چاپ مطلب چاپ مطلب

شام غریبان گیلان به یاد بی‌قراری یتیمان کربلا

همای گیلان:مراسم شام غریبان به یاد بی‌قراری دل‌های کوچک کودکان معصوم امام حسین (ع) و اسارت شیرزن کربلا حضرت زینب (س) در نقاط مختلف گیلان آغاز شد.

خبرگزاری فارس: شام غریبان گیلان به یاد بی‌قراری یتیمان کربلا

بدر شامگاه عاشورا دسته‌های عزادار دیگر پرچمی به همراه ندارند و با هیجان و خروش زنجیرها را بر پشت خود فرود نمی‌آوردند و راه آنها را شعله‌های لرزان شمع‌ها و فانوس‌هایی که کودکان به دست گرفته‌اند روشن می‌کند که یادآور به اسارت بردن کودکان معصوم امام حسین (ع) است.

امشب شب شام غریبان است، همان شبی که دل‌های کوچک کودکان حسین (ع) در سینه بی‌قرار است و به یاد پدر و عموی دلاور و یاران باوفایش به دامن زینب (س) عمه صبور و رنج کشیده پناه برده و سر در گریبان شیرزن کربلا می‌گذارند و عاشورا حزن‌انگیزترین غروب دنیا را دارد.

نمی‌شود مصیبت حضرت زینب (س) را به تصویر کشید و یا رنج او را بر زبان جاری کرد که حتی تصور یک لحظه غم و اندوه این بانوی شجاع غیرممکن است.

امشب شب شام غریبان است، همان شبی که ناله سکینه و رقیه دختران مظلوم امام حسین (ع) بلند است و بر فراق پدر اشک خون می‌ریزند و به اسارت برده می‌شوند.

دختران کوچک امام حسین (ع) فریادکشان به تنها مردی که مانده است و عمه خود حضرت زینب (س) پناه می‌برند و …

امشب اماکن مذهبی گیلان با حضور پرشکوه و گسترده عزاداران حسینی مراسم شام غریبان را برگزار می‌کنند و به یاد مظلومیت شهدای دشت کربلا اشک ماتم می‌ریزند و به یاد اسارت حضرت زینب (س) غافله‌سالار کربلا بر سر و سینه می‌زنند.

مساجد و حسینیه‌ها و بقاع متبرکه گیلان با حضور هیئت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری به مرثیه‌خوانی در سوگ حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و فرزندان و اصحاب ایشان می‌پردازند.

شام غریبان مراسم مذهبی شیعه است که در غروب روز عاشورا برگزار می‌شود و سوزاندن خیمه‌های اهل بیت امام حسین (ع) و به اسارت گرفتن اهل بیت توسط لشکر یزید از جمله این مراسم است.

سوزاندن خیمه‌ها امشب در آستانه‌اشرفیه با حضور عزاداران حسینی (ع) برگزار شده است./فارس

About

Check Also

” اعلام برنامه های دهه کرامت در گیلان

” اعلام برنامه های دهه کرامت در گیلان مسئول کانون جوانان رضوی گیلان اذعان کرد: …