشت و صومعه سرا، از جنوب به استان زنجان و شهرستان رودبار، از شرق به شهرستان رشت و از غرب به شهرستان فومن محدود می شود که شهرستان شفت نیز از سرمایه ملی و خدادادی بنام منابع طبیعی برخوردار می باشد.
ابراهیم فرجی افزود:شهرستان شفت با ۵۹۹کیلومتر مربع دارای ۳۲هزار جنگل،۱۲هزار هکتار مرتع ، که در دل منابع طبیعی خود از مواهب الهی بسیاری نظیر ابشار،استخرهای طبیعی،مناظر دیدنی که شامل پل تاریخی لیشاوندان، مجموعه باستانی کمسار، خانه قدیمی فرضعلی خرم واقع در روستای ملل چاله بیجار سر می باشد.
وی در خصوص ابشارهای منطقه گفت: دود وزن در روستای خرمکش،لاس پشت واقع در روستای لپوندان،دیواکل واقع در روستای علیسرا، وزنه بن واقع در روستای طالقان یکی دیگر از موهبتهای خداوند می باشد.
فرجی در ادامه با اشاره به استخرهای طبیعی شفت گفت: استخرهای طبیعی در روستاهای لیشاوندان،ملاسرا،کوزه گران،گیج سرا واقع در روستای مژدهه، چماچاه، خرطوم، نورماس واقع در روستای کلاچ خندان و نصیر محله واقع شده است.
رییس منابع طبیعی شفت در ادامه با اشاره به جاذبه های طبیعی و گردشگری وتاریخی افزود: خرفکل،پارک جنگلی چوبر، مناطق ییلاقی امامزاده ابراهیم و امام زاده اسحاق و چناررودخان، کانال هوایی روستاهای بد اب خرفکل، مدخل خروجی اب بر فومنات واقع در روستای چوبر و همچنین جاذبه های زیارتی امام زاده ابراهیم (ع) در محلی به همین نام نزدیک روستای طالقان در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شفت واقع شده است.

ابراهیم فرجی در بیان دیگری از سخنان خود با اشاره به مهمترین اقدامات و عملکرد اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان شفت تصریح کرد: اجرای طرح توسعه و غنی سازی جنگل
از جنگلهای مخروبه و نیمه مخروبه و پروژه توسعه جنگل در داخل فاقد درخت اجرا می شود که در حوزه شهرستان شفت ۲۵۴هکتار تا کنون توسعه و غنی سازی جنگل انجام گرفته و عملیات مراقبت از جنگلها در حال انجام است.
۲ -اجرای طرح ابخیزداری:
در راستای اجرای طرح مرتعداری و ابخیزداری حدود ۸۲۰ هکتار از مراتع و جنگلهای مناطق ویسرود، امام زاده ابراهیم و مراتع کیادول بالا و کیادول پایین با استفاده از گابیون بندی و تثبیت بیولوژیک و محصور سازی تحت حفاظت و احیا قرار گرفته اند که اجرای این پروژه ها نقش بسزایی در جلوگیری از سیلاب و رانش عرصه های جنگل و مرتعی داشته و دارند.
۳- صدور مجوزهای برداشت در باغات چوب متعلق به مردم:
این نوع بهره برداری چوب ارتباطی با جنگل و اراضی ملی نداشته و در واقع با مدیریت کردن روند نشانه گذاری درختان باغی تا صدور مجوز حمل کنترل لازم در تولید چوب توسط مردم در داخل محاوط روستایی و باغات چوب شخصی انجام می شود البته بهره برداری چوب صنوبر توسط مردم تحت عنوان زراعت چوب از نظر اقتصادی کمک قابل توجه ای به اقتصاد خانواده های روستایی و تامین کننده نیاز چوب کشور می باشد.
۴-مدیریت حریق:
با هدف کنترل مناطق بحرانی و پرخطر اتش سوزی این اداره اقدام به تجهیز واحدهای تابعه(مبارک اباد،شالما،چماچا) به امکانات اطفا حریق من جمله یک دستگاه ماشین پیکاپ اطفا حریق نموده ضمن اینکه اکیبهای اطفا حریق در اداره تشکیل شده که در مواقع بحرانی در اماده باش کامل بوده و این اکیبها اهتمام ویژه ای در مدیریت حریقهای فروردین ماه و اذر ماه امسال داشته اند.
۵- کشف چوب الات قاچاق و شناسایی تیم های قاچاق چوب:
برخورد قانونی با متخلفین منابع طبیعی در زمینه های قطع اشجار جنگل تصرف اراضی ملی،نگهداری دام مازاد،متصرفین مراتع و احداث ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شده است و در حال حاضر حدود ۹۰ فقره پرونده حقوقی و کیفری در خصوص تخلفات منابع طبیعی در مرجع قضایی تحت رسیدگی قرار دارند .
۶-رفع تصرف از اراضی ملی: این اداره در راستای انجام وظیفه قانونی و ذاتی و جلوگیری از تصرف اراضی ملی توسط سودجویان اقدام به ۳۵فقره رفع تصرف از اراضی ملی به مساحت کل ۱۲ هکتار با احکام مراجع قضایی نموده است و در اجرای این وظیفه خطیر از هیچ کوششی دریغ ننموده است.
۷- واگذاری اراضی:
واگذاری اراضی برای استفاده بعنوان زمین ورزشی در ۱۳ روستا یکی دیگر از اقدامات و عملکرد اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان شفت بوده که سرانه اماکن ورزشی را در شهرستان ارتقا بخشیده است.
ابراهیم فرجی در ادامه با توجه به گستردگی وسعت منطقه تصریح کرد:به دلیل گستردگی منطقه ،کار حفاظت از منابع طبیعی و جنگلها دشوار شده و از طرف دیگر نیروهای حفاظتی مجموعا با ۲۳ پرسنل رسمی و قراردادی که جوابگوی هجمه کار نیست.وی یاداورشد:به دلیل افزایش ارز ، قاچاق چوب زیاد شده و همکاران ما شبانه روزی زحمت می کشند. رییس منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان به مناسبت هفته منابع طبیعی، از توزیع نهال بین نمازگراران خبر داد و گفت: بعد از اقامه نماز توزیع نهال از نوع ون،افرا،بلوط،سوزنی برگ،صنوبر،با هدف ترویج و صیانت از جنگل و منابع طبیعی بین نمازگزاران توزیع شد.وی در پایان از مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان، که همواره توجه ویژه ای به شهرستان داشتند و نیز از فرماندار ،امام جمعه شهرستان،نماینده مردم شفت و فومن، بخشداران که همواره پیگیر امورات منابع طبیعی بودند قدردانی کرد.
خبرنگار عطیه نصرتی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …