چاپ مطلب چاپ مطلب

سپردن مدیریت ورزش به بانوان می تواند زمینه حضور زنان در ورزشگاه ها را تسهیل کند /به قلم مدیر مسئول همای گیلان

اختصاصی همای گیلان، در اوایل دولت آقای روحانی بود که سایت همای گیلان به جهت انتصاب اولین بخشدار زن مطلبی نوشت و در آن مقاله عنوان کرد:
مگر معتقد نیستیم که مدیریت خوبی در کشور لحاظ نشده است ؟مگر نگفتیم فساد اداری در کشورما زیاد است؟
با دو سوال فوق درخواهیم یافت که اگر نقصی بوده است به قول حافظ :
از “قامت ناساز بی اندام ماست “
ما مردان بوده ایم که مدیریّت کشور را برعهده داشته ایم.
ماها گردانندگان اقتصاد بوده ایم لذا سهم مدیریت زنان بسیار اندک بوده است.
زنان به دلیل جنسیتشان ،به جهت قدرت بخشیدن و تشویق کارکنان ،تحمّل کارهای سخت (برخلاف آنچه که می اندیشیم) دقّت،حسابگری ،حس مسئولیّت بیشتر،صداقت درکار،ذکاوت ،انگیزه مناسب می توانندمدیران خوبی باشند. هرچند ممکن است زنان در اتخاذ تصمیم کمی سر در گم باشند اما شاید یکی از مهمترین محاسنشان سلامت کاری است باتوجه به ضرورت جامعه .
عموماً موفقیّت مردان در مدیریّت اقتصاد خانواده هم در گرو داشتن زنان دقیق و حسابگر می باشد اما ورزش حساسیّت های خاص خود را دارد چرا که سرکارشان با جوانان،قهرمانان و پهلوانان است و برقراری توازن این سه موضوع می تواند موجب موفقیت و سلامت جامعه شود.
نگاه تبعیض آمیز آفتی است برای این موضوعات.
اگر به جوان بها داده نشود استعدادهای او شناسایی نمی شودو قهرمان نخواهد شد اگر در کنار قهرمان پروری ؛روحیه پهلوانی احیا نشود قهرمانی تداوم نخواهد داشت و رشته زحمات گسیخته می گردد و در منجلاب و دام های مُتعدّدگرفتار خواهد شد .
مدیریّت عدالت محور در ورزش می تواند این قوّه ها را تقویت کند.
به نظر می رسد”گیلان “با توجه به داشتن استعدادهای متعدّد در امر ورزش،با داشتن مُدیریتّ صحیح می تواند در هر سه بخش موفّق عمل نماید.
بارها همای گیلان(همای خبر)آفت حوزه های مختلف اجتماعی گیلان را باند بازی و عدم توجه به شایسته سالاری عنوان نموده است.
ورزش گیلان نیزازجمله حوزه هایی است که از این زاویه رنج برده است.
بی شک حوزه اجتماعی بیمار،فساد اقتصادی را بدنبال خواهد داشت .
یکی ازورزشهای پرطرفدار گیلان فوتبال است که می تواند حوزه اجتماعی را اصلاح کند.اما در همین فوتبال،رانت خواری،مدیریّت جزیره ای،سطحی نگری ،اتخاذ تصمیمات غیر ورزشی و تنش ودرگیری بیداد می کند که می توانددر میزان موفقیّت یا عدم موفقیّت یک مدیر موثّر باشد.
عاقبت این دیدگاه ها این می شود که یکی از پُرسابقه ترین باشگاه ها به نام ملوان به دسته یک می رود داماش اسیر فساد دستگاه های دولتی می شود و تا انتها سُقوط می کند. اینجاست که می گوییم ورزش گیلان نیازمند انسان های ورزشکار، ورزش دوست ،مُتعهّد، دردآشنا،مُتخصّص ،توانمند درمقابل سیاسی بازی هاست که با مشورت و همفکری هم ضروریات ورزش را شناسایی می کند و هم مسایل مبتلا به آن را .
دولت روحانی هرچند در بسیاری از بخش ها نتوانست شعارهای خود را عملی کند – که البته این شکست ها گاهی به ضعف مدیرانش بر می گردد و گاهی هم به جمود فکری مخالفان وی -تمایل زیادی دارد تا بحث برتری جنسیت را از ذهن ها دور کند و علاقمند است تا با راهیابی زنان به ورزشگاها، شور و شوق ورزشی را در بین بانوان ایجاد کند و همچنین با بهره گیری ازاین برانگیختن تعصُّب و غیرت ایرانی، فحّاشی را از صحنه ورزشگاه ها دور نمایدو یکی از راه های شکستن یخ زمستانی تفکّرات همین توجه به مدیریت زنان در امر ورزش است.
امروز ورزش می تواند در حوزه های مختلفی همچون قهرمان پروری، پهلوان پروری،سلامت جامعه،کم کردن آماراعتیاد،کاستن آمارناهنجاری ها، ایجاد شورو اشتیاق و همچنین افزایش امید به زندگی ایفای نقش نماید و از مدیر کلّ جدید ورزش و جوانان همین انتظار می رود. انشاءلله در مقالاتی که در آینده نگارش می شود شاهد رشد و بالندگی ورزش استان گیلان باشیم.
علی علی پور مدیر مسئول هفته نامه و پایگاه خبری همای گیلان

 

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …