چاپ مطلب چاپ مطلب

سرپرست بخشداری خمام : بخش خمام از ظرفیت ها و توانمندیهای بالایی برخوردار است/خمام در بسیاری ازموارد بعنوان اولین ها شناخته شده است

اختصاصی همای گیلان، جلسه شورای اداری بخش خمام عصر دیروز با حضور آیت الله فلاحتی،نماینده ولی فقیه دراستان گیلان و امام جمعه رشت درسالن اجتماعات بخشداری خمام برگزار شد.

دراین جلسه که نمایندگان مردم شهرستان رشت درمجلس شورای اسلامی،فرماندار و مسئولین بخش خمام حضور داشتند.
مهندس رضا مهدوی،سرپرست بخشداری خمام به معرفی بخش خمام پرداخت وگفت:براساس سرشماری سال ۹۵جمعیت بخش خمام ۵۴ هزارو ۸۶۰نفر می باشد که ۳۸درصد آن شهری و ۶۲ درصد روستایی هستند.
وی افزود :بخش خمام از سه دهستان بزرگ چوکام ،چاپارخانه وکته سر تشکیل شده با مساحت ۱۶۰کیلومترمریع که شغل قاطبه مردم این بخش کشاورزی است این بخش دارای ۳۹ دهیاری می باشد.

سرپرست بخشداری خمام ادامه داد:بخش خمام از پتانسیل ها وتوانمندیهای بالایی برخوردار است و بین دو شهرستان بزرگ و تجاری و صنعتی رشت ،بندرانزلی و منطقه آزاد قرار گرفته و همزمان با دارا بودن یک ونیم کیلومتر ساحل بکر وخدادادی،ارتباط با تالاب بین المللی بندر انزلی،ارتباط با زمینهای ۵۰۰هکتاری باغ خاله و جنگل فتاتو موقعیت ژئو پلوتیکی وزیست اپتوریسم این منطقه را پوشش داده آمد و مرکز این اپتوریسم روستای جیر سر باقرخاله است که شهره می باشد.

مهدوی سپس بابیان اینکه روستای نمونه گردشگری دهنه سر شیجان بعنوان روستای نمونه گردشگری خمام، اولین روستای فاقد بیکار در استان گیلان است گفت :بخش خمام در بسیاری ازموارد درشهرستان رشت اولین هااست، اولین روستای ملی ونمونه حصیر بافی درسطح استان گیلان روستای فشکله خمام است که اشتغال زایی خوبی را ایجاد کرده است.اولین مکتب خانه با قدمتی نزذیک به یک قرن در روستای داوچاه خمام قرار دارد،استقرار بازار بزرگ ماهی فروشان درخمام وضعت مالی خوبی را دراین بخش بوجود آورده است.

سرپرست بخشداری خمام خاطرنشان کرد:حضور دهها نفر ازخمام بعنوان شخصیت‌های برجسته سیاسی،اجتماعی استانی ،کشوری و بین المللی نیز جایگاه خاصی رابه این بخش داده ،همچنین این بخش با دارابودن ۴۴ روستا و یک شهر ۷۱مسجد و۱۱۲ مدرسه و یک دانشگاه و حوزه قضایی مستقلی است.

وی خطاب به نماینده ولی فقیه در استان گیلان یادآورشد:بخش خمام نسبت به بخشهای همجوار خود از موقعیت های طبیعی ،اجتماعی و اقتصادی همگن و خوبی برخوردار است و باتوجه به دارا بودن امتیازات مرزی، جمعیت مناسب وخواسته به حق ودیرینه مردم وخانواده های محترم شهدا و ایثارگران وپیگیریهای نمایندگان مجلس در ادوار مختلف وروحانیون معزز منطقه و مسئولین سیاسی گذشته و حال خواستار شهرستان شدن است.

مهدوی درادامه به مشکلات بخش خمام اشاره کرد وگفت:کمربندی خمام مخاطرات زیادی را بوجودآورده و تعریض آن نیازمند اعتبارات ملی است همچنین ترمیم و زیرساخت مسیر های گردشگری راسته کنار به شیجان ودهنه سر شیجان توسعه وبازگشایی مسیر کویی شا به جنگل فتاتو و جفرود که میانبری برای خمام ومنطقه آزاد است نیز ازجمله خواسته های مردم بخش خمام می باشد.

جعفر زاده ایمن آبادی: دولت به هر دلیلی درشهرستان نمودن بخش خمام تعلل و کوتاهی نموده است

غلامعلی جعفرزاده،نماینده مردم شهرستان رشت درمجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه گفت : دولت به هر دلیلی در شهرستان نمودن بخش خمام تعلل و کوتاهی نموده و ما به عنوان نماینده‌ی مردم این‌شهرستان پیگیر این امر هستیم.

وی یاداور شد: خمام با توجه به مرزی بودن، برخورداری از نوار ساحلی و دارا بودن دیگر معیارهای مصوب در وزارت کشور میتواند به شهرستان تبدیل شود.

وی خاطر نشان کرد: البته بدون شک با شهرستان‎شدن ،همه‌ی مشکلات این‌منطقه حل نخواهد شد اما بسیاری از شاخصه‌ها تغییرمیکند و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

وی سپس بر لزوم پیگیریها در خصوص حریم کمربندی خمام، اصلاح طرح هندسی میدان ولیعصر، ایجاد پل بر روی رودخانه خیابان فرهنگ، مشکلات فاضلاب و آب شرب شهری، تکمیل مخزن هوایی ذخیره آب و وضعیت زیرساخت شبکه تاکید نمود وگفت: طرح محور خمام، خشکبیجار و لشت‌نشاء در لایحه بودجه‌ی سال ۹۸ ردیف‌دار و کددار شده است و بزودی این‌موضوع مصوب خواهد شد.

جبار کوچکی‌نژاددیگر نماینده شهرستان رشت درمجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از پیگیریهای سرپرست بخشداری خمام گفت؛ آقای مهندس مهدوی بااینکه فقط ۱۵ روز از زمان مسئولیتشان در بخشداری خمام میگذرد اما بسیار پیگیر مسائل مختلف این بخش هستند که جای تشکر دارد .

وی درادامه خاطرنشان کرد:طرح شهرستان شدن خمام در دولت قبل به هیات دولت ارسال شد اما در روزهای آخر این‌امر محقق نشد وبا توجه به طرح سوال اخیر از وزیر کشور در خصوص برخی نگرانیها و مشکلات مردم شهرستان رشت که به موضوع بلاتکلیفی مردم خمام برای شهرستان شدن هم اشاره داشت، وزیر کشور در پاسخ به مستعد بودن بخش خمام برای شهرستان شدن اذعان داشته و اخیراً مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور را برای بررسی، بازدید و ارزیابی موضوع ارتقاء تقسیمات به خمام فرستاده بود.
حسنی یکی دیگر از نمایندگان مردم رشت درمجلس شورای اسلامی نیز از پیگیریهای مجدانه ودلسوزانه سرپرست بخشداری خمام قدردانی کرد وگفت:خمام جایگاه ویژه ای درشهرستان رشت داشته و باتوجه موقعیت استراتژیکی و اقتصادی ظرفیت شهرستان شدن را دارد.

فرماندار شهرستان رشت نیز در جلسه‌ شورای اداری فوق گفت: شهرستان رشت و بخش‌های تابعه آن در مقایسه با شهرستان‌های دیگر گیلان از برخی خدمات عمومی و شاخص‌های توسعه‌ای بی‌بهره هستند.

مومنی‌زاده افزود: شنیدن دغدغه‌های مردم توسط این مسوولان و حضورشان در جمع مردم می‌تواند در ارتقاء امید،‌ اعتماد عمومی و افزایش نشاط اجتماعی مؤثر واقع شود.

وی سپس درباره بخش خمام گفت: بخش خمام سرشار از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ است که اگر با تقویت همگرایی‌ها و همکاری بین تمام مسوولان بتوانیم از این موقعیت‌ها استفاده کنیم، در آینده نزدیک توسعه و تحولات بسیار قابل توجه‌ای در بخش خمام ایجاد خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در گیلان: اگر خمام تبدیل به شهرستان شود بخشی از مطالبات مردم منطقه پاسخ داده می‌شود

آیت الله رسول فلاحتی ،نماینده ولی فقیه در استان گیلان نیزافزود: این همدلی و هم صدایی که در میان مسوولین بخش خمام وجود دارد ،قابل ستایش است.

امام جمعه رشت اضافه کرد:تلاش و وحدت مسوولان در کنار همدیگر سدی در برابر دشمن است.

آیت الله فلاحتی، خدمت به مردم را خدمت به ارزش های الهی دانست و گفت: مسوول در نظام حکومت دینی نباید اندیشه سیاسی خود را در خدمت رسانی به اقشار مختلف مردم لحاظ کند و باید همه را یکسان ببیند.

وی درخصوص خواسته مردم خمام نسبت به شهرستان شدن گفت: اگر خمام تبدیل به شهرستان شود، بخشی از مطالبات مردم منطقه پاسخ داده می شود.

امام جمعه رشت درادامه گفتو خواستار تشکیل اتاق اندیشه به منظور ارتقای تولید در بخش های شهرستان رشت هستیم و فارغ التحصیلان ما باید مولد و کارآفرین باشند.
آیت الله فلاحتی بیان کرد:مسوولان استان باید مدبرانه و معقولانه مطالبه گر نیازهای مردم است وی احداثی به احداث پتروشیمی دررشت اشاره کرد وگفت : احداث این پروژه باعث ایجاد اشتغال در استان میشود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی روز سه شنبه طی مراسمی در اتاق بازرگانی گیلان تجلیل شدند

۵۱ پیشکسوت و هنرمند صنایع دستی گیلان به مناسبت روز جهانی صنایع سنتی و دستی …