چاپ مطلب چاپ مطلب

شهردار بعدی رشت چه کسی است؟

همای گیلان:خیلی قبل تر از برکناری شصت و سومین شهردار رشت، داستان دنباله دار انتخاب شهردار بعدی رشت با شایعاتی مبنی بر تلاش یکی از اعضای شورا برای تصدی بر کرسی شهرداری و تلاش یکی دیگر از اعضا برای جمع آوری امضا برای او کلید خورد.

هر چند مشخص نیست که این بار شورای شهر رشت بر چه مکانیسمی اقدام به انتخاب شهردار خواهد کرد؟ آیا به مانند گذشته با درج اطلاعیه یا فراخوانی از داوطلبان می خواهد که رزومه ارسال کنند یا اینکه این بار روش دیگری را در انتخاب شهردار در پیش خواهد گرفت؟!

در هر حال نام هایی که اینجا مطرح می شود، با توجه به عدم درج فراخوان از سوی شورای شهر رشت مبنی بر ارائه رزومه به دبیرخانه این شورا و در نتیجه عدم ارائه درخواست رسمی از سوی افراد به دبیرخانه شورا، تنها از گوشه و کنار شنیده می شود و در حد حدس و گمان است.

مسعود کاظمی: آقای تاکسیرانی!

از همان روزهای اول هم نامش مطرح بود. حتی قبل از انتخاب خلیلی به عنوان شهردار رشت! این عضو کم حاشیه شورای شهر رشت، سوابق متعددی در شهرداری دارد و قبل از عضویت در شورا هم به عنوان رئیس سازمان تاکسیرانی مشغول به فعالیت بود.

حالا از او به عنوان یکی از مطرح ترین گزینه های تصدی بر شهرداری رشت نام می برند و عنوان می کنند همین الان ۸ امضا از اعضای شورا را در سبد رای خود دارد. به خصوص اینکه گفته می شود یکی از معیارهای انتخاب شهردار بعدی رشت، داشتن سابقه اجرایی در شهرداری است و کاظمی از این حیث حداقل هیچ مشکلی ندارد!

البته مخالفان تصدی او بر مسند شهرداری به دو دسته تقسیم می شوند. اول آنانی که کلاً تصدی یک عضو شورا بر شهرداری را اشتباه می دانند و اعتقاد دارند مردم به اعضای شورا برای عضویت در شورا رای داده اند نه شهرداری و دوم کسانی که عملکرد کاظمی را در تاکسیرانی چندان مثبت ارزیابی نمی کنند و معتقدند او نمی تواند شهردار خوبی برای رشت باشد.

هر چند وجود زمزمه هایی هم از نزدیکی او به یکی از کاندیداهای احتمالی مجلس آینده می تواند سبب شود برخی نمایندگان فعلی رشت چندان روی خوشی به او نشان ندهند!

مجید رجبی ویسرودی: آقای خاص!

از مجید رجبی به عنوان یکی از گزینه های تصدی بر مسند شهرداری رشت نام می برند هر چند که خود او تا کنون در هیچ مصاحبه رسمی بر تمایلش مبنی بر شهردار شدن صحه نگذاشته است اما او هم به مانند کاظمی از گزینه های مطرح درون شورایی به حساب می آید. عضویتش در جناح اکثریت شورا از یک سو و مقبولیتش حتی در طیف اقلیت شورا از سوی دیگر سبب شده است تا او هم از حداقل رای لازم برای شهردار شدن در درون شورا برخوردار باشد.

البته نگاهی به رزومه او که پر از فعالیت های عمرانی است، نوید روزهای خوش در شهرداری رشت حداقل در پروژه های عمرانی را می دهد.

البته رجبی هم در این میان منتقدانی دارد. گروه اول همانهایی هستند که مخالف دیکته شدن خودشهرداری در شورا هستند و گروه دوم معتقدند که رجبی سوابق مدیریتی دولتی درخشانی ندارد.

البته ناگفته نماند او پروژه های فراوانی را در پوشش شرکت های پیمانکاری خصوصی در ارتباط با شهرداری و سایر نهادهای عمرانی دولتی به سرانجام رسانده است و شناخت خوبی از چگونگی فعالیت های عمرانی دارد.

رضا جمشیدی چناری: آقای شاگرد اول!

عده ای او را مطرح برای مجلس می دانند و برخی هم از الان او را شهردار بعدی رشت می خوانند! خاطره رای خیره کننده و بی سابقه اش در انتخابات شورا، جمشیدی را به عنوان گزینه ای برای مجلس و تحصیلات مرتبط با عمران او را به جمع کاندیداهای درون شورایی برای تصدی بر مسند شهرداری اضافه می کند.

جمشیدی البته بارها گفته است که قصدی برای جلوس بر صندلی شهرداری رشت ندارد اما گویا برخی این حرف او را جدی نمی گیرند و معتقدند او رد پشت پرده لابی می کند!

جمشیدی معتقد است که در زندگی سیاسی خود پسرفت نخواهد کرد و تصدی بر مسند شهرداری رشت را پس از گذراندن دوران ریاستش بر شورا چندان نمی پسندد.

 با این حال موافقان شهردار سابق رشت همواره به این بهانه که جمشیدی سعی بر برکناری خلیلی برای شهردار شدن خودش داشت، او را مورد حمله قرار داده اند.

جمشیدی اما در روزهایی که بحث استیضاح خلیلی بالا گرفته بود، در مصاحبه ای گفته بود که در داخل شورا گزینه های بسیار بهتری برای تصدی بر شهرداری رشت وجود دارد و در این زمینه به آن ها کمک خواهد کرد. با این اوصاف باید گفت رجبی و کاظمی در جذب رای جمشیدی به مشکلی برنخواهند خورد.

جمشید رسایی: مرد جهادگر!

نام او این روزها زیاد شنیده می شود. هر چند که همانطور که گفته شد هنوز هیچ فراخوانی از سوی شورا رسما اعلام نشده است و در نتیجه هیچ درخواستی هم برای شهردار شدن رسما وصول نشده است اما از جمشید رسایی به عنوان یکی از گزینه های مطرح برای تصدی بر شهرداری رشت نام برده می شود.

جمشید رسایی که در حال حاضر به عنوان سرپرست جهاد دانشگاهی گیلان مشغول به فعالیت است، برادر نماینده پرحاشیه و اصولگرای مجلس، حمید رسایی می باشد هر چند که در مبانی سیاسی با برادر خود در یک طیف قرار نمی گیرد.

عملکرد رسایی در مدت تصدی اش بر جهاد دانشگاهی از دید منتقدانش مثبت ارزیابی می شود اما سکانداری شهرداری رشت قضیه دیگری است و باید دید آیا زمزمه ها به واقعیت تبدیل شده و جمشید رسایی می خواهد و البته می تواند سکاندار هدایت شهرداری رشت شود؟!

از جمله سوابق وی می توان به عضویت در هیات علمی جهاد دانشگاهی، ریاست گروه مطالعات و امور ایمنی و بازسازی استانداری گیلان، ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان گیلان، ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان قزوین و مجری پروژه آزادراه قزوین – رشت اشاره کرد.

اسماعیل فلاح: شهردار سال های دور!

شهردار سال های دور رشت گفته می شود بار دیگر به صرافت تصدی بر شهرداری رشت افتاده است البته او به خوبی می داند که خیلی چیزها در شهرداری دستخوش تغییر شده است.

اسماعیل فلاح اسکندرپور که متولد آستانه اشرفیه و دارای مدرک کارشناسی مدیریت دولتی از دانشگاه تهران است، در حال حاضر به عنوان مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان گیلان مشغول به فعالیت است.

وی معاونت اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سرپرستی حوزه هنری استان خوزستان، مسئولیت تأسیس و سرپرست حوزه هنری استان تهران، سرپرستی حوزه هنری استان خراسان جنوبی و سرپرستی حوزه هنری شهر ری را در سوابق خود دارد.

قائم‌مقام تولید و بهره‌برداری و مدیر کل دفتر صید و عمل‌آوری محصولات اختصاصی (خاویار و میگو) شرکت سهامی شیلات ایران، جانشین مدیرعامل شرکت سهامی شیلات ایران در امور خاویار، مدیرکل شیلات گیلان و مدیرکل حسابرسی و بازرسی شرکت سهامی شیلات ایران نیز از جمله سوابق اجرایی اسماعیل فلاح اسکندرپور است.

همچنین عضویت در هیأت مدیره و معاون سازمان ایرانگردی و جهانگردی، رئیس مهمانخانه‌های ایران، مدیرعامل پارک ارم، نماینده بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در کمیته پناهندگان عراقی و رئیس کمیته پناهندگان، مؤسس و مسئول بنیاد مهاجرین جنگی استان قم، مسئول ستاد توزیع کالا و مبارزه با گرانفروشی استان قم و … هم در کارنامه سوابق اجرایی وی به چشم می خورد.

هادی الماسی: آقای مهندس!

از هادی الماسی هم به عنوان یکی از گزینه های بالقوه شهرداری رشت نام برده می شود. سوابق گرانبهای وی در نظام مهندسی در کنار رکورد بی نظیرش در ماندن در مسند شهرداری رشت شاید از مهمترین عواملی باشد که نام وی را این روزها بر سر زبا ها انداخته است.

وی متولد ۱۳۳۳ در رودبار بوده و لیسانس عمران و فوق لیسانس مدیریت دولتی را از دانشگاه مازندران دارد.

الماسی به مدت ۶ سال از سال های ۶۸ تا ۷۴ به عنوان شهردار رشت مشغول به خدمت بود و از این نظر باید او را رکورد دار در بین شهرداران رشت به حساب بیاوریم.

سوابق کاری فراوانی که در کارنامه اش به چشم می خورد به شرح زیر است:

۱-  دارای مدرک تحصیلی لیسانس عمران و فوق لیسانس مدیریت دولتی
۲-  استخدام رسمی در آموزش و پرورش استان گیلان در سال ۱۳۵۹
۳-  رئیس هنرستان شهید چمران رشت در سالهای ۶۵-۶۳
۴-  رئیس آموزشکده فنی دانشجویان دوران کاردانی رشت سالهای ۶۵-۶۳
۵-  مدیر کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان گیلان سالهای ۶۸-۶۵
۶-  شهردار رشت به مدت پنج سال و نیم در سالهای ۶۸-۶۵
۷-  معاونت امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان سالهای ۷۶-۷۴
۸-  شهردار کرج سالهای ۷۷-۷۶
۹-  مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای گیلان سالهای ۷۸-۷۷
۱۰-  رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان مازندران سالهای ۸۰-۷۸
۱۱-  رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان گیلان سالهای ۸۵-۸۰
۱۲-  عضو هیات مدیره سازمان همیاری شهرداریهای استان تهران
۱۳-  رئیس هیات مدیره سازمان همیاری شهرداریهای استان گیلان
۱۴-  رئیس هیات مدیره سازمان همیاری شهرداریهای استان سیستان و بلوچستان
۱۵-  رئیس هیات فوتبال استان گیلان به مدت ۲ سال
۱۶-  عضو هیات مدیره شهر صنعتی رشت
۱۷-  عضو هیات مدیره شرکت عمران و مسکن سازان استان گیلان؛ هم اکنون هم ادامه دارد
۱۸-  رئیس هیات مدیره شرکت پارس مسکن خزر وابسته به شرکت سرمایه گذاری مسکن
۱۹-  عضو شورای سازمان عمران شهر رشت وابسته به شهرداری؛ هم اکنون ادامه دارد
۲۰-  عضو هیات مدیره آسایشگاه معلولین و سالمندان استان گیلان؛ هم اکنون ادامه دارد
۲۱-  عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان و دارای پایه یک نظام مهندسی
۲۲-  عضو هیات مدیره شرکت عمران و ساخت صیقلان تختی رشت؛ هم اکنون ادامه دارد
۲۳- عضو هیات مدیره انجمن خیرین مسکن ساز استان گیلان؛ هم اکنون ادامه دارد
۲۴-  کارشناس رسمی دادگستری (رشته راه و ساختمان)
۲۵- رئیس هیات مدیره و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان (دوره ششم)، هم اکنون ادامه دارد.
۲۶-  مشاور امور عمرانی استاندار گیلان، هم اکنون ادامه دارد.

وی چندی قبل هم به عنوان نفر سوم در رشته عمران پس از بیژن زنگنه، وزیر نفت و دکتر اژدری، انتخاب و به عضویت نظام مهندسی کشور درآمد.

ثابت قدم: شهردار جوان و البته رشتی!

سید محمد علی ثابت قدم، متولد سال ۱۳۵۳ در شهر رشت، خیابان مطهری بود. فارغ‌التحصیل مهندسی عمران سال ۱۳۷۷ و کارشناسی ارشد شهرسازی(برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای) سال ۱۳۷۹ و دکترا در رشته شهرسازی با گرایش اقتصاد و مدیریت شهری بوده است. وی هم اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه می‌باشد.

از مهمترین سوابق وی عبارتند از:

معاون مدیر کل بنیاد مستضعفان استان گیلان

مدیر کل مهندسی بنیاد مستضعفان و جانبازان کشور

مدیرکل تأمین مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و همچنین سازمان عمرانی همین سازمان.

احیای پیاده رو فرهنگی علم الهدی نقطه عطفی در کارنامه کاری وی به حساب می آید.

یکی از مهمترین خصوصیات ثابت قدم اینست که تجربه شهردار شدن شورایی دارد و گذر زمان نشان خواهد داد آیا ثابت قدم مسندی را که چندی پیش به خلیلی واگذار شده بود، می تواند دوباره به دست بیاورد یا خیر؟

محمد اکبرزاده: آقای معاون!

معاونت سابق عمرانی و سیاسی استانداری گیلان، حالا نامش به عنوان یکی از گزینه های محتمل بر تصدی بر شهرداری رشت به گوش می رسد هر چند که احتمال پذیرش این سمت از سوی اکبرزاده ولو در صورت پیشنهاد از سوی دیگران ضعیف است!

محمد اکبرزاده در زمان تصدی روح الله قهرمانی چابک از مدیرکلی بنیاد مسکن استان گیلان به ساختمان هشت طبقه استانداری گیلان نقل مکان کرد و به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان منصوب شد، این سمت در زمان استانداری مهدی سعادتی هم بر عهده مهندس اکبرزاده بود تا اینکه کیهان هاشم نیا سکان هدایت استانداری گیلان را بدست گرفت و در یک حرکت جالب، اکبرزاده را به سمت معاونت سیاسی و امنیتی استانداری گیلان منصوب کرد.

اما وی که از مدیران و نیروهای رسمی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود بار دیگر به بنیاد بازگشت و هم اکنون هم به عنوان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان مشغول به خدمت است.

زالفی: فرماندار اصلاح طلب!

قبل از انتخاب خلیلی به عنوان شهردار رشت، نام محمد زالفی مطرح بود و البته این بار گفته می شود که بیش از دوره قبل برای تصدی بر شهرداری رشت مطرح است!

فرماندار سابق و اصلاح طلب رشت هم در اولین آزمون شورای چهارم برای انتخاب شهردار، دعوتنامه ای با ۷ امضا دریافت کرد که به صحن شورا بیاید و برنامه هایش را برای شهردار شدن ارائه دهد هر چند گفته می شود امضاهای پای نامه از سوی ۳ عضو شورای شهر رشت بازپس گرفته شد.

وی زاده روستای گرکرود املش و از اعضای حزب منحله مشارکت بوده است. وی همچنین از اعضای بنیاد باران گیلان نیز می باشد.

محمد آقاجانزاده: شهردار یا نماینده؟!

آقاجانزاده که سابقه معاونت عمرانی استانداری و پیش از آن هم فرمانداری شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل را در کارنامه خود دارد، این روزها نامش به عنوان یکی از گزینه های شهرداری رشت مطرح می شود. البته بابد دید در صورت ارائه این پیشنهاد، او خواهد پذیرفت یا خیر، چرا که گفته می شود عزم خود را برای حضور در انتخابات پیش روی مجلس جزم کرده است.

آقاجانزاده که مهندسی عمران دارد قبل از قبول مسئولیت در فرمانداریهای سیاهکل و لاهیجان مدتی را بعنوان مدیر مطالعات جهاد سازندگی و نیز مدیر مطالعات اداره کل راه و ترابری استان گیلان مشغول به فعالیت بوده است.

مردی که اصالتاً اهل روستای نیاول دیلمان و بزگ شده دهستان لیل و املش و فرماندار سیاهکل و لاهیجان است. گفته می شود وی از گزینه های مطرح برای شرکت در دور بعد انتخابات از حوزه لاهیجان و سیاهکل می باشد.  در خصوص روابط و تعاملاتش با ندیمی، نماینده لاهیجان هم حرف و حدیث های فراوانی مطرح است.

رضا ساغری: مردی که شاید برگردد!

وجود نام رضا ساغری در این لیست نشان می دهد کم نیستند شهردارانی که شاید دوباره تمایل برای نشستن بر کرسی شهرداری رشت داشته باشند.

رضا ساغری که پیش تر و بین سال های ۸۵ تا ۸۶ شهردار رشت بود، در سال ۸۶ علیرغم حمایت استاندار وقت و جمعی از احزاب سیاسی از سمت خود بر کنار شد.

گفته می شود عزل ساغری به دست طیف هوادار ٬محمد رضا قاسمی صورت گرفت هر چند در ظاهر به نظر میرسید این طیف در شورای شهر سوم به لحاظ تعداد تضعیف شده باشد اما تمایل عجیب خاکسار به این جریان ابقای ساغری را منتفی کرد.

این تمایل از آنجا عجیب به نظر میرسید که بعضی از شخصیتهای اصلاح طلب در دوران انتخابات شورا از خاکسار حمایت میکردند(هر چند وی در لیست اصلاح طلبان قرار نگرفته بود)

گفته میشد که خاکسار با این کار زمینه شهردار شدن برادر بزرگترش را فراهم کرده است تا شهرداری رشت سکوی پرواز او به مجلس هشتم باشد و اما هیچگاه آینده آنطور که خاکسار می خواست رقم نخورد.

در هر حال نام رضا ساغری به عنوان شهردار بعدی رشت در محافل سیاسی مطرح می شود هر چند که مشخص نیست این کارشناس آب منطقه ای در حال حاضر تمایلی جهت تصدی بر این جایگاه دارد یا خیر؟!

سردار قربانزاده: سردار خوبان!

آخرین نفر در لیست ما سردار اسماعیل قربانزاده است. از وی به عنوان یکی از گزینه های تصدی بر استانداری گیلان نام برده می شد و حالا هم نامش شاید به گوش کارکنان شهرداری رشت آشنا باشد.

مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی، عضو کمیسیون زیربنایی دولت و مدیرکلی فنی و مهندسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ناوگان شمال و جنوب کشور در کارنامه وی به چشم می خورد.

وی از مسئولین بازسازی مناطق زلزله زده بم و آذربایجان نیز بوده است.

تصویر فوق سردار اسماعیل قربانزاده  را در حال بازدید از مناطق زلزله زده آذربایجان و مشغول دلجویی از دهیار روستای قشلاق و ابراز همدردی با اهالی روستا نشان می دهد./خزر آنلاین

About

Check Also

بهار عمرانی شهرداری سیاهکل, با عملیات بازسازی در مرکز تفریحی پاشوران

بهار عمرانی شهرداری سیاهکل, با عملیات بازسازی در مرکز تفریحی پاشوران اختصاصی همای خبر– هرچند …