چاپ مطلب چاپ مطلب

سد لاستیکی «دهنه سر» گیلان آماده افتتاح است

همای گیلان: مجید نیکخوی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از سد لاستیکی «دهنه سر» در بندر کیاشهر اظهار کرد: سد لاستیکی مذکور به منظور توسعه و بهبود آبیاری یک‌هزار هکتار از شالیزارهای منطقه احداث شده است.

13910431000275_PhotoD

وی، ایجاد حوضچه مکش مناسب به منظور پمپاژ آب را از اهداف احداث سد لاستیکی «دهنه سر» عنوان کرد و افزود: عملیات بهبود بستر و جلوگیری از پدیده کف‌کشی از جمله اهداف احداث سد مذکور است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه جلب گردشگری، مسائل زیست‌محیطی، پرورش آبزیان و تغذیه آب زیر زمینی از اهداف جانبی احداث سد لاستیکی «دهنه سر» است، تصریح کرد: سد لاستیکی مذکور با سازه «زیرساختی» احداث شده و دارای حوضچه آرامش و تبدیل‌های ورودی و خروجی با دیوارهای آب‌بند و کناری است.

نیکخوی به عملیات اجرایی دیوار آب‌بند در سد لاستیکی «دهنه سر» اشاره کرد و گفت: ساماندهی سرآب و پایآب سد با سنگ لاشه و پلکان ماهی‌رو در کرانه راست از ویژگی‌های سد مذکور است.

وی، مجرای تخلیه رسوب در کرانه راست و تجهیز به دریچه کشویی را از ویژگی‌های سد لاستیکی «دهنه سر» خواند و بیان کرد: ساختمان بهره‌برداری و نگه‌داری سد مذکور در کرانه طرف چپ به مساحت ۲۰۰ متر مربع در دو طبقه احداث شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه ساختمان کنترل سد لاستیکی «دهنه سر» در کرانه چپ به مساحت ۷۸ متر مربع در دو طبقه احداث شده است، خاطرنشان کرد: ۱۴۰ هزار و ۶۰۰ متر مکعب برای احداث سد مذکور عملیات خاکی انجام شده است.

نیکخوی به ۱۵ هزار و ۷۰۰ متر مکعب عملیات خاکریزی برای احداث سد لاستیکی «دهنه سر» اشاره کرد و یادآور شد: ۴۳۵ تن میلگردگذاری، ۳ هزار و ۵۳۵ متر مربع قالب‌بندی، ۶ هزار و ۹۲۵ متر مکعب بتن‌ریزی، ۳۲ هزار و ۵۲۸ متر مکعب بنایی و خشکه چینی با سنگ و ۴۱۵ متر مربع دیوار آب‌بند از جمله عملیات انجام شده در سد مذکور است.

این مسئول با بیان اینکه ارتفاع لاستیک سد «دهنه سر» ۲.۵ متر است، اظهار کرد: طول لاستیک در قاعده ۳۴ متر و در تاج ۴۱.۵ متر است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان به وجود دو سیستم هوارسان در سد لاستیکی «دهنه سر» اشاره کرد و افزود: زمان لازم برای پر کردن لاستیک ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده ضمن اینکه زمان لازم برای تخلیه لاستیک ۲۰ دقیقه است.

نیکخوی با بیان اینکه حجم مخزن ذخیره آب سد لاستیکی «دهنه سر» ۳۵۰ هزار متر مکعب است، تصریح کرد: سرریز سد مذکور از نوع آزاد طراحی شده و ۸۰ میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.//فارس

 

About سردبیر

Check Also

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض

۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض کارشناس دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط …