چاپ مطلب چاپ مطلب

شادی پوشالی بلاگرها ، تیغی بر گلوی اقتصاد خانوار

شادی پوشالی بلاگرها ، تیغی بر گلوی اقتصاد خانوار

امروز اقتصاد خانوار ، فرهنگ مصرف و حتی باورهای مذهبی فردی و اجتماعی زیر تیغ شادی پوشالی برخی فعالان مجازی جان می دهد و زمان برای نجات بازماندگان ضیق است .

به قلم : حدیثه فلاح کریمی ، کارشناس رسانه و فعال اجتماعی

اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف به عنوان یکی از ابعاد تحقق خود اتکایی اقتصادی برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، به گونه ای که این اصلاح در صورت پیشروی منطقی ، امکان ذخیره مناسب بخشی از درآمد و دارایی خانوار و در نهایت سرمایه‌گذاری داخلی در ابعاد خرد و کلان را فراهم آورد .

آنچه پدیده اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف را اولویت داده، لزوم فاصله گرفتن از روند شکل‌گیری نوعی جامعه مصرف گراست که الگوی مصرف در آن جامعه از شکل مصرف بهینه و منطقی منحرف شده و فرهنگ مصرفی سیری‌ ناپذیر مبتنی بر لذت‌ طلبی حاصل از اسراف و تجمل‌گرایی بر آن حاکم گردیده است.

در لایه ای از جامعه‌ کنونی خانوار تنها به امید مصرف کردن زندگی می‌کنند ، این مساله تنها به عنوان بحرانی اقتصادی قلمداد نمی شود ؛ بلکه به عوامل بسیاری از جمله فرهنگ ، بینش دینی و حتی موقعیت اجتماعی وابسته است.

به طور اخص ؛ مصرف تقلیدی خود شاخه ای از اسراف و پدیده ای ناخوشاید ، زاده ناهنجاری های اجتماعیست که جنسیت و لایه خاصی از جامعه را در برنمی گیرد و در بسیاری از موارد اقشار فرو دست که عزت نفس پایین تری دارند را در منجلاب خرید کالاهای غیرضرور و حتی ولع برای رسیدن به لذت های غیر واقعی حاصل از پول پاشی می کشاند.

در این میان شبکه های اجتماعی و افراد پرمخاطب این فضا که به اصطلاح اینفلوئنسر نام گرفته اند ، با نمایش داشته ها و زیبا جلوه دادن سبک زندگی اقدام به جذب مخاطب کرده و در جریان این ارتباط مجازی با تبلیغ کالا و خدماتی که گاها مورد تایید و پذیرش ذاتی خود نیست ، فرهنگ نا ثواب مصرف گرایی را ترویج می دهند.

برای رویارویی با این پیله مخرب که غالبا بر رده سنی نوجوان و جوان تنیده شده ، در کنار برنامه ریزی کلان و سیاست گذاری های اثربخش با ابعاد ملی و البته برش های استانی ، بهره گیری از توان نهادهای مدنی ضرورتی غیرقابل انکار است.

تشکل های مردم نهاد به سبب مسئولیت گرایی و تفکر اصلاحی با رویکرد ایجابی ، به میزان قابل توجهی برای مدیریت این چالش موثر خواهند بود ؛ به شرطی که نهادهای دولتی و قانونگذار با انسجام و همگرایی همتی در بهره گیری از این ظرفیت داشته باشند.

امروز اقتصاد خانوار ، فرهنگ مصرف و حتی باورهای مذهبی فردی و اجتماعی زیر تیغ شادی پوشالی برخی فعالان مجازی جان می دهد و زمان برای نجات بازماندگان ضیق است ، بنابراین ضروریست تا دغدغه مندان در حوزه های اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ و جامعه بدون درنگ برای ارائه راهکار هرچند ناچیز قدمی جلو بگذارند و با خرد جمعی برای نجات شمای کلی یک نظام ارزشی تلاش کنند

 

 

 

About مدیر خبر1

Check Also

بحران‌ها تا فرصت‌ها درجهان

بحران‌ها تا فرصت‌ها درجهان مهندس حسین جمالی دانش آموخته ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجوی …