چاپ مطلب چاپ مطلب

سخنگوی شورای شهراملش: مهمترین تفاوت این شهرداری با سه سال قبل این است که دیگر با یک شهرداری ورشکسته روبرو نیستیم

اختصاصی همای گیلان، شوراها پارلمان محلی کشور هستندکه می توانند و درارتباط تنگاتنگی که با مردم دارند دولتمردان را در انجام وظایفشان یاری می نمایند. در حقیقت به رسمیت شناختن شوراها درجامعه ، ارج نهادن به مردم است . زیرا با انتخاباتی که برگزار می شود، در حقیقت به مردم اجازه دخالت در امور کشورداری را داده اند تا مردم بتوانند نظرات خود را در کشور اعمال نمایند.اما پرسش این است که
ایا واقعا کشور ما توانسته است به این مهم دست یابد ؟ قدر مسلم وقتی مردم در انتخاب افراد مختارهستند، به نظر می رسد دروهله مردم را در امور کشور دخالت داده ایم اما آنچه مهم است وظایف واختیارات شوراهاست که اختیارات آنها فقط در انتخاب شهردار وامور شهرداری محدود شده است . البته انتظار از شورا وشهرداربیشتر از درآمد شهرداری هاست . امروز از شهرداری ها ،عمران ،آبادانی،توجه به امور فرهنگی،اجتماعی وهنری انتظار می رود . کلام اخر این است که شهرداری ها امروز عابربانک شهرستانها درهنگام بروزحوادث،جشنوارهاو…می باشند . بااهمیت به این موضوع وجایگاه شهرداری ها درشهرستان بایدتوجه ویژه ای به شوراها شود تانقش مردم پررنگ تر گردد . با توجه به سطور بالا، همای خبرگفتگویی با علی امیری امام سخنگوی شورای شهر املش به صورت سوال وجواب ترتیب داده است که با هم آن را می خوانیم:

ایجادرابطه صمیمی تربا حاکمیت با به رسمیت شناختن شوراها

س : جناب امیری ابتدا بفرمایید نقش شوراها را در پیشبرد خدمات رسانی به مردم چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

ج:در ابتدا سلام و خدا قوت عرض می کنم خدمت خادمان منتخب مردم در شورای اسلامی شهرها و روستاها. و روز شورا را به همه این عزیزان که تمام تلاششان را برای رفع مشکلات مردم و همراهی مدیریت شهری برای رسیدن به اهداف توسعه انجام می دهند تبریک عرض می کنم و امیدوارم همواره شاکر مردمانی باشند که این امانت را بر دوش این عزیزان قرار دادند تا زبان گویای شهروندان در جهت حل مشکلات شان باشند . با توجه به حضور شوراها، بی تردید شهروندان رابطه نزدیک تر و صمیمی تری با حاکمیت در راه رفع موانع موجود و حل مشکلات شخصی و عمومی دارند.
مسلماٌ با توجه به قوانینی که برای شوراها تعریف شده و این که دامنه فعالیت شوراها در ادارات و موسسات غیر از شهرداری به صورت غیر مستقیم بوده و مشکلات فراوانی برای شورا به وجود آمده و گاهاً مسیر های رسیدن به اهداف و خدمات شهری طولانی تر از حد معمول بوده و بالتبع تنها از سمت شهرداری نسبت به رفع موانع ممکن اقدام می‌کنند که با توجه به وضعیت مالی در این نهاد نیمه دولتی و حمایت‌های ناچیز دولت از شهرداری‌ها ، سرعت عمل در این راه بسیار کم می باشد و گاه دچار مشکلات اساسی می‌شوند.
وقتی برای اخذ مجوز های پیش پا افتاده باید زمان زیادی سپری شودشورا نمی تواندانچان که بایدبه وظایف خود عمل نماید
س:اگردر مقام قانون گذار باشیدچه تغییری دروظایف شوراها قایل می شوید؟
جواب این سوال شما شاید اگر در شرایط ایده‌آل مدیریتی و اقتصادی باشیم قابل بررسی می‌باشد . اما در شرایط فعلی که این امکان وجود ندارد تنها وقت تلف کردن است وقتی برای تامین حداقل نیازهای شهرداری برای خدمات شهروندی در بروکراسی اداری ادارات مربوطه قرار بگیریم و ماهها برای اخذ مجوزهای پیش پا افتاده ، وقت سپری کنیم، کاری از پیش نخواهیم برد. به عنوان مثال وقتی شهرداری‌ها برای خرید معادن شن و یا برداشت از بستر رودخانه‌ها که دارای طرح عمرانی هستند، مدتها در مسیر اخذ مجوز و اکثراً غیر ممکن عنوان شدن آنها قرار می‌گیرند، واضح و آشکار است که چه اختیاراتی باید به قوانین شوراها اضافه شود . متاسفانه برخی ادارات دولتی تنها به عنوان بازتاب دهنده قوانین وضع شده هستند و تلاششان را برای حل مشکلات مردم قرار نمی‌دهند و انگار مسئولیتی برای توسعه شهری ندارند و این موضوع بسیار آزاردهنده و دست و پاگیر است .

مهمترین انتخاب شورای اسلامی شهراملش ،انتخاب مهندس رنجبربه عنوان شهردارمی باشد
س : آیا شما از نحوه اتخاذ تصمیمات در شورا ، در انتخاب شهردار و موارد دیگر راضی هستید ؟

ج:شاید در شرایط خاص و بحرانی که شورای منتخب دوره پنجم بر سر کار آمد تا به امروز ،تلاش خودمان را در تصمیم گیری های درست انجام داده ایم و گاهاً مواردی بر ما تحمیل شد که برای رفع و حل شان دچار مشکلات اساسی شدیم. با افتخار باید به عرض برسانم که شاید مهمترین انتخاب شورای اسلامی دوره پنجم انتخاب آقای رنجبر به عنوان شهرداراملش می باشد . ایشان انسانی سخت کوش و پرتلاش و آشنا به امور شهرداری ها بوده و تمام تلاششان را برای اینکه شهرداری از وضعیت ورشکستگی خارج شود انجام دادند و در آینده امیدواریم بتوانیم که بیشتر مشکلات زیر ساختی شهر را حل کرده و قدمی محکم در جهت رفع نیازهای اولیه شهروندی برداریم.

س:مهمترین تصمیمات اخذشده در شورای شهر؟
ج: اولین خواسته جمعی ما و شهروندان املشی حل معضل زباله که مشکل چندین ساله بوده معطوف شد و با توجه به شرایط خاص آب و هوایی استان تنها راه ممکن را با اینکه هزینه های مالی و اداری و قانونی فراوانی بابت آن پرداخت کرده و می کنیم ، انتخاب کردیم ضمن انکه در ابتدا ما از کمیته پسماند شهرستان درخواست‌هایی داشتیم که تاکنون این کمیته در همکاری حداقلی هم موفق نشده است و در مورد دوم پروژه تعریض کمربندی طالقانی املش بود که تاکنون در تامین مصالح آن با توجه به اینکه مشاور محترم دستور برداشت وضع موجود را داده بودند با عنایت به افزایش قیمت مصالح ، تاکنون موفق به تامین مصالح مورد نیاز نشدیم اخرا شهرداری پیمانکار قبلی را طی تشریفات قانونی خلع و اقدام به برگزاری مناقصه محدود با توجه به شرایط خاص آن از طریق شرکت مشاوره کرده که امیدواریم در ایام پیش رو و قبل از شروع زمستان ، بتوانیم این پروژه را که تاکنون مشکلاتی برای شهروندان عزیز فراهم کرده به سرانجام برسانیم .

پرداخت بدهی ۱۱میلیاردتومانی به جا مانده از دوره قبل ،آسفالت کوچه ها را به تعویق انداخت
س:مهمترین مشکلات شهرداری؟
ج:یکی از مهمترین مشکلاتی که در حوزه شهری با آن روبه‌رو بودیم طرح جامعی بود که با نواقص بسیار در حال اجراست در بسیاری از نقاط با توجه به مستعد بودن گسترش و توسعه جغرافیایی ، شهردار محترم برای حل این معضل ، اقدام به تهیه طرح تفصیلی از طریق مبادی مربوطه نموده است و دیگر اینکه شهرداری تاکنون و طی این مدت موفق به پرداخت قسمت اعظم بدهی‌هایی که از قبل برای شهرداری مانده و بیش از ۱۱ میلیارد تومان بوده است ، شده و در این مدت هنوز نتوانستیم در زمینه آسفالت کوچه هایی که از قبل همیاری هم پرداخت کرده بودند و دیگر کوچه ها ،موفق عمل کنیم و طبق برنامه‌ریزی و تامین مالی که توسط شهردارمحترم صورت گرفته حتماً در این زمان باقیمانده با اینکه زیرسازی ها، بسترسازی و لوله گذاری ها در بسیاری از نقاط شهر انجام شده است اجرای آسفالت خواهیم داشت و تا آن زمان مطمئنم پروژه کمربندی را هم به سرانجام خواهیم رساند .

س:چه نویدی در این خصوص دارید؟
ج:با توجه به تصمیم مدیریت شهری جهت آسفالت کوچه های سطح شهر طی روزهای آینده توسط شهرداری و عوامل مربوطه ،عملیات زیرسازی و بسترسازی جهت آمادگی برای آسفالت کوچه ها و معابر به سرعت و قوت خود انجام خواهد شد و لازم به ذکر است که در تهیه مصالح برای این زیرسازی ها شهرداری تمام مصالح مورد نیاز را با صرف هزینه خرید کرده تا رضایت شما عزیزان را جلب نماید.

س:درموردجایگاه دفن زباله چه برنامه ای دارید؟
– ج:در مورد ساماندهی زباله همانطور که عرض کردم کمیته پسماند استان و بالتبع شهرستانها در استان گیلان موفق به ارائه راهکار صحیح و اساسی در این مورد نشده اند و تا کنون جدیتی در این مورد که یکی از بزرگترین مشکلات استان های حاشیه دریای خزر هم می باشد وجود نداشته و در چندین مورد مجموعه هایی برای ساماندهی پسماند در استان به صورت مشارکتی و فاینانس مراجعه ، ولی متاسفانه به نتایج مطلوب منجر نشده حتی اخیراً توسط شهردار املش پیشنهاد احداث شهرک بازیافت و ساماندهی در منطقه مشخص به حوزه استانی ارائه شده که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است و به ناچار شهرداری املش با هزینه های زیاد در زمینه تفکیک و ساماندهی زباله روبروست.

– مهمترین تفاوت این شهرداری با شهرداری سه سال قبل این است که دیگرباشهرداری ورشکسته روبرو نیستیم
– س:تفاوت املش امروز با سه سال قبل؟
ج: مشکلات اساسی همچنان به قوت خود باقی است و بزرگترین تفاوت این است که با شهرداری ، ورشکست و بدهکاری روبرو نیستیم برای شفاف‌سازی در امور شهری از ماه اول شهردار محترم گزارش ریز عملیات انجام شده و مالی را به شهروندان ارائه کرده از بروکراسی طولانی مدت شهرداری با ارائه اتوماسیون اداری و اجرای سیماک کاسته و با تلاش پرسنل زحمتکش شهرداری سعی در جلب رضایت شهروندان کرده‌ایم که امیدواریم این مهم محقق شده باشد .

از ابتدای دوره پنجم تا به امروز هزینه هایی که شهرداری به جهت خدمات عمرانی و جاری انجام داده است را از لحاظ مالی تامین کرده از بدهی های گذشته هزینه های آسفالت و لوله گذاری انجام شده تا هزینه چمن و فضای سبز و وسایل بازی کودکان را پرداخت کرده ایم و تمام تلاش مان بر این است که در همین بهار و تابستان ، آسفالت کوچه ها و خیابان های سطح شهر را انجام دهیم و هزینه پیش بینی شده از منابع داخلی بوده که توسط شهردار محترم پیش بینی شده است .
حرف آخر ؟
توسعه پایدار شهری، توسعه ای است که به نیازهای مردم شهر در تمام ابعاد از جمله اجتماعی ،اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و درمانی و غیره پاسخ گوید اما بقا و دوام آن نیز تضمین گردد .به طوری که هم نسل های کنونی و هم نسل های آینده بتوانند از آن استفاده کنند، از اصول مهم توسعه پایدار، جایگاه آیندگان در ازای خدماتی است که در این مورد انجام می‌شود .با این احوال همانطور که شهروندان مستحضرند در ابتدای شروع کار شورای دوره پنجم ،میزان بدهی شهرداری املش بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان بوده که با معیارهای اصلی توسعه شهری سازگار نیست، این رقم در حالی است که کل بودجه شهرداری املش در آن زمان نزدیک به ۸ میلیارد تومان بوده که به طور کامل محقق نشده بود .
سیاست شورای شهر بر این شد تا طی دوسال اول، شهرداری را از این بحران نجات دهیم و به اصطلاح شهرداری را سرپا نگه داریم و تمام خواسته‌های بحق شهروندان را که انباشتی از امور اولیه حقوق شهروندی بود ، در ایام پیش رو به سرانجام برسانیم .
قدردان عزیزانی هستیم که در ماجرای بیماری ویروس اخیر، تمام تلاش خود را برای مقابله با این بیماری و کمک به مردم انجام داده اند و با افتخار باید به عرض برسانیم شهرداری املش اولین شهرداری شرق گیلان بود که در جهت تغسل اموات که طی بیماری کرونا به رحمت خداوند متعال رفته بودند با همکاری سپاه املش و دیگر ادارات مربوطه ،اقدام به احداث غسالخانه اموات به جهت آرامش خانواده‌های این عزیزان و انجام مراسم شرعی نموده که در این راستا پرسنل زحمتکش گلزار شهدای املش نیز نقش اساسی و عمده داشتند . در خاتمه برای تمام خانواده هایی که عزیزان خود را در این مدت از دست داده اند آرزوی صبر و سلامتی از خداوند یکتا داریم .

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …