چاپ مطلب چاپ مطلب

زلزله در رشت، پس لرزه در تهران/علی دادخواه

اختصاصی همای گیلان: «… اصلاح وضع سیاسی هر کشور نیازمند انسانی نیک گهر است، در حالی که روشن است هر کس بخواهد از راه خشونت به مقام شهریاری کشوری برسد باید بدگهر باشد، ولی به ندرت انسانی نیک گهر یافت می شود که بخواهد برای شهریار شدن روش های رذیلانه را به کار گیرد، حتی اگر هدف نهایی او والا باشد؛ یا مرد بدگهری را نمی یابیم که پس از رسیدن به مقام شهریاری بخواهد برای دستیابی به هدف هایی والا تلاش کند،و از خاطرش بگذرد ان قدرتی را که از راه های پلید به دست اورده برای هدف های والا به کار گیرد.»

جملاتی عمیق و دقیق از نیکولو ماکیاوللی،  توصیه می کنم چند بار انها را بخوانید.برای ماکیاوولی سیاست و حکومتداری نه کار « اجرایی» انچنانکه اکویناس قدیس می گفت ،بلکه از زمره کارهای «سازنده» بود.از نظر او نیت اخلاقی افزارمند یا هنرمند در ارتباط با افریده هایش اهمیت ندارد ،تنها توانایی هنری او‌مطرح است.و از همین نظر برای ماکیاوللی « شهریار» بیش از انکه اخلاقی باشد باید « هنرمند» باشد.یعنی توانایی اداره حکومت را داشته باشد و این چیزی است که ما امروزه به «صلاحیت »می شناسیم.

خب ! این بحث بسیار جذاب است و زمان خود را می طلبد، ولی در این یادداشت موضوع برکناری دکترثابت قدم، شهردار رشت است که به نزدیکی به محمدباقر قالیباف شهره بوده و البته در انتخابات اخیر ریاست جمهوری واضحا برای او و ابراهیم رییسی کت دراورد، انهم در شهری که به هواداری از اصلاح طلبی شهره است.

ثابت قدم برکنار شد، اینکه او چگونه و از چه راههایی بر سکان مدیریت شهری رشت تکیه زد و چگونه مدیریت خود را علی رغم نارضایتی های متعدد شورای شهر دوره چهارم ادامه داد خود مجال دیگری می طلبد والبته نتیجه عملکرد او خود مشخص می کند که این راههای رسیدن به این مقام چه بوده است، همانطور که ماکیاوللی می گوید. ولی ایا این اولین زلزله سیاسی در زمینه مدیریت شهری، می تواند به شهر تهران هم کشیده شده و محمدباقر قالیباف هم استیضاح و کنار گذاشته شود؟

خوب ! چند ماهی از حادثه غم انگیز پلاسکوی تهران می گذرد، همان حادثه ای که مهندس نجفی استاندار گیلان گفته بود برای ان حادثه می تواند امدادگر و کمک بفرستد!!! همان‌حادثه ای که در دومینوی سیاست ایران، منجر به غروب کردن‌ افتاب بخت قالیباف گشته و‌ در یک تصادف تاریخی بحرانی دیگر از نوع بارش برف مدیر شهری دیگری را نشانه رفت : دکتر ثابت قدم ،شهردار رشت را می گویم….

قالیباف بارها نشان داده که سیاستمدار نیست، هر چند گاهی خود را پشت ماسک احمدی نژاد و‌ حتی میرحسین موسوی پنهان می کند ،ولی او « هنرمندی» لازم را حتی برای پوپولیست شدن ندارد،اگر شورای اصلاح طلب شهر تهران بخود بجنبد ومانند لیست امید مجلس تو زرداز اب درنیاید می توان پیش بینی کرد قالیباف باید از خیابان بهشت خداحافظی کند، ولی در مورد ثابت قدم که نتوانست عقبه سیاسی پایدار و پایگاه اجتماعی مناسب برای خود ایجاد کند ایا می توان‌ انتظار داشت که او به میدان شهرداری و ان ساختمان نمادین ان بازگردد؟
او در ماجرای بحران برف سال ۹۵ ، و درگیری بیمورد و اهانت به دکترحسنی نماینده رشت ،که در جریان اصلاح طلبی استان قرار دارد، عملا حمایت های اصلاح طلبان را از خود سلب کرد. هر چند رمضانپور نرگسی تلویحا از او قبلا حمایتهایی داشت. ولی حالا که این سمت خود می تواند مدعیانی حتی از شورای شهر از جمله خود اقای رمضانپور دارد، دیگر ثابت قدم نمی تواند امیدی به بازگشت داشته باشد.

با کانال همای خبر همراه شوید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …