چاپ مطلب چاپ مطلب

سخنان دکتر پور قربان در هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بندرانزلی

همای گیلان، درخانواده‌ای پرورش یافتم که اخلاق مداری و حفظ حرمت افراد و مردم همیشه سرلوحه کارم بوده و هست و در حال حاضر نیز مدارک و مستنداتی وجود دارد که فعلا با توصیه مسئولین محترم نظارتی محفوظ مانده است.
در جلسات گذشته به مدارکی اشاره شد و عنوان شد که تعدادی از نیروهای شرکتی حضور ندارند وحقوق و مزایا دریافت می نمایند، معروض میدارم که شرکت های پیمانکاری به دلیل پرداخت مبلغ مشخص بر مبنای رقم قرارداد، نسبت به پرداخت حق و حقوق بیمه افراد اقدام می نمایند و پر واضح است که تعداد افراد ملاک نیست چون کار حجمی است. به عنوان مثال در سنوات گذشته نزدیک، شرکت سبززیور با رقم مشخص ( حدود ۴/۵ میلیارد تومان) برنده مناقصه شد و براساس آن نسبت به جذب نیرو اقدام نمود و شهرداری ماهیانه نسبت به ۱۲/۱ رقم قرارداد بر حسب اسناد نظارت پرداخت می نمود حال این شرکت با ۵۰نیروی کار یا ۲۰۰ نیرو ، هیچگونه ارتباطی به شهرداری نداشته و ندارد و شهرداری نیز هیچ گونه دخالتی بر افراد تحت پوشش شرکت که مثلا در روابط عمومی ، انبار و یا غیره، در محل پروژه یا خارج از محل بودند، نداشته و ندارد. و لازم به توضیح است که:
۱) در قرارداد حجمی شهرداری نسبت به جذب نیرو هیچ گونه نقشی ندارد.
۲) پرداخت شهرداری در قالب قرارداد به حجم کار است نه نیرو.
۳) هیچگونه فیش حقوقی یا اسناد مالی برای افراد توسط شهرداری صادر نمی شود.
۴) شرکت ها مجاز هستند به تعداد دلخواه در حوزه های کاری، دفتری، مشاوره ای و غیره بدون کسب نظر از شهرداری جذب نیرو نمایند و فقط کار، ملاک پرداخت مطالبات شرکت بر مبنای رقم قرارداد خواهد بود نه نیرو.
۵) شهرداری ها نیز براساس کار، اسناد پیوست قرارداد، نوع کار تعریف شده و بعضی از نیروهای مستقیم کاری نسبت به پرداخت ها پیشنهاد و نظر می دهند و پرداخت هرگونه حق و حقوق نسبت به افرادی که در پروژه کار حجمی حضور ندارند ، هیچگونه ارتباطی به شهرداری نداشته و متوجه شرکت است.
با توجه به مراتب فوق اعلام می دارم اگر در شهریور ماه در جلسه شورای شهر اشاره به شخصی می شود که حضور نداشته، اولا اینکه ایشان از فروردین ماه ترک کار کرده بود و در آن تاریخ و لیست آن روز نبود. دوماً، چرا تعدای از افرادی که در شرکت سبززیور بودند و مدت چند سال با همین شیوه پرداخت صورت می گرفت، این افشاگری انجام نشد و جالب اینکه شخصی را که خودتان اعلام کردید که رابط شرکت و شهرداری بوده بیمه نامبرده توسط شهرداری پرداخت می شد.
در خصوص قرارداد GIS، طرف قرارداد با شهرداری در سال ۱۳۹۵ قرارداد مربوطه را منعقد نمود که می بایستی دو ماه نسبت به اتمام پروژه اقدام می نمود و این پروژه برخلاف قرارداد به مدت دو سال به طول انجامید و صورت وضعیت قطعی ایشان با پیگیری بنده در سال ۹۷ تنظیم و تایید گردید و بر اساس اسناد مبالغ قرارداد ایشان نیز اغلب در زمان بنده پرداخت شد و نه قبل تر از آن. بنابراین چگونه و بر چه اساس بنده دستور فسخ قرارداد ایشان را دادم در حالیکه صورت وضعیت قطعی ایشان را امضا نمودم.

کلیه پیمانکارانی که در دوران بنده با شهرداری قرارداد منعقد نموده اند دارای صلاحیت لازم بوده و اغلب نیز از گذشته در این شهرداری مشغول بوده و یا سابقه کار در این شهرداری را داشته اند و قراردادهای ایشان نیز بر اساس آیین نامه مالی شهرداری منعقد گردید.

پاکسازی معبر با آن خطرات جانی در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی باشم و طراحی و پایه ریزی عملیات نصر ۵ در مورخ ۵/۵/۶۶ توسط بنده صورت گرفت، که در نتیجه ارتش عراق شکست سختی را متحمل شد. از طرفی علاوه بر اینکه امروز افتخار دارم به عنوان ایثارگر و جانباز جنگ تحمیلی باشم،‌کارت ابراز رشادت را که کمتر افرادی در مناطق جنگی دریافت نموده اند اخذ نمایم و فکر می کنم با این سبقه نباید نگران برخی از حرفهایی که مطرح می شود، باشم. مضافا اینکه در طول ۲۴ ماه خدمت من به مردم این شهر، فقط ۸ روز در مرخصی بوده ام و بقیه روزها تا ساعت حداقل ۹ یا۱۰ شب و حتی کلیه ایام تعطیل در محل کار بوده و در تمامی جلسات شورای شهر نیز بجز ایام ماموریت حضور داشتم و در جلسه مورخ ۷/۷/۹۸ نیز با هماهنگی لازم در ارتباط با موضوع فرهنگی، ورزشی باشگاه شهرداری یعنی حفظ نیروهای جوان و ورزشی شهر حضور داشته و به این موضوع نیز افتخار می نمایم.

پس از ۳ماه حضورم در شهرداری یکی از شهرهای مجاور، به عنوان جانشین شهردار انتخاب شده و در ادامه نیز پس از استخدام رسمی به عنوان معاون شهردار و سپس شهردارشهرهای مختلف این استان و نیز رییس اداره راه و شهرسازی بوده‌ام و جالب اینکه در کل زمان خدمتم به عنوان مدیر بوده و در اینجا نیز به عنوان یک نیروی خارج از بدنه شهرداری ورود نکرده و بر خلاف خیلی از شهرداران که در پست شهردار شروع به یادگیری امور شهرداری می‌نمایند، ‌بنده از شهر دیگری به عنوان شهردار به این شهر ورود کردم و از همان روز اول نیز شروع به کار نموده و در ملاقات عمومی و اماکن مردمی نیاز به حضور مسئولین واحدهای مختلف جهت پاسخگویی امور شهرداری نداشتم. در موقعیتی که به شهرداری انزلی ورود کردم برابر با اسناد موجود،‌ پرسنل شهرداری ۲ ماه حقوق وچند ماه اضافه‌کار معوقه، و پیمانکاران شهرداری مبالغ زیادی بستانکار بوده اند و جالب اینکه تعداد پیمانکاران شهرداری از تعداد نیروهای ستادی شهرداری نیز بیشتر بوده و چارت سازمانی شهرداری اجرایی نشده بود و تمام شهرداری در خود ساختمان مرکزی خلاصه می‌شد به نحوی که در داخل محوطه شهرداری تابلو مطلقا ممنوع نصب بوده و هیچ نظم و انضباطی در آن مشاهده نمی شد و محوطه شهرداری با سابقه ۱۰۰ ساله، دو طرف آن به صورت خاکی و قسمتی نیز بدون حصار تحویل گرفتم، وای به حال کوچه و پس کوچه های این شهر…

هیچ برنامه منظم و مدونی برای هدایت آبهای سطحی،‌ پروژه های شهرداری، ‌ارتقا بودجه شهرداری و نظارت و تدبیر در امور جاری، کنترل نیروها و پیمانکاران و شرکت های خدماتی در شهرداری به چشم نمی خورد. در حالیکه بنده در خیلی از شهرها نسبت به استخدام نیروی شرکتی و تبدیل وضعیت آنان پیشرو بودم در این شهرداری خیلی از نیروهای شرکتی با بیش از ۵ سال سابقه کاری که مستحق استخدام بوده اند، تبدیل وضعیت نشدند و این درحالی بود که این موضوع برای تعداد خاصی انجام گرفت. پرونده های فراوان حقوقی شهرداری اغلب بدلیل عدم دفاع درست، منجر به شکست شده بود، و حدود ۳۰ پروژه زمین خورده از گذشته که برخی از آنها دارای قدمتی بیش از حتی ۱۰ سال داشت تحویل بنده دادند. در واحد ساختمانی و شهرسازی نیز بدلیل نبودن برنامه مدون و تدبیرلازم، ‌برای حل مشکلات مردمی درواقع تبدیل به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵شده بود، وضعیت فیزیکی اداری و شرایط کارکنان بسیار اسفبار و گاها خجالت آور بود بنوعی که آتش‌نشانان عزیز ما در ناحیه۲ آتش نشانی در یک ساختمان بدون ستون بسر می‌بردند از جائیکه خودشان بایستی ناجی جان مردم باشند بیشتر در خطر جانی قرارداشته و دارند.

وضعیت کارخانه کمپوست با حجم زیاد ریجکت موجود و نداشتن تصفیه خانه هدایت شیرابه از دیگر مشکلات خدمات شهری بود. پرونده های قضایی شهرداری به مرحله اجرای احکام رسیده بود و درآمدها بسیار پایین بود و ارزش افزوده نیز حتی در بعضی از ماهها به یک دهم و یا کمتر از دوران ماضی رسیده بود و از طرفی نیز حقوق ها و مزایای پرسنل افزایش یافت، از همه مهمتر انتظار مردم که درجای خود بحق و بجا بود و تعطیلی چند ساله باشگاه فرهنگی، ورزشی شهرداری، ماشین آلات فرسوده و فقدان برنامه در سازمان حمل و نقل و نیز با ده ها مشکل دیگر مواجه شدم و فقط با دو میلیون تومان موجودی، این شهر و شهرداری را تحویل گرفتم و نیاز بود که همه مسایل ابتدا کارشناسی و سپس مرحله به مرحله برنامه ریزی، مدیریت و اجرا شود. و اما امروز با همه شرایط یاد شده و وجود تحریم ها و شرایط اقتصادی فعلی با افتخار اعلام می دارم:

شهرداری در سنوات گذشته با دریافت ارزش‌افزوده حتی بالای ۵ میلیارد در یک ماه، حقوق معوقه بجا گذاشته بود ولی بنده با دریافت ارزش افزوده حتی۳۰۰ میلیونی در ماه گذشته در مدت ۲۴ ماه خدمتم توانستم ۲۶ ماه حقوق و بخش زیادی از اضافه کار پرسنل را پرداخت و نیز بیش از ۲میلیارد تومان به عنوان کمک نقدی و غیر نقدی به کل پرسنل تقدیم شد که در نوع خود و در شرایط فعلی حداقل در استان گیلان کم نظیر بوده است. و بدلیل اهمیت پرداخت حقوق پرسنل برای بنده، در ماه گذشته با توجه به کمبود نقدینگی به ناچار مبلغ کسری حقوق را قرض و نسبت به تسویه حقوق ماه گذشته اقدام نمودیم.

برخلاف برخی از مسئولان که اقدام به نشر برخی سخنان مبنی بر اینکه پرداخت حقوق با اولویت کارگر و کارمند را دارند، خوشبختانه باید عرض نمایم که این موضوع چه در شهرهای دیگر و چه در این شهر و شهرداری، ‌جز اساسی ترین برنامه های بنده بوده که همیشه پرداخت حقوق برای کلیه پرسنل همزمان انجام شود در غیر این صورت اولویت با نیروهای شرکتی وکارگران و سپس کارمندان عزیز و در نهایت مسئولین واحدها و خودم بوده و در این راستا نیز اسناد و مدارک موجود می باشد.

در طول این ایام که اقدامات عمرانی و شهرسازی نیز کم نظیر بوده ، علاوه بر پروژه های عمرانی انجام شده،‌ حدود ۲۵ پروژه بجا مانده از گذشته (طبق لیست موجود) از جمله سالن چند منظوره غازیان، پارک شهید اختر کاویان، ‌یادمان شهدای گمنام، لاین کندرو خیابان نواب، ساختمان آتش نشانی مرکزی،‌ پارک شهید دستغیب، آسفالت خیابان ۲۳ مهر، بازگشایی انتهای خیابان پاسداران و… با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان اجرایی شده اند.

به کلیه نیروهای شهرداری بر اساس چارت سازمانی، شرح وظایف مشخص و ابلاغ گردید،‌ و معاونین شهرداری نیز بر اساس چارت سازمانی معرفی شده اند و برای هریک از معاونین محیط اداری جداگانه به همراه امکانات مورد نیاز تحویل شد که این موضوع نیز در شهرداری انزلی مسبوق به سابقه نمی‌باشد و هیچ گاه در اموری که بر اساس شرح وظایف ابلاغی صورت گرفته کسی دخالتی نداشته است.

برخی ازجابجایی‌های شهرداری، صرفا بخاطر استعفای خود افراد و بدلیل مشکلات شخصی آنان بود و برای بعضی ازپست ها نیز نیاز به تایید حکم در استان بوده و جالب آنکه تعدادی از این جابجایی ها نیز با مشورت اعضای محترم شورا بوده است.

به جهت جلوگیری از اتلاف وقت مردمی و نیز تسریع در کار ارباب رجوع، بر اساس هماهنگی انجام شده کلیه مسئولین واحدها در خارج از ساعت اداری و حتی ایام تعطیل در دفترکار شهرداری حضور پیدا کرده تا نسبت به بررسی کارها و پرونده ها هماهنگی لازم انجام گیرد تا دیگر نیازی به دیدار حضوری با مسئولین در ساعات اداری نباشد، مگر در مواقع خاص و در این راستا نیز به کلیه تماس های تلفنی در هر ساعتی از شبانه روز پاسخ لازم داده می شود.

قبل از ورود بنده امور اداری شهرداری فقط در حد صدور برگه ماموریت و مرخصی بوده لکن با تغییر و تحولات اساسی، ورود و خروج پرسنل با نظم بیشتر مورد کنترل قرار گرفت و کلیه کارمندان و مدیران ملزم به رعایت نظم اداری می باشند که این نیز یکی از اصول اساسی مدیریت اداری در جهت رعایت حقوق شهروندان می باشد. در خصوص سازمان حمل و نقل نیز لازم است عنوان نمایم که با توجه به مشکلات پیش آمده در این سازمان که در گذشته وقوع یافت و پیگیری خود اعضای محترم شورای شهر مستلزم تغییر و تحولاتی بود که به لطف خداوند نتایج مطلوبی در این بخش حاصل گردید.

در خصوص کفپوش خیابان حافظ همین بس که ساکنین منطقه طی صورتجلسه‌ای از عملکرد شهرداری به لحاظ زیبا سازی تقدیر و تشکر داشته اند و به نظر می رسد این خود پاسخ مناسبی است برای خیلی از حرف های مطرح شده.
قضاوت در مورد خودم را به خدای بزرگ می سپارم ونیز به افراد صاحبنظر و فنی و علی‌الخصوص مسئولین محترم استانی بویژه در راس عملکرد شهرداران و مسئولین اجرایی استان جناب آقای دکتر اکبری مقدم، ‌معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و همچنین آیندگان و بازبینی عملکرد شهرداری بر اساس اسناد و مدارک گذشته، حال و آینده.
در خصوص دفاع از حق و حقوق پر سنل در همه زمینه ها مدافع آنان بوده و هستم و بر اساس دستور اینجانب که کلیه اسناد و مدارک آن نیز در کارگزینی و اموراداری شهرداری موجود می باشد به هر پرسنلی که ارتقا شغلی و یا مزایایی تعلق گرفته، چه از گذشته و چه حال، انجام شده است و افتخار دارم که اعلام کنم دومین سمینار تخصصی شهرداران استان گیلان که برای اولین بار در شهر بندرانزلی با پیگیری اینجانب برگزار شد، درآن سمینار پیشنهاد بنده مورد تایید استاندار محترم وقت جناب دکتر سالاری قرار گرفت و متعاقب آن در اردیبهشت ماه سالجاری به کلیه روسای شورای شهر و شهرداران استان نامه ای ارسال کردم تا همه پیگیر موضوع باشند.
خوشبختانه با پیگیری های دفترامور شهری و معاونت محترم امور عمرانی مجوزی اخیرا به کلیه شهرداری ها ابلاغ شد تا مراحل تبدیل وضعیت این عزیزان انجام شود . قطعا این مهم و سایر موفقیت‌ها با پیگیری و مدیریت و دلسوزی واقعی انجام شده نه با ریاست.

بنده هیچ زمانی خود را وابسته به پست و مقام ندانسته و نخواهم دانست چرا که به لطف خداوند و دعای خیر مرحوم پدر و مادر عزیزم سعی کردم در هر شرایطی استقلال خود را حفظ نمایم و علیرغم شرایط مالی مناسب ولی با کارگری زندگی خود را بنا نمودم که این امر همیشه مایه افتخارم بود و به اندازه کافی نیز در کارنامه زندگی خود دارای پست مدیریتی و مقام بوده ام و تابع نظر جمع بوده و هستم، بار دیگر اعلام می کنم مطالب اعلام شده فقط بخشی از عملکرد این شهرداری بوده، که به خیلی از عملکردها همچون نوسازی ناوگان حمل و نقل، موفقیت های باشگاه شهرداری وغیره اشاره ای نداشتم.

این همه نقش عجب بردرو دیوار وجود

هرکه فکرت نکند نقش بود بر دیوار

خدایا هر کجا که یاد تو و ذکر تو باشد آنجا زیباست، هر سینه که از عشق تو و مهر تو لبریز شود، به یقین حرم الهی توست. پس به همه ما دلی عطا کن که از کینه و خشم،‌حسد و غیبت و تهمت و دروغ تهی باشد.

آمین یا رب العالمین. صلوات

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …