چاپ مطلب چاپ مطلب

زور آزمایی پنهان دو رئیس جمهور رقابت سیاسی خاتمی و احمدی نژاد قشر خاکستری را دو قطبی کرد

همای گیلان:حدود یکی دو سال اخیر تلاش های جدید سیاسی جهت کسب محبوبیت ایدئولوژیکی در میان طبقه متوسط  جامعه یا همان اقشار خاکستری غیرسیاسی توسط رؤسای جمهور اسبق آغاز گردیده است.

images
 رقابت میان این دو رئیس جمهور سابق یعنی سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد کاملاً متفاوت و متمایز از سایر رقابت های مرسوم سیاسی و جناحی سال های اخیر بوده و مانند یک بازی فکری و استراتژیک در جهت کسب محبوبیت بیشتر میان مردم شروع گشته است.

 این تلاش ها ظاهراً پنهان، اما نفس گیراست، زیرا هر دو آنها با کاهش رفتارهای رادیکالی و تندروی های گذشته و تعدیل کردن آن سعی کرده‌اند در لایه های میانی جامعه ایرانی یا همان طبقه متوسط یا بقول تحلیل گران سیاسی قشر خاکستری غیر سیاسی اما مؤثر در نتایج انتخابات ها بیشتر از گذشته نفوذ فکری و ایدئولوژیکی کنند.

چنانچه در سال های اخیر دیده شد و دیده می شود که دیگر نه سید محمد خاتمی مانند گذشته ساختارهای سیاسی کشور را مورد انتقاد قرار می دهد و نه دیگر احمدی نژاد به مانند گذشته منتقدان و مخالفانش را هتاکانه مورد تهاجم قرار می‌دهد.

نتیجه نهایی این تغییر رفتارهای اخیر هر دو رییس جمهور سابق این است که هردو آنها به یک اصل اساسی و مهم پی برده اند، برای آینده سیاسی خود و همفکرانشان جهت پیروزی در عرصه رقابت های انتخاباتی باید با مراجعه به بطن جامعه و ارتباط مؤثرتر و قوی تر با قشر خاکستری یا بدنه میانی جامعه ایرانی تلاش کنند، زیرا حدود شصت درصد از طبقه اجتماعی کشور ایران را همین قشر متوسط و خاکستری غیرسیاسی تشکیل می‌دهند، که عموماً در دقیقه نود رقابت های انتخاباتی، تصمیم به رأی دادن به یک لیست و یا یک نفر می گیرند و دقیقاً همین حرکت توسط این طبقه اجتماعی، تعیین کننده نتیجه نهایی رقابت های سیاسی و انتخاباتی بوده و خواهد بود.

در این رقابت جدید ایدئولوژیکی، سید محمد خاتمی با حرکات خاص و جملات مخصوص به خود سعی کرده با فاصله گرفتن از قشر صرفاً مرفه به سمت طبقه متوسط رو به بالا توجه بیشتری کند، و از آن طرف محمود احمدی نژاد نیز با تعدیل تفکرات سال ۸۴ خود و با رویکردی اصلاح شده نسبت به آن دوران، طبقه متوسط رو به پایین را مورد توجه قرار می دهد.

 با همه این تلاش هایی که توسط آنها آغاز شده است، اما باید یک نکته مهم را نیز آسیب شناسی کرد.

 سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد، هرکدام علیرغم توجهی که به یک طرف از موارد فوق الذکر داشته اند، اما در مقابل، گروه دیگری از این طبقه خاکستری را از توجه خود محروم کرده و دقیقاً بدلیل آنکه مورد بی مهری و بی تفاوتی آنها قرار می گیرند مجدداً در میان قشر خاکستری برای نه گفتن به هریک از طرف های مقابل بازهم یک هجمه ای جدید شکل خواهند داد.

 در پایان می توان در زمینه آینده جریانات سیاسی در کشور با توجه به رفتارشناسی دو رئیس جمهور سابق، این پاسخ را داد که اولین بار پس از گذشت ۳۸ سال از ابتدای انقلاب تا امروز، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد تنها رهبران سیاسی بوده اند که در حال فعالیت برای دو قطبی کردن و سیاسی تر شدن طبقه اجتماعی متوسط یا قشر خاکستری کشور وارد عمل شده اند؛ کاری که توسط هیچ حزب و گروهی یا جناح ها و حتی چهره های سیاسی تا بحال نتوانسته انجام بگیرد./انتخاب

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …