چاپ مطلب چاپ مطلب

رییس هیأت مدیره مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلاء قوه قضاییه استان گیلان: ▪️آگاهی رسانی به حقوق مردم باید در اولویت کار برای نهادها و سازمان ها باشد/حاضریم در فرهنگ سازی حقوقی مشارکت کنیم

رییس هیأت مدیره مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلاء قوه قضاییه استان گیلان با انتقاد از عدم آگاهی و اطلاع رسانی حقوقی به اقشار مختلف جامعه تاکید کرد: آگاهی رسانی به حقوق مردم باید در اولویت کار برای نهادها و سازمان ها باشد و نسبت به فرهنگ سازی حقوقی اقدام شود.

به گزارش همای گیلان؛ سید حسن حسینی شیوایی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفتم اسفند ماه، روز وکیل مدافع را به تمامی وکلا تبریک و تهنیت گفت و همچنین با توجه به تقارن این روز با روز زن، با بیان تبریک بابت این مناسبت، برای تمامی زنان ایران به خصوص بانوان وکیل آرزوی سربلندی و سلامت کردند.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلاء قوه قضائیه، درخواست های جامعه حقوقی از مردم و مسئولین را تشریح کرد که در زیر می خوانید:

وکالت تسخیری و معاضدتی
مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلاء قوه قضاییه با هدف دسترسی آسان تر مردم به وکلا تاسیس شده است و در این زمینه به چند طریق خدمات ویژه خود را ارائه می دهد. تخصیص وکیل معاضدتی به افرادی که توان پرداخت حق الوکاله را ندارند و یا در اختیار قرار دادن وکلای تسخیری برای متهمانی که توانایی گرفتن وکیل تعیینی را ندارند از جمله وظایف این مرکز می باشد. چنانچه دادگاه تشخیص دهد متهم توانایی انتخاب وکیل را ندارد از بین وکلا این مرکز، وکیلی برای متهم تعیین خواهد شد. با تفاهم نامه ای که فیمابین مرکز با سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) امضاء شده امکان آن فراهم گردیده که با معرفی افراد واجد شرایط از سوی ارگانهای ذکر شده، وکیل معاضدتی در اختیار مدد جویان قرار گیرد که در این زمینه ها به طور متوسط هر ساله ۱۲۰ تا ۱۳۰ وکالت معاضدتی و همچنین ۱۳۰ تا ۱۴۰ وکالت تسخیری توسط این مرکز صورت گرفته است.
دفتر مشاوره در دادگاه خانواده رشت
با توجه به استقرار واحد معاضدت مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان در مجتمع قضایی چله خانه رشت روزانه شاهد مراجعه حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر برای کسب اطلاعات حقوقی هستیم و لازم به ذکر است که این مشاوره در دادگستری های سایر شهرهای استان نیز هر روزه انجام می پذیرد و این یکی دیگر از خدماتی است که به صورت رایگان توسط این مرکز به مردم ارائه می شود.

ارتباط با مردم
وب سایت این مرکز که از بهمن ماه سال ۱۳۹۴ شروع به فعالیت کرده است یکی از سایت های بروز و مرجع در زمینه فعالیتی خود بوده که مورد توجه حقوقدانان و اهالی فن نیز قرار دارد. همگان می توانند با مراجعه به آدرس gilanattorneys.ir از اخبار مرکز، مباحث حقوقی، اطلاع رسانی های لازم و امکان جستجوی وکلای استان گیلان بهره مند گردند.
نحوه اعطای پروانه وکالت در مرکز
رئیس مرکز وکلای گیلان عنوان کرد روند کارآموزی و اعطای پروانه پایه دو وکالت با برگزاری دوره علمی و عملی در این مرکز برگزار می شود و کارآموزان بعد از شرکت در آزمون در مصاحبه علمی و همچنین کلاس های آموزشی در راستای بازآموزی مطالب حضور پیدا می کنند. همچنین در دوره عملی نیز کارآموزان با حضور در محاکم قضائی نسبت به مطالعه و آشنایی بیشتر با پرونده ها اقدام می کنند. در پایان دوره کارآموزی بعد از گذراندن آزمون اختبار پروانه وکالت پایه دو به وکیل اعطا شده و پس از گذشت دو سال و بازنگری در فعالیت وکیل پروانه ی پایه یک ارائه می گردد. وی اضافه کرد که امسال برای اولین بار ثبت نام و تشکیل پرونده برای قبول شدگان در مراکز استانی انجام پذیرفت و این درحالی است که در دوره های گذشته این اقدامات در مرکز تهران انجام می شد.

جشن روز وکیل
شیوایی با تبریک مجدد روز وکیل بیان داشت که هرساله به این مناسبت مراسم گرامیداشت این روز توسط مرکز در رشت برگزار گشته و امسال نیز این مراسم در روز پنج شنبه ۹ اسفندماه از ساعت ۱۱ الی ۱۴ در تالار مجلل رشت برگزار خواهد شد.

آگاهی رسانی به حقوق مردم باید در اولویت کار برای نهادها و سازمان ها باشد
ریاست مرکز وکلای گیلان در مورد یکی از مشکلات نهادها و ارگان ها و اصناف بیان داشت: با وجود این که مسائل حقوقی از مهم ترین چالش های پیش روی برخی اصناف و نهادهاست، اما شاهد آن هستیم که بدون آموزش حقوقی به کار خود می پردازند. به طور مثال اگر بنگاه های املاک ما به مباحث حقوقی آشنا باشند شاهد این حجم از مشکلات حقوقی در معاملات نیستیم. ما در صحبت هایی که با بسیاری از مسئولان امر داشتیم بر همین نکته تاکید کردیم که اجازه صدور پروانه یک واحد شغلی مثل بنگاه معاملات ملکی را به گذراندن دوره های حقوقی منوط کنند. شاید با این کار هزینه اندکی برای آن واحد صنفی ایجاد شود، ولی از سوی دیگر نتیجه ای که با آگاهی بالاتر و روند صحیح انجام امور حاصل می گردد آن هزینه ها را به راحتی جبران خواهد نمود.

در این راستا آموزش همگانی از سوی رسانه های ملی، خصوصی، آموزش و پرورش و دیگر ارگان ها لازم است. در یک کشور توسعه یافته مشاهده می کنیم که یک دانش آموز نیز به حقوق خود آشنا است، ولی متاسفانه در اینجا شاهد این هستیم که فردی با تحصیلات عالیه به کوچکترین حقوق فردی و اجتماعی خود آگاه نیست و به تبع، این عدم آگاهی باعث بروز مشکلاتی خواهد شد که هم گریبانگیر خود فرد و هم جامعه می شود.

حاضریم در فرهنگ سازی حقوقی مشارکت کنیم
شیوایی در پایان بیان داشت: با قاطعیت می توان گفت بخش قابل توجهی از پرونده ها به دلیل عدم آشنایی به مسائل حقوقی شکل می گیرد. باید توجه داشت که هرچقدر آگاهی رسانی نسبت به پرونده ها مورد توجه مردم باشد، کار آن پرونده به شکل صحیح تری بررسی می شود. وی اضافه کرد: من به شخصه به عنوان وکیل و مرکز بنده به عنوان مجموعه ای که متولی این امر هست حاضریم در چنین فرهنگ سازی بدون چشمداشت مشارکت داشته باشیم. این عدم آشنایی به قوانین و حقوق شهروندی در زندگی آحاد جامعه و خود ما نیز اثر گذاشته است. وقتی در مواجهه با مشکلات و مسائلی که احتیاج به وجود یک کارشناس حقوقی هست، حاضر نیستیم به یک وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنیم، مشخص است ضرر و زیان هنگفتی را متقبل خواهیم شد.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فرماندار لنگرود در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان: فرهنگ کتابخوانی باید در خانواده ها ترویج داده شود

فرماندار لنگرود در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان: فرهنگ کتابخوانی باید در خانواده ها …