چاپ مطلب چاپ مطلب

سیاست قابل دفاع ایران درقبال طالبان✍️به قلم مدیر مسئول همای خبر

 

احتصاصی همای خبر/بارها اتفاق افتاده افکار عمومی در فضای مجازی و حقیقی از دخالت ایران درکشورهای خارجی و حتی کشورهای همسایه مورد مواخذه و سوال قرار گرفته است وحمایتهای مالی ونظامی دولت ایران به کشورهای بیگانه مورد انتقاد قرار گرفته است وگفته‌ شده «چراغی که برخانه رواست برمسجدحرام است»

اما اینبار جمهوری اسلامی خواسته مردم رامحقق کرد و درجنگ قومی، قبیله ای افغانستان دخالت نکرد.

اگر کمی دورتر به سیاست کشورافغانستان درقبال ایران نظاره کنیم خواهیم دیدکه شخص اشرف غنی سیاستی کاملا ضد ایرانی را در دستور کارخود قرارداده بود.
بعنوان مثال بستن آب روخانه هیرمند به سمت ایران، دشمنی و عناد مشخصی بود که غنی علیه ایران انجام داد و موضع خود با ایران را مشخص نمود.
درحالی که ۷۰درصدآب این رودخانه به سمت پاکستان روانه می شد اما او با زدن سدکمال خان عملا کنترل آب هیرمند را بدست گرفت وگفت ازاین پس به ایران آب را درقبال نفت می دهیم.
البته دشمنی وی تنها در این موضوع خلاصه نشد بلکه مخالفت با رواج زبان رسمی فارسی وانتقال اعضای گروهک منافقین از آلبانی به نزدیکی مرزهای ایران، صدور اجازه پرواز به پهپادهای دورپرواز رژیم صهیونیستی، تعلل عمدی در فعال کردن پاسگاه‌های مرزی در مجاورت ایران برای فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر و اعمال دیگری از این قبیل، عملا نمایانگر سیاست ضدایرانی غنی در قبال ایران بود که نمایان شد.
کشورافغانستان به لحاظ معادن ارزشمندی همچون طلا،اورانیوم ،نفت،گازوغیره کشوری ثروتمند است و قیمت تخمین زده شده برای این معادن هزاران تریلیون می باشد.
در حالیکه افغانستان در عمل و در طول تاریخ همواره همسایه‌ای پرزحمت برای ما بوده و تقریبا هیچ سودی برای ایران نداشته است.
حال درشرایطی که همه ابرقدرت هامصمم بودند تا طالبان رابه قدرت برسانند،کشور ایران سیاست نظاره گری راپیشه گرفت که میتوان گفت مناسب ترین سیاست بود. این همان چیزیست که سالهاخواسته مردم این کشوربود.
بارهاعارض شده‌ام که در سیاست خارجی دوست و دشمن پایدار وجودندارد. این منافع هست که باعث دوستی پایدارمی شود.
دراین شرایط ، کشورهای زیادی پازل انتفاع اقتصادی خود درکشورافغانستان راچیده اند تا از آن بهرمندشوند.
حال که طالبان اظهار کرده آب هیرمند به روی ایرانیان باز خواهد شد وحتی دیده شده که بسیاراز شعارهای ضدایرانی دولت قبل توسط طالبان درحال پاکسازی است، نشانگراین است که سیاست ایران درست وصحیح بوده است.
ازسوی دیگر وضعیت اقتصادی ایران درشرایطی نیست که ایران بخواهدهمانند گذشته (جنگ باداعش درسوریه وعراق) درگیرجنگ‌ باطالبان شود.
دیگر خبری از آزادسازی پول های بلوکه شده توسط برجام نیست که دراین کشور هزینه گردد.
نکته قابل ذکر دیگر نیز این است که دربرخی رسانه هاخبر ازشکست امریکا درافغانستان رامی دهندکه این تحلیل صددرصداشتباه است؛ زیرا ازابرقدرتی همچون امریکا درشرایطی که سخت مشغول جنگ‌ اقتصادی با کشورچین بوده، بعید است که به این راحتی قائله را ببازد. باید گفت امریکا به دنبال کم کردن هزینه هاست وقطعا با پول هم‌پیمانان خود، نسبت به اداره کشور افغانستان اقدام خواهدنمود.
امریکا بیشترین منافع ازاین کشور راخواهدداشت.
و باید اذعان کرد در چشم انداز آینده افغانستان جنگ برسر منافع این کشور بین چین و امریکا خواهد بود.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …