چاپ مطلب چاپ مطلب

ساجدی  بررسی کرد؛ دلایل تلاش آمریکا برای رسیدن به توافق نهایی

همای گیلان:”محمد ساجدی”  با بیان این که آمریکایی‌ها و اوباما به خاطر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به شدت نیازمند نتایج این مذاکرات هستند، گفت: از نظر سیاسی اوباما به شدت دنبال توافق است، زیرا در مرحله دوم انتخابات آمریکا، اوباما چهار قول به مردم آمریکا داد که هیچ کدام از آنها انجام نشده و این یک مورد فرصتی برای وفای به عهد او در مقابل افکار عمومی آمریکاست.

 2999999_182
این کارشناس سیاست خارجی با برشمردن وعده‌های اوباما گفت: وعده بستن زندان گوانتانامو، خروج نظامیان از عراق و افغانستان، حل مشکلات داخلی آمریکا و حل شدن مذاکرات خاورمیانه از جمله چهار قول عملی نشده آمریکا به مردم بودو الان  چون در هیچ کدام توفیقی نداشته به شدت نیازمند مذاکره با جمهوری اسلامی است.وی با تأکید بر این نکته که در درون آمریکا بین جمهوری خواهان و دموکراتها اختلافاتی وجود دارد، خاطر نشان کرد: الان مذاکرات با ما برای آمریکایی‌ها حیاتی است.

ساجدی افزود: اگر در برخی مواقع سنگهایی انداخته می‌شود، تا تحریمها را یک جا لغو نکنند، به خاطر فشار جمهوری خواهان است.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به ایستادگی اوباما و تیمش در برابر کنگره مبنی بر اینکه اگر شما بخواهید ایران را تحریم کنید، من وتو می‌کنم، بیان داشت: بنابراین دموکرات‌ها به شدت نیازمند این مسئله هستند.

ساجدی با بیان اینکه اوباما از طرف صهیونیست‌های داخلی و جناح حزب تندروی دموکرات‌ها در فشار است اظهار داشت: مجموعه شرایط می‌گوید که به نظر می‌رسد این توافق حاصل شود اما به این معنی نیست که ما بتوانیم موج‌سواری کنیم.

وی افزود: ما هم در تنگناهایی قرار داریم که باید توجهمان به مسائل داخلی باشد و اگر نتوانیم مسئله توافق و تحریم‌ها را یکجا حل کنیم مشکلات اقتصادی، تورم و بیکاری برجای خود می‌ماند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت یک مرحله‌ای شدن توافق خاطر نشان کرد: ایشان با عنایت به سابقه دیرینه و اینکه هیچ وقت اعتمادی به گفتار غربی‌ها نیست، تأکید می‌کنند، توافق یک مرحله‌ای انجام شود و تلاش همه هم بر این است!ساجدی ادامه داد: اما اگر توافق نشود، مذاکرات شکست نمی‌خورد بلکه طولانی می‌شود و این به سود ما نیست، چون ما متأسفانه توافق کرده‌ایم سانتریفیوژ‌ها را اضافه نکنیم و غنی‌سازی هم نباشد و آنها می‌توانند در این شرایط با ما بازی کنند.

وی افزود: در غیر اینصورت ما دو راه بیشتر نداریم، یا می‌توانیم زیر همه چیز بزنیم که این کار با توجه به نفت ۴۰ دلاری و این وضع اقتصادی و بیکاری و  فقر جامعه به هیچ عنوان جبران کننده آن مسئله نخواهد بود.

ساجدی درخصوص راه دوم گفت: راه دیگر این است که هرآنچه آنها می‌گویند انجام بدهیم که غیرممکن است! بنابراین سعی می‌کنیم یک توافق یک مرحله‌ای داشته باشیم.

این کارشناس سیاست خارجی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها هم به شدت نیازمند ما هستند خاطر نشان کرد: ‌اگر ما محکم ایستادگی کنیم آنها مجبور خواهند شد به ما امتیاز بدهند.

وی وضعیت آمریکا را  در لبه تیغ خواند و گفت: آمریکا بیش از ما نیازمند به توافق است و به نظر می‌آید در دور بعدی مذاکرات فشار حساس باشد و باید به تماشا نشست و دید چه چیزی رقم می‌خورد./باشگاه خبرنگاران

 

About سردبیر ارشد

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …