چاپ مطلب چاپ مطلب

شهردار لاهیجان در جلسه پسماند گفت:جایگاه دفع زباله مورد استفاده ۳۰۰ روستا و شهرداری های لاهیجان، سیاهکل ودیلمان می باشد این در حالیست که همواره شهرداری لاهیجان در محاکم قضایی مقصر شناخته میشود

اختصاصی همای گیلان:جلسه پسماند شهرستان لاهیجان با حضور شهردار اعضای شورای شهر را از ادارات عضو کمیته پسماند و جمعی استان‌های محیط زیست استان اجتماعات فرمانداری لاهیجان برگزار گردید.


در این جلسه شهردار لاهیجان با ارائه گزارشی از فعالیت‌های شهرداری و شورای شهر در خصوص پسماند شهرستان تشریح کرد و نمونه هایی از اقدامات شهرداری در این شهرستان را نام بردو خاطر نشان کرد:جایگاه دفع زباله مورد استفاده ۳۰۰ روستا و شهرداری های  لاهیجان، سیاهکل  ودیلمان می باشد سهم شهرداری لاهیجان ۲۰۰ تن زباله است .این در حالیست که همواره شهرداری لاهیجان در محاکم قضایی مقصر شناخته می شود.

وی اضافه کردب:با وجود این معضل شهرداری ها بهره بردار، بدهی‌ها چند صد میلیونی به شهرداری داشته که متاسفانه پرداخت نمی نمایند ,در صورت پرداخت حداقل مشکلات تامین بودجه تصفیه خانه شیرابه مرتفع خواهد شد .
وی همچنین اظهار داشت :به منظور ارتقاء کیفیت بهتر عملیات دفن زباله تاکنون۲ پیمانکار تعویض شده است و قراردادهایی با مهندسین مشاور در جهت احداث تصفیه خانه انجام شده که به دلیل عدم تخصیص بودجه به صورت نیمه کاره مانده و منتج به پرداخت غرامت به شرکت مذکور گردید.
وی در ادامه در بیان اقداماتی  جهت کنترل بهتر پسماند  اذعان داشت:ایجاد راه دسترسی برای رسیدن به محل دفن ،تسطیح مکان تفکیک در مقصد, اختیار قرار دادن کارگاه تفکیک از سوی شهرداری به شرکت اریکه شهر و تبلیغات محیطی شامل پخش تراکت و تلویزیون شهری ازجمله مواردی بود که در جهت کنترل بهتر پسماند انجام گرفته است

شهردار لاهیجان خاطرنشان کرد علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده و همچنین صورتجلسه مورخه۹۷/۴/۱۸ در دادگستری شهرستان لاهیجان با حضور دکتر اسدی (معاون دادگستری کل کشور) مبنی بر صدور مجوز درخواست برداشت شن ,ارگان‌های ذیربط هیچ گونه همکاری با این شهرداری ننموده اند و عدم همکاری اداره منابع طبیعی در خصوص اجرای زهکشی در حاشیه بیرونی جایگاه دفن زباله به منظور جلوگیری از انتشار شیرابه ها به زمین های زراعی مجاورو در اختیار قرار ندادن زمین توسط منابع طبیعی وعدم مدیریت فاضلاب زندان و هدایت آن به سمت مزارع پایین مشکلات را بیشتر کرده است .
در ادامه شکری معاون مدیرکل محیط زیست استان در این نشست کلیه اقدامات شهردار را تنها مستند سازی انجام شده روی کاغذ دانست  و خواستار مطرح کردن مشکل به استان شد و گفت: اگر مشکلی در شهرستان حل نشد به استان ارجاع داده شود.
در ادامه سرپرست فرمانداری لاهیجان در خصوص جدی بودن بحث محیط زیست گفت :مسئله محیط زیست همگانی است و باید به گونه ای تلاش شود که محیط روز به روز بهتر از اون چیزی که در حال حاضر است شود و در اختیار نسل بعد قرار گیرد و برنامه ریزی در این خصوص باید به گونه ای باشد که برای آیندگان تضمین شود.

جانبازی در خصوص مشکلات پسماند گفت:بعضی از مشکلات اورژانسی هستند و بعضی نیاز برنامه ریزی دارند مشکلات از قبل بوده مسئولان قبلی هم در این زمینه کمک نموده اند و باید اجازه داد مسیری طی شود ضمن انکه  سازمان های مردم نهاد و سمن ها در حال کمک هستند در حال حاضر هم شهردارجهت حل این مشکل اقدامات خوبی در پیش دارد.
جانبازی در ر خصوص ورود بیشتر مدیریت پسماند استان گیلان گفت :همه چیز در دست شهرستان قابل حل نیست مدیریت پسماند استان باید بیشتر ورود کند و احساس مسئولیت کنند.
وی در خصوص تعهدات مصوب شده افزود: همه تعهداتی که مصوب می شود باید اجرا یی شود و اگر مشکلی وجود دارد باید قبل از شهرداری لاهیجان به تفکیک زباله از مبدا به صورت جدی پیگیری کنند و گفت اگر تفکیک صورت گیرد مطمئنا  مشکل کمتری خواهیم داشت از همه دستگاه انتظار همکاری داریم.

 اما حواشی جلسه:

حواشی جلسه پسمانددرلاهیحان
این جلسه صبح امروزدرفرمانداری لاهیحان برگزارشدابتدا کاظمی شهردارلاهیجان ضمن توضیح درزمینه اقدامات شهرداری درزمینه محل دفن زباله درمنطقه چوشل، گفت:متاسفانه تصویری ازوضعیت زباله چوشل درخبرگزاری دانشجویان توسط محیط زیست منتشرشدکه تصویری به ناحقی بود ضمن انکه اعتقاد دارم تمام استان گیلان درزمینه دفع زباله با چالش اساسی روبرو هستند.
آنکاه شکری معاون محیط زیست گیلان گفت:این اتهامی است که شهردارلاهیجان به محیط زیست وارد می کندواین اقدام حرکت روبه جلوی شهردارلاهیجان می باشد.
درادامه جوادتمیزکاراظهارداشت:من پاسخی در این زمینه دارم گویا اینجا قراراست شهرداری متهم شود.که با واکنش جانبازی فرماندارلاهیحان روبرو شد وافزود:مدعوین این جلسه فقط شهردارورئیس شورای شهرمی باشدوباید پاسخگوباشندحال اعضای دیگرتشریف اوردندمی توانندفقط درجلسه حضورداشته باشنداماجوادتمیزکارگفت :من سخنگوی شورای شهرهستم ومی توانم حرف بزنم که مجددا جانبازی تاکیدکرد:شماسخنگویی شورای شهرهستید نه سخنگوی این جلسه که درنهایت نوبت به جنابی رئیس شورای شهررسید که متاسفانه به جای استفاده ازفرصت ایجاد شده گفت:ما به جمع بندی رسیده ایم تا اقای تمیزکارپاسخگوباشد .

  خبرنگار آتنا و شقایق کیهان

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …