چاپ مطلب چاپ مطلب

سرپرست آبفار آستانه اشرفیه : آب رسانی به ۱۸۰ روستا در ۳ شهرستان بوسیله مجموعه شهید خوش سیرت/  شاخص بهره مندی  آب روستایی شهرستان از شاخص استانی بالاتر است

اختصاصی همای گیلان: حسین هاتف سرپرست اداره آب و فاضلاب روستایی آستانه اشرفیه پیش از خطبه های نماز جمعه این شهرستان در خصوص اهمیت صرفه  جویی  و همچنین  ارائه عملکرد این اداره به  سخنرانی پرداخت.

حسین هاتف در جمع نمازگزاران در خصوص لزوم نیاز به آب گفت: آب منبع استراتژیک در اقتصاد،محیط زیست و توسعه است که کمبود آن تمام جنبه های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

 وی آب را کالایی غیرقابل جایگزین دانست و اضافه کرد:هرجا منابع اب اندک باشد،دسترسی به ذخایر محدود آن امری حیاتی محسوب می شود و در آینده ای نه چندان دور مسئله ادامه زندگی بشر آب خواهد بود که در حال حاضر کشورهای زیادی به خصوص در خاورمیانه با موضوع کمبود آب مواجه هستند.

photo_2016-06-24_15-01-52

هاتف افزود:۱/۴ جمعیت جهان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محرومند و بیش از ۲۰ کشور دچار کمبود شدید آب هستند.

سرپرست آبفار آستانه اشرفیه اظهار داشت،کمبود آب یک پدیده در حال گسترش جهانی است و رشد بی رویه  جمعیت افزایش فعالیت های اقتصاد،تغییر الگوی مصرف در اثر شهرنشینی ونیاز روزافزون به محصولات کشاورزی را می توان از دلایل تخلیه منابع آبی و کمبود آب دانست.

هاتف بیشترین مصرف آب درجهان را مربوط به کشاورزی دانست که بیش از ۷۰درصد از آب شیرین را به خود اختصاص داده است .

این مسئول اضافه کرد:کمبود اب فعالیت های معیشتی انسان در حوزه کشاورزی و صنعت را با مخاطره مواجه کرده است که در نتیجه تهدیداتی مانند فقر و بیکاری،مهاجرت،تخریب محیط زیست،شیوع بیماری هاب خطرناک و نزاع های خونین را در پی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: توزیع نامناسب منابع آب،یکسان نبودن توزیع بارش ، رشد مصرف  و مدیریت ازهم گسیخته منابع آب موجب شده است بخش های مختلفی از جمله خاورمیانه،آسیای مرکزی و غربی در معرض بحران های ابی قرار گیرند.

سرپرست آبفار آستانه اشرفیه گفت: کشور ایران در اثر کمبود ریزش های جوی نامناسب،پراکنش زمانی و مکانی در زمره کشورهای خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته است

 وی افزود:درحال حاضر که زنگ بحران کم آبی در کشور به صدا امده است مشارکت همگانی به منظور ترویج فرهنگ صرفه جویی امری ضروری است و اهتمام مردم به رعایت الگوی صحیح مصرف در تامین پایدار آب و حفظ منابع آبی تاثیرگذار خواهد  بود.

هاتف با بیان اینکه: حتی کمترین میزان صرفه جویی از سوی مشترکین، تنش آبی را کاهش می دهد افزود: در راستای فرهنگ سازی و آموزش استفاده بهینه از آب ،همه دستگاه های فرهنگی می بایست بسیج شوند و خانواده ها نیز آموزش مصرف بهینه را از سنین ابتدایی به کودکان خود آغاز کنند.

حسین هاتف در ادامه گزارشی از عملکرد اداره آبفار شهرستان آستانه اشرفیه ارائه نمود و اظهار داشت : آب و فاضلاب روستایی آستانه اشرفیه با داشتن یکی از بزرگترین مجموعه های آب رسانی در میان آبفارهای شمال کشور شاخص می باشد که بهترین و پایدارترین منابع تامین آب را دارا می باشد.

سرپرست آبفار آستانه اشرفیه عنوان کرد : مجموعه شهید خوش سیرت در حال حاظر با داشتن ۳ حلقه چاه فلمن استهصال آب را از بستر سفید رود انجام داده و به روش پمپاژ ، آب ۱۸۰ روستای ۳ شهرستان لاهیجان ، لنگرود و آستانه اشرفیه را تامین می کند.

photo_2016-06-24_15-00-34

وی بیان داشت : تا پایان سال ۹۱ شاخص بهره مندی شهرستان آستانه اشرفیه از آب شرب در سطح روستاها کمتر از حد متوسط استان بود که با پیگیری های نماینده پرتلاش ، فرماندار محترم و دیگر مسئولین امر در چند سال اخیر ، به لطف خدا امروز شاخص بهره مندی از آب شرب در شهرستان به ۸۵/۷۳ رسده است و این در حالی است که شاخص بهره مندی در استان ۷۲/۷  درصد می باشد.

حسین هاتف اضافه کرد : آب رسانی به روش BOT برای اولین بار در میان آب و فاضلاب های استان گیلان در آستانه اشرفیه انجام می شود  که قرار داد آن در حضور وزیر ، استاندار و نماینده به امضا رسیده  که با اعتبار بالغ ۷/۵ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد و با اتمام این طرح ۱۱ روستای باقیمانده شهرستان از نعمت آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

photo_2016-06-24_15-00-41 photo_2016-06-24_15-00-45 photo_2016-06-24_15-01-43 photo_2016-06-24_15-02-19

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان رودسر در نماز جمعه امروز ١٣ مهر

اهم محورهای خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابراهیمی نوری امام جمعه محترم شهرستان …