چاپ مطلب چاپ مطلب

سیر تاریخی و دغدغه های روشنفکری / جلال میرزاآقایی

اختصاصی همای گیلان: عقب ماندگیهای تاریخی در فهم و درک شرایط و بقول “پوپر”فقر تاریخی گری, گوی سبقت را از فاتحان تاریخ ,برای استحمار جامعه ما ربوده اند .

برای شکل گیری جامعه مدنی ,بستر های فرهنگی پویا و غنای تاریخی متناسب با ساختار های اجتمایی که هر یک بنحوی ریشه در تاریخ هرملتی دارند نیاز حیاتی می باشند که بهترین راهبرد برای جامعه ما با این مشخصات تاریخی فرهنگی است وگرنه دور تسلسل انقلاب – استبداد نه تنها این مشکل تاریخی را حل نخواهد کرد بلکه در هر گذاری بین ایندو بخشی از سرمایه های کشور بر باد رفته است .در جامعه عقب مانده,بدون تغییر شرایط اساسی جامعه که همان بنیانهای فکری می باشد ,شرایط اساسی اجتماع که اساسش بر تغییر و دگر گونی نهاد های کهنه انسانی استوار است نمی توان انتظار تحول عمیق در ساختار ها را داشت .

جلال میرزاآقایی

بدون تردید هر حرکت اجتماع و برنامه های تحول آن باید دارای زیر بنا و استخوان بندی مشخصی باشد و این زیر بنا و استخوان بندی مشخص را باید در مایه های تاریخی جامعه جستجو کرد . بسیاری از جوامع عقب مانده با ظاهری متمدن فقط دچار دگر گونیهای سطحی شده اند که این تغییرات سطحی بخاطر زیر بنای اجتمایی و نهاد ها و بنیاد های کهنه جامعه و عدم دگر گونی انسانهایش می باشد که پس از مدتی کوتاه به حالت اول بر گشته اند و اکنون این جوامع دچار این تغییرات دوره ای با سیکل معیوب هستند .

مشروطیت و نهضت ها و انقلابات ما جز این تغییرات سطحی چیزی دیگر نبوده اند و نتوانستند جامعه را از اعماق ,دچار تغییر نهاد های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کنند و فقط پوسته و قشر خارجی را تغییر داده و مشروطه نه تنها نتوانست جامعه را ار اعماق دچار تغییرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کند و نهاد های مترقی بوجود آورد بلکه پس از مدتی این شکل ظاهری هم از بین رفت .

صدای پای موج سوم و عصیانی که حاصل شکاف نسلی و خواسته های متفاوت آنها با نسل اولیه در تعاملات و تحولات اجتمایی که درکنش و واکنش قرار دارند اگر در مسیر درست وعقلانیت و تغییر نهاد ها و بنیادهای کهنه و پوسیده و شکل گیر ی بنیاد های تازه و نوگرا در مسیر دمو کراسی خواهی و همنوایی و همنوازی با روند صلح جویی و صلح خواهی در ابعاد بین المللی آن شکل نگیرد ,متاسفانه دور تسلسل تاریخی آن شکل می گیرد منتها این بار با هزینه ویرانگر و ایران بر باد ده که امید وارم طرفهای این تنازع تاریخی در یک عقلانیت تاریخی برای همیشه مانع این دور تسلسل تاریخی شوند و در نقطه مشترکی که همان اعتلا و سر بلندی ایران عزیز می باشد به تفاهم برسند .

و بدانند وقتی حرکتهای تاریخی دمو کراسی خواهی برای رسیدن به آزادی در مانده و وامانده شود طبعا استبداد قادر به ایجاد فضیلتهای اخلاقی و انسانی نخواهد بود حتی اگر از همه آیات و کاینات هم مایه بگذارد و باز باید بداند که انسان در سر نوشت اجتماعی و تاریخی خود نمی تواند تماشاچی باشد بلکه باید بازیگری ماهر و امروزی در مسیر تغییرات اصیل و نو و تازه در انتقال قدرت در فرآیند شکل گیری تغیرات و تحولات سیاسی و اجتماعی باشد و مدار ارزیابی تاریخی را با توجه به نیاز های امروزی خود شکل دهد که اگر جز این باشد بناچار باید همان راه قدیم و کهنه و بدست همان انسانهای کهنه با نگاه استحماری, همان راه را ادامه دهد و دور تسلسل باز تکرار میشود.

/ جلال میرزاآقایی

About سردبیر

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …