چاپ مطلب چاپ مطلب

شهردار انزلی: ضوابط میراثی، مانع از اجرای طرحهای تشویقی در بافت فرسوده میشود

شهردار انزلی:
ضوابط میراثی، مانع از اجرای طرحهای تشویقی در بافت فرسوده می شود

شهردار انزلی در نشست بررسی مشکلات حوزه شهری که در عمارت تاریخی شهرداری بندر انزلی ، با حضور موسی فکور معاون امور عمرانی استانداری گیلان، ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی، مدیر کل راه و شهرسازی استان،فرماندار انزلی،رئیس شورای شهر و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: حوزه شهری بندر انزلی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.و سالها گریبانگیر حوزه شهری بوده است.
وحید پورحضرت شهردار بندر انزلی خطاب به مهندس فکور معاون امور عمرانی استانداری گیلان، تصریح کرد:جنابعالی به حوزه شهری اشراف کامل دارید و بواسطه سابقه مدیریت در حوزه شهری انزلی از نزدیک با مشکلات انزلی آشنایی دارید.
شهردار انزلی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه شهری ، بافت تاریخی واقع در محدوده شهر انزلی است،تصریح کرد: حدود۳۲۰۰ هکتار مساحت بندر انزلی، ۳۶۵ هکتار بافت میراثی ، ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده
و همچنین ۱۶۵ هکتار نیز بصورت مشترک است که ضوابط میراثی مانع از اجرای طرحهای تشویقی در بافت فرسوده می شود.

پورحضرت ادامه داد: بر اساس مصوبه طرح تفصیلی شهر انزلی که در تاریخ ۱۴۰۱/۳/۱۲ طرح تفصیلی ابلاغ شده بود مقرر گردید اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، ظرف ۶ ماه از تاریخ ابلاغ طرح، نسبت به تهیه ضابطه محدوده تاریخی و تصویب آن در کمسیون ماده ۵ اقدام کند، اما بعد از گذشت ۱۷ ماه هنوز خبری از این موضوع نیست .

شهردار انزلی با بیان اینکه بعد از ۶ ماه وقفه همچنان موضع ادامه دار شده، افزود: با چالش بزرگ استعلام میراث و ضابطه میراثی به جهت انطباق با ماده طرح تفصیلی هنوز مشخص نشده است.

وی عدم امکان استفاده از بسته های تشویقی را مانع پیشرفت سازندگان عنوان کرد و افزود: سازندگان با توجه به تداخل ۵۰ درصدی با بافت های فرسوده در پهنه تاریخی که عملا دولت محترم هم پیگیر موضوع است، با راه و شهرسازی هم با چالش مواجه ایم.

وحید پورحضرت با اشاره به اینکه ۵۰ درصد حاصل از تفکیک اراضی، دولتی است،یاداور شد، در قبال تفاهم نامه ای که در سال ۱۳۹۶ به جهت جایگاه CNG غازیان و زمین مجاور مخابرات و ترمینال شهر منعقد شد، هنوز مالکیت این املاک در اختیار دولت و مسکن و شهرسازی است.

شهردار انزلی در ادامه به بحث جداره میدان و تعیین تکلیف ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: طرح تفکیک آماده شده و ان شالله بزودی شاهد تغییر و تحول در چهره شهر بعد از چندین وقفه باشیم.

*رئیس شورای اسلامی شهر انزلی:
حال مرداب انزلی خوش نیست*

رئیس شورای شهر انزلی نیز با اشاره به اینکه راه و شهرسازی در بافت فرسوده طرح تشویقی لحاظ شده است، گفت: ۳۶۵ هکتار بافت میراثی و ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده داریم که ضوابط میراثی مانع از اجرای طرحهای تشویقی در بافت فرسوده می شود.
شعبان جعفری با انتقاد از متولی حریم دریا آب منطقه ای و منابع طبیعی افزود: آب منطقه ای ومنابع طبیعی هر کدام به نوعی ضوابط خاص خودشان را دارند که این ضوابط در ساخت و ساز برای ساکنان مشکلاتی فراهم کرده است.
رئیس شورای اسلامی شهر انزلی با اشاره به سکونت گاه غیر رسمی انزلی، تصریح کرد: عملا مشخص نیست سه نقطه از شهر از جمله پیل علی باغ، چراغ پشتان، در حوزه شهری هستند یا روستایی که مشکلات عدیده ای را برای ساکنان این مناطق ایجاد کرده است.

وی افزود: شهر انزلی که از هر طرف محدود شده، ضوابط ادارات مختلف نیز مانع ساخت و ساز می شود که این موضوع با رویکرد دولت متناقض است.

شعبان جعفری با بیان اینکه وضعیت تالاب انزلی هم مساعد نیست، بیان کرد: جلسات مختلفی در خصوص تالاب انزلی در سطح استان برگزار شده اما متاسفانه در عمل هیچ نتیجه ای عاید تالاب انزلی نشده و وضعیت تالاب هر روز بدتر می شود.

رئیس شورای انزلی در ادامه با اشاره به اینکه سهمیه قیر دولتی به انزلی نرسیده، یاداورشد: با توجه به هزینه های بالای حمل و نقل، علی رقم پیگیریهای انجام شده نتوانستیم یک دستگاه اتوبوس دولتی به ناوگان اتوبوسرانی بیفزاییم.

لازم‌ به یادآوری است قبل از شروع جلسه ، با حضور معاون عمرانی استانداری، مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی، از پروره های عمرانی و محدودیت های میراثی بازدید به عمل آمد.
گزارش از: عطیه نصرتی

About مدیر خبر1

Check Also

خسروپناه: نگهداری از توله سگ و گربه جای فرزندان را گرفته است

خسروپناه: نگهداری از توله سگ و گربه جای فرزندان را گرفته است دبیر شورای عالی …