چاپ مطلب چاپ مطلب

سواد بومی، الگویی علمی و کارآمد است

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان گفت: تولید محتوای بومی و هدفمند از جمله برنامه هایی است که در حوزه سوادآموزی در حال اجرا بوده و استان گیلان نیز چندین کتاب با همین موضوع تالیف نموده است

.

همای خبر به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، محمد فائزی ضمن قدردانی از حساسیت و حسن توجه مقام عالی وزارت به موضوع سوادآموزی در هزار و شانزدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: امروز نهضت سوادآموزی با لایه های سخت بی سوادی مواجه بوده و افراد تمایلی برای حضور در کلاس  نشان نمی دهند. با توجه به تحول زندگی امروزی نسبت به سال های گذشته، تغییر در ساختارها و روندها در سوادآموزی باید توسط کارشناسان مورد واکاوی قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: آموزش مقدماتی رایانه، طرح آموزش از طریق تبلت، آموزش مهارت های زندگی و حرفه ای در مراکز یادگیری و… از جمله طرح ها و برنامه هایی است که به صورت رایگان در کنار آموزش سواد اجرا می شود و بازنگری در برخی از طرح ها یا گسترش حجم اجرایی آن با توجه به اهمیت و نقش فناوری های نوین در زندگی امروز امری ضروری است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت و تنوع اقلیم جغرافیایی و قومی کشور، کاربست یک مدل برنامه برای همه استان ها، تاثیر منفی در فرآیند آموزش گذاشته و الگوی سواد بومی در رفع بسیاری از موانع اثرگذار خواهد بود. همچنین بر اساس بررسی های میدانی، سوادآموزان به آموزش کتب بومی تمایلی بیشتری نشان می دهند و با اجرای الگوی بومی، امیدواریم تعداد این کتب افزایش یابد.
فائزی با بیان اینکه گیلان جز استان هایی است که فعالیت های کشاورزی در شش ماهه اول نسبت به شش ماهه دوم سال بیشتر بوده و این شرایط می تواند در سایر نقاط کشور متفاوت باشد نیز افزود: با استفاده از این الگو می توانیم شاهد حضور حداکثری سوادآموزان در کلاس ها و حوزه های امتحانی باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان به موضوع نیروی انسانی در حوزه سوادآموزی اشاره و تصریح کرد: آموزش دهندگان در قالب برون سپاری با حوزه سوادآموزی همکاری دارند و با برگزاری آزمون های استخدامی، تعدادی از آنان در آموزش و پرورش شاغل شده اند. بنابراین در صورت کمبود نیرو، فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کارکنان دولت، گروه هایی هستند که می توانند در آموزش افراد بی سواد و کم سواد با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند. همچنین از ظرفیت دانشجو معلمان نیز می توانیم در دوران کارورزی استفاده نماییم.
وی در خصوص طرح نهضت دانش آموزی نیز گفت: در این طرح، دانش آموزان دوره های متوسطه دوم تحت نظارت مدیر مدرسه به محارم خود، سواد آموزش داده و آنها را برای شرکت در آزمون مهیا می سازند.
فائزی در ادامه به تغییر نگرش مدیریت فعالیت ها در سازمان اشاره و تصریح کرد: با حضور آقای عبدی به عنوان ریاست سازمان نهضت سوادآموزی کشور، شاهد تغییر نگرش در مدیریت فعالیت های نهضت سوادآموزی از اداری به جهادی بوده ایم و با استمرار این روند؛ شناسایی، جذب و آموزش اندک افراد بی سواد باقیمانده نیز سرعت یافته و امیدواریم در آینده نزدیک همگان از این نعمت ارزشمند بهره شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان به وضعیت باسوادی استان پرداخت و عنوان کرد: نهضت سوادآموزی در بیش از ۴ دهه از زمان تشکیل خود دستاوردهای قابل دفاعی داشته است؛ امروز جمعیت باسوادی استان گیلان در گروه سنی هدف (۴۹-۱۰ سال) بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته بر مبنای داده های سرشماری سال ۱۳۹۵ به ۹۸/۷ درصد رسیده است و در راستای گسترش عدالت آموزشی، تفاوت سطح سواد در بین شهر – روستا و زنان- مردان استان به حداقل رسیده است.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …