چاپ مطلب چاپ مطلب

شرایط طوری شده که یک بچه که حتی یک روز کار اجرایی نکرده، می خواهد شهردار رشت شود!

 

همای گیلان: در پی ورود آیت الله قربانی، امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان به موضوع انتخاب شهردار و انتقاد صریح و شفاف ایشان از اعضای شورای شهر رشت، با اسماعیل حاجی پور، باتجربه ترین عضو شورا گفت و گو کردیم.

در پی ورود آیت الله قربانی، امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان به موضوع انتخاب شهردار و انتقاد صریح و شفاف ایشان از اعضای شورای شهر رشت، با اسماعیل حاجی پور، باتجربه ترین عضو شورا گفت و گو کردیم. وی که سابقه شهرداری، بخشداری و فرمانداری را در کارنامه خود دارد از همگان می خواهد که از ایجاد التهاب بپرهیزند و به همکارانش در شورا هم توصیه کرده که شبانه روز جلسه بگذارند و تکلیف شهردار را روشن کنند وگرنه خودش با ۸ نفر دیگر طی یک دوفوریت یک نفر را به عنوان شهردار معرفی می کند.

س- نظر شما درباره سخنان اخیر آیت الله قربانی درباره عملکرد شورای شهر رشت چیست؟
ج- ایشان بزرگ استان هستند ، پدر این استان هستند و بنابه موقعیتی که دارند گلایه هایی را طرح کردند. ما هم به ایشان احترام می گذاریم. اما تصور من این است که فعلا آرامش مان را حفظ کنیم. التهاب الان برای شهر رشت مناسب نیست. شما روزنامه نگاران هم کمک کنید که این التهاب زیاد نشود. آقای قربانی به هرحال امام جمعه اینجا هستند ، نماینده ولی فقیه هستند. خب یک دلخوری هایی دارند. در مصاحبه ای هم گفتم که ایشان ما را صدا کنند، بیاییم بنشینیم و حرفشان را بشنویم. حرف من همیشه این بوده که اگر خوبی داریم به مردم بگویند و اگر بدی داریم به خودمان بگویند تا خودمان را اصلاح کنیم. ما که علامه دهر نیستیم.

س- حاج آقا جسارتا معمولا برعکس این جمله متداول است. اینکه نمی شود همه از شما تعریف کنند که. اصلا شورای شهر چهارم چه خوبی دارد که همه بیایند ازش به مردم تعریف کنند؟
ج- من مثال گفتم… نگاه کنید الان همین گاردگیری شما است. شما دارید گارد می گیرید دیگر. چه خوبی دارید یعنی چی؟ یعنی هیچ خوبی شورای شهر نداشته؟ هیچ کاری نکرده؟

س- خب شما بفرمایید تا ما هم آگاه شویم.
ج- وقتی ۱۵ روز پیش ۱۵ هزار مترمکعب فاضلاب این شهر وارد تصفیه خانه شد این کار خوب نیست؟ وقتی باران می آید به جای اینکه مردم خوشحال شوند ناراحت می شوند از بس که خیابان ها را آب می گیرد الان شورا آمده ۱۰ نقطه شهر را میلیاردی خرج کرده تا این معضل را برطرف کند و شهر را نجات دهد خوب نیست؟ شما از من سوال می کنید شورا چه خوبی دارد؟ واقعا ندارد؟

س- خب آقای حاجی پور ، شما و دوستانتان رای آوردید که همین کارها را بکنید دیگر. اینکه گفتن ندارد. وظیفه است. نیست؟
ج- ما هم همین را می گوییم. اما می گویم شما به جای اینکه از من سوال کنید که نظرتان درباره اظهارات آیت الله قربانی چیست بیایید کارنامه ما را بررسی کنید. آقای قربانی بزرگ این استان است اما نمی شود که من یک حرفی بزنم بعد یکی دیگر بیاید یک حرف دیگر بزند و التهاب ایجاد شود. خواهش می کنم این التهاب ها را کم کنید آقای مهدیزاده.

س- آقا شما دقیقا از روزنامه نگاران چه انتظاری دارید؟
ج- همه همکاری کنند. شما اگر شهروند هستید و ادعا می کنید که به ما رای دادید تا ما این کارها را بکنیم حال من به عنوان نماینده شما دارم به شما می گویم که کمک کنید آرامش برقرار شود و التهاب پایین بیاید. شما می دانید که من به استیضاح شهردار رای ندادم ولی هرگز نیامدم دعوا کنم. به هرحال حق قانونی اعضای شورا است که هم نصب بکنند هم عزل بکنند. حال گاهی اوقات اشتباهاتی هم صورت می گیرد. ما که اشتباهات را انکار نمی کنیم. اما ما الان در آستانه تعیین شهردار هستیم و ان شالله سعی می کنیم تا ۱۵ روز آینده شهردار را معرفی کنیم بگذارید تمام تفکرمان بماند روی تعیین شهردار رشت. شرایط طوری شده که الان یک بچه که حتی یک روز کار اجرایی نکرده آمده می گوید می خواهد شهردار شود. اما یک روزی در این شهر شیرخوانی شهردار بود ، یک روزی مهندس موسوی شهردار بود ، یک روزی مهندس الماسی شهردار بود. این ها آدم های بزرگی بودند حالا بد است که یک نفر که حتی یک روز کار اجرایی نداشته بگوید می خواهم شهردار شوم. این شهر ، شهر اولین ها است. باید یکسری آدم های بزرگ بیایند. ما تلاشمان را می کنیم شما هم تلاش خودتان را بکنید و به ما کمک کنید. من به آقای خلیلی انتقاد داشتم اما موافق برداشتن ایشان نبودم و الان هم می گویم که به کسی رای می دهم که حداقل در حد و اندازه های آقای خلیلی باشد. شما هم کمک کنید و آدم هایی را که فکر می کنید توانایی این کار را دارند به ما معرفی کنید.

س- آیا اعضای شورا گزینه خاصی را مدنظر دارند که می گویید تا ۱۵ روز آینده تکلیف شهردار مشخص می شود؟
ج- یک عده از دوستان آقای کاظمی همکار ما در شورا را انتخاب کردند و یک عده ای هم آقای رجبی را. نظر من اما این است که شهردار از داخل شورا نباشد.

س- باتوجه به انتقاد آیت الله قربانی و بسیاری از شهروندان نسبت به عملکرد اعضای شورا آیا صلاح است که یکی از اعضای این شورا شهردار شهر شود؟
ج- نخیر. من از اولش مخالف این قضیه بودم و الان هم مخالفم. پیش بینی من این است که از داخل شورا کسی شهردار نمی شود. نباید هم بشود. نمی دانم چقدر مرا می شناسید. من ۲۰ سال شهردار شهرهای مختلف بودم آقای مهدیزاده. ۸ سال معاون فرماندار بودم. دو دوره عضو شورا بودم، چهار سال هم بخشدار بودم. با این سابقه اجرایی از همه عزیزان و دوستان داخل شورا واجد صلاحیت تر برای پست شهرداری هستم ولی هرگز این کار را نمی کنم. چون مردم به من رای دادند که در شورا بمانم نه در شهرداری.

س- خارج از شورا آیا کاندیدایی مطرح شده است؟
ج- هنوز به رسمیت نرسیده است. به آقای صابر ، رییس شورا هم گفتم که آقا چند روز شبانه روزی بنشینیم در شورا و تکلیف شهردار را مشخص کنیم. اگر تا ۱۵ روز دیگر کسی معرفی نشود من مجبورم با ۸ نفر دیگر برویم و با قید دو فوریت یک نفر را برای شهرداری معرفی کنیم. من باید تکلیف شهرم را روشن کنم. من فرزند این شهرم. مردم شهر از من انتظار دارند. خیابانی نیست که راه بروم و مردم با من مرتبط نباشند. من باید پاسخگوی مردم باشم. بارها گفتم که نباید شهر را بی شهردار گذاشت. این کار ، کار قشنگی نیست. مهم ترین کار ما باید این باشد که شهردار را انتخاب کنیم. یعنی باید تمام کارهایمان را کنار بگذاریم و شهردار را انتخاب کنیم.

س- چه مانعی بر سر راه انتخاب شهردار وجود دارد؟
ج- هیچی. هیچی. دارند کار می کنند. اما نمی دانم چه مساله ای بوده که تابه حال مطرح نمی شده اما دیگر از امروز این مساله حتما مطرح می شود و جلسات شورا برای رسیدن به نتیجه نهایی قطعا ادامه خواهد داشت. اصرار من هم این است که اولین کار شورا باید تعیین شهردار باشد.

س- شهردار رشت به نظر شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
ج- در وهله اول باید بچه همین شهر باشد. دوم اینکه سابقه اجرایی خوبی داشته باشد و امتحان پس داده باشد. بهتر این است که قبلا شهردار بوده باشد. ما نباید آزمون و خطا کنیم. سی و چهار سال تجربه کاری من به من می گوید که آدمی باید شهردار شود که الفبای شهرداری را بلد باشد نه اینکه کسی را بیاوریم که با شهرداری آشنایی نداشته باشد و ما یادش بدهیم. باید شهر را بشناسد تا نواقص شهر را بداند ، بودجه نویسی را بداند ، با کارهای عمرانی آشنایی داشته باشد. ان شالله بتوانیم چنین گزینه ای را پیدا کنیم و آستین ها را بالا بزنیم و مشکلات زیاد این شهر را مرتفع کنیم./گیلان امروز/ بابک مهدیزاده

About

Check Also

با حضور مدیرکل بهزیستی گیلان: برگزاری جلسه دبیرخانه پیشگیری از خودکشی بهزیستی گیلان

با حضور مدیرکل بهزیستی گیلان: برگزاری جلسه دبیرخانه پیشگیری از خودکشی بهزیستی گیلان جلسه دبیرخانه …