چاپ مطلب چاپ مطلب

سیف الله مسرور،بازرس کل گیلان: خبرنگاران فرآیند اراده مردم و سخن گویان مردم هستند

هماب خبر/ همزمان با هفته قوه قضاییه بازرس کل گیلان در جمع خبرنگاران استان گفت: یاد و نام شهدای هفتم تیر بویژه شهید بهشتی که بنیان گذار قوه قضاییه نوین بود را گرامی می داریم.
مسرور افزود: خبرنگاران فرآیند اراده مردم و سخن گویان مردم هستند.
وی هم چنین گفت: ما با ۱۷۴ مورد بازرسی و ۵۶۰ مأموریت خارج از پرونده در سال گذشته ،با ۲۰ نفر نیرو در بخش بازرسی، تنها نهاد نظارتی هستیم که مستقل از سایر قوا و وابسته به قوه قضاییه ،رسالت نظارت بر اجرای قوانین و حسن رفتار دستگاه های اداری را بر عهده داریم.
بازرس کل گیلان افزود: وظیفه بازرسی،صرف کشف جرم و سوء جریان اداری نیست، بلکه ناظر بر اجرای تکلیف اداری دستگاه ها است.
وی در ادامه عنوان کرد: رسالت اصلی ما برخورد با جرایم نیست .
مسرور افزود: ما در این نهاد با وجود تخصص و توان ، بدلیل عدم استقلال مالی،محدودیت اعتبار ،کمبود نیرو (۲۰ بازرس در کل استان) ،در بازرسی دارای نقص بوده و توانایی لازم را برای مقابله با سوء جریان هاو تحقق اهداف بازرسی چون؛ حسن اجرای امور در ادارات را ، نداریم.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که همه امور در خصوص تخلفات و سوء جریان ها به بازرسی بر نمی گردد، اظهار داشت: مشکلات ما کمتر دیده می شود، چرا که کشف جرایم مربوط به ما و تنبیه و مجازات متخلفین مربوط به سایر نهادها و خارج از اراده ما است.
بازرس کل استان افزود: تلاش ما براین است که توقع به حق از بازرسی را اجرا و محقق کنیم.
مسرور در ادامه عنوان کرد: ما در حد توان راهکار به ادارات و نهادها برای توقعات مشروع گذاشتیم.
وی افزود: خبرنگاران نماینده افکار عمومی هستند و سیاه نمایی با هر نیتی از سوی هر شخصی ، توقعات را از ما بالا و دستگاه های اجرایی را زیر سوال می برد.
بازرس کل گیلان هم چنین گفت: سالانه ۳ هزار گزارش و شکایت از طریق سامانه به ما گزارش داده می شود.
وی افزود: ما سالانه ۳۰ گزارش از پیش تعیین نشده از ۳۰ دستگاه را انجام می دهیم.
مسرور در ادامه تصریح کرد: ما با تمام توان حتی در تعطیلات پای کار بودیم بطوریکه بازرسان محسوس و نامحسوس ما از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۴ فروردین سال جاری بر بازار نظارت داشتند.
وی افزود: ما مشکلات خاص خودمان را در بازرسی داریم وفقط ۲۰ بازرس در سطح استان داریم که این تعداد حداقل باید به ۴۰ نفر برسد.
بازرس کل استان هم چنین گفت: ارتقاء سطح علمی و توان کارشناسی، تغییر کار از سنتی به روش های بروز، افزایش توان کارشناسی، جلب اعتماد افکار عمومی و برخی از نهادهای حکومتی و قضایی با همین تعداد محدود بازرسان در استان از جمله عملکردهای مثبت این نهاد است.
وی افزود: بالغ بر ۹۰ درصد پرونده های اقتصادی را بازرسی کل استان تشکیل داده و این حاصل اعتماد مردم و نهادهای حاکمیتی است که برای ما ارزشمند است.
مسرور در ادامه تصریح کرد:خودداری از شتاب زدگی در اقدامات و مقولات مد نظر و عدم برخورد احساسی سر لوحه کاری ما قرار گرفته است.
وی افزود: ما مکلف و موظف به ارائه گزارش مبتنی بر اسناد و دلیل هستیم و نباید اعتبار افراد را زیر سوال ببریم.
بازرس کل استان هم چنین گفت: ما در سال های اخیر دقت نظر ، حضور در عرصه های مختلف،توقع خاص و پیشگیری از سوی جریان و تخلف را برای اجرای سیاست پیشگیری از تخلفات و پیگیری از سوء جریان مد نظر داشتیم.
وی افزود:ما با حضور پر رنگ در مجامع و شوراها ،نظارت بر کمیسیون های معاملاتی ،برگزاری جلسات، بازدید ها، مکاتبه نامه و پیگیری مکاتبات در راستای پیشگیری از جرم گام بر می داریم ،
بطوریکه در سال گذشته ۱۰۷ بار فقط گزارشات هشدار به ادارات و نهادها را داشتیم.
مسرور تصریح کرد: نیمی از توان ما در راستای بازرسی و نیمی دیگر در راستای وقوع سوء جریان و جلوگیری از جرم و تخلف صرف می‌شود.
وی افزود: از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ ما در ۵۲۱ جلسه مراجعه قضایی و دادگستری شرکت داشتیم.
بازرس کل گیلان هم چنین گفت: شرکت در ۱۳۰ جلسه ،در دادگاه ها و دادسراهابرای دفاع ازگزارش و دادن ۵۹۵ گزارش اصلاحیه به دستگاه های اجرایی با ۲ هزار و ۳۰۲ پیشنهاد با اجرایی شدن ۸۰ درصد پیشنهاد ها، از جمله عملکرد بازرسی گیلان در این ۵سال بوده است.
وی افزود: در این ۵ سال ۱۳۹ فقره گزارش کیفری به دادسرا ها و قوه قضاییه دادیم، هم چنین ۴۰۰ پرونده به هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری دادیم.
مسرور در ادامه تصریح کرد: ۶۵۱ نفر را به مراجع قضایی معرفی کردیم، که از این تعداد ۸۱ نفر مدیر و شهردار و ۲۲۶ نفر نیز غیر مدیر بودند.علاوه بر این ۱۲۷ را هم به مراجع تخلفات اداری معرفی کردیم ،که ۶۵ درصد همه موارد فوق منتهی به صدور محکومیت قضایی شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: در سال گذشته ما ۶۸ نفر را به مرجع قضایی معرفی کردیم که از این تعداد برای ۳۱ نفر محکومیت قطعی صادر شد.
بازرس کل گیلان افزود: در سال گذشته از ۱۵۹ نفر معرفی شده به هیأت رسیدگی به تخلفات،برای ۱۱۲ نفر محکومیت صادر گردید.
وی هم چنین گفت: در سال گذشته احکام حبس ۵مدیر کل قطعی و اجرا شد.
مسرور در ادامه با اشاره به اثر بخشی جریان بازرسی ها و اقدامات پس از آن افزود: شناسایی ،خلعیت و برگرداندن ۳۳ هکتار از اراضی صنعتی در شهرک‌های صنعتی با ارزش ۱۳۰ملیارد تومان،صلب صلاحیت ۴۰ معدن غیر فعال با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان، وصول ۴۴ میلیارد تومان مطالبات لا وصول بانک ها ،وصول ۴/۵ میلیارد تومان مطالبات اجتماعی و کشف ۲۲ پروانه ساختمانی جعلی با ارزش ۲۰ میلیارد تومان از جمله موارد اثر بخش در جریان بازرسی های ما به شمار می آید.
وی در ادامه افزود: رفع تصرف ۹۰۰هکتار از اراضی ملی در شهرستان های کوهپایه ای، گرفتن مجوز اعلام بازرسی برای کارخانه رشت الکتریک با ارزش ۱۵۰۰میلیارد تومان ، پیگیری و راه اندازی کارخانجات پوشش، احیای ۴شرکت تولیدی با مذاکره با بانک عامل و بازدید از ۱۶ شرکت و واگذاری ۴ شرکت از این تعداد به تولید کننده نیز ازجمله اقدامات مؤثر ما بعد بازرسی های بعمل آمده می باشد.
بازرس کل گیلان در ادامه تصریح کرد: باید در کشور مجموعه همدست و همگرا در اجرای احکام داشته باشیم.
وی افزود: بر اساس تحقیقات و پژوهش های مجلس،گیلان در عملکرد دولت، رتبه ۲۷،در بحث ثبات اقتصادی و اقتصاد کلان رتبه ۶، در بحث شفافیت و سلامت اداری رتبه ۱۳، در تضمین حقوق مالکیت رتبه ۱۸، در فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی رتبه ۲۲، در ثبات قانون و پیش بینی مقرارت اجرایی رتبه ۲۵ و در مصونیت جان ومال شهروندان و جلوگیری از تعرض رتبه ۲۰ کشوری را دارد.

باکانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …