چاپ مطلب چاپ مطلب

شهردار رودبنه : ازعملکرد شورا صددرصدراضی هستم/ شورای اسلامی شهر رودبنه در سطح استان مثال زدنی است /تاکنون حقوق ومزایای کارکنان پرداخت شده است

اختصاصی همای گیلان:یکی از مهمترین دغدغه های شهرهای کوچک که درحال توسعه هستند کمبود منابع مالی می باشد .ساخت وساز در این شهرها کفاف هزینه های شهرداری ها را نمی دهد درعین حال  به دلیل کوچک بودن شهرو در نتیجه آشنایی قومی وخویشی  ،توقع مردم از شوراها وشهرداران را بالا می برد تاهزینه پروانه نازلترین قیمت باشداینجاست که شهرداران با مشکلات فراوانی روبرو می شوند هرچند مجلس ودولتمردان با تخصیص مالیات بر ارزش افزوده روزنه امیدرا برای این شهرداری ها  باز نمودند.اما  این مقدار هم در مقابل سیل خواسته های مردم جوابگونیست .خبرنگار همای گیلان با مجیدفلاح  آزاد خواه شهردار رودبنه گفتگویی اختصاصی انجام داده است با هم آن را می خوانیم:

س لطفا” ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب مجیدفلاح  آزادخواه متولد لاهیجان هستم، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مدیریت صنعتی و دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت دولتی .

س – ضمن بیان سوابق خود بفرمائیداز چه زمانی بعنوان شهرداررودبنه انتخاب شدید؟

اینجانب از بدو تاسیس  در شهرداری رودبنه در سمت مسئول امور مالی و اداری و درآمد مشغول به کار بودم و اموری از جمله اصناف تاکسیرانی را درکارنامه خود دارم و از سال ۱۳۹۲ به عنوان شهرداررودبنه مشغول به کار شدم.

  س-جمعیت شهری رودبنه چقدر است؟

  طبق آخرین آمار سرشماری،رودبنه دارای جمعیتی حدود ۳۷۵۰ نفرمی باشد.

  • آیا این شهر دارای طرح هادی یا طرح جامع می باشد؟

رودبنه از سال ۱۳۸۴ دارای طرح هادی شده است و خوشبختانه از اواخر سال ۱۳۹۵ طرح جامع شهری به تصویب رسیده که در سال ۹۶ طرح جامع شهر رودبنه تحویل شهرداری رودبنه گردیده و قابلیت اجرایی پیدا کرده است و طرح تفضیلی نیز در دست بررسی می باشد.

طرح جامع موجب خروج بیشتربخشهای کشاورزی ازطرح هادی شده است 

س-آیا با این طرح افزایش محدوده شهری هم داشته اید؟

خیر، کاهش محدوده هم داشته ایم به این دلیل که در طرح جامع، بیشتر بخش های کشاورزی ما را از طرح هادی خارج کرده اند.

 

منابع درآمدی شهرداری رودبنه بسیار پائین است

س-در زمینه بودجه شهرداری از زمانی که شما به عنوان شهردار این شهر انتخاب شدید توضیحاتی بفرمائید؟

متاسفانه شهرداری رودبنه منابع درآمدی بسیار پایینی دارد.ولی با این حال توانست طی این چهار سال  ، بودجه خود را محقق کند و تقریبا در بعضی از سال ها ۱۰۰درصد افزایش بودجه داشتیم.

بطور مثال در سال ۹۲  بودجه این شهر۵۷۵ میلیون تومان مصوب شده بود که وصولی ما  به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید و در سال ۹۳ نیز ۹۸۴ میلیون تومان مصوب داشتیم و درآمدمان را به یک میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان رساندیم که تقریبا دو برابر شده بود و در سال ۹۴ تصویب بودجه  یک میلیاردو ۲۸۰ میلیون تومان بود که وصولی آن سال یک میلیاردو ۲۷۴ میلیون تومان شد که در سال ۹۴ افزایش نداشتیم ولی با این حال بودجه ما محقق شده بود در سال ۹۵ با توجه به پیش بینی که انجام داده بودیم بودجه را دو میلیاردو ۱۰۰ میلیون تومان تخمین زدیم که دو میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان  وصول شد و در سال ۹۶ ما دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه برآورد کرده ایم.

س-چه عاملی را باعث این افزایش می دانید؟

در مبحث درآمد ما سعی کرده ایم بیشتر تلاش کنیم به طور مثال در حوزه ی عمرانی، کارهایی مانند صدور پروانه، ترغیب مردم به ساخت و سازو سهولت در انجام فرآیند اداری و … باعث شد درآمد بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم

و هچنین نکته ای که باید ذکر شود بحث مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به گذشته و علی الخصوص در دولت تدبیر و امید وضعیت بهتری پیدا کرده است و این امر به شهرداری های شهرهای کوچک طبق ماده ۳۸ و ۴۰ تعلق میگیرد و وضعیت بهتری را برای شهرهای کوچک ایجاد میکند و بخشی از درآمد شهرداری به حساب می آِید و این موضوع به افزایش بودجه ی ما کمک نموده است.

  • مالیات برارزش افزوده چه مقداری از درآمد شهرداری رودبنه بوده است ؟

به طور نمونه در سال ۹۵ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درآمد داشتیم که یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان از محل کمک های دولتی در این زمینه بوده است.

نگاه مسئولین شهرستان  به شهر رودبنه چگونه است؟

همانطوریکه گفتم شهر رودبنه منابع درآمدی کمی داردفلذا بدون توجه وکمک مسئولین شهرستان به ثمررساندن پروژه های عمرانی امکان پذیر نیست مهندس احمدی  به عنوان مقام عالی شهرستان از بدو ورود نگاه ویژه ای به شهر رودبنه داشته ودارد . پروژه آسفالت آستانه به رودبنه در داخل محوطه شهری به میزان ۱۳ هزار متر مکعب ،دستور ایشان درزمینه  اصلاح شبکه فرسوده برق،رفع مشکل آب شهری ،لوله گذاری  وآب رسانی از جاده بازکیا گوراب (بیمارستان سیدالشهداء)به شهر رودبنه،حذف گاردیل وجدول گذاری جاده رودبنه به لاهیجان،رفع مشکل زباله شهری از جمله پیگیریهای ایشان بودهمچنین ازدکترنیکفر نمایندمجلس شورای اسلامی ،روسای ادارات  علی الخصوص  برق وآبیاری تشکرمی نمایم ودر نهایت از مهندس مهدوی بخشدار رودبنه- که همواره همگام وهمراه مامی باشد_سپاس گزارم

 

سهم رودبنه از مالیات بر اررزش افزوده اندک است  

س : در مورد مالیات بر ارزش افزوده بیشتر توضیح می دهید؟

در هر شهری دفاتر و فروشگاه ها و رستوران ها و همچنین طلافروشی ها و… وجود دارد که طبق قانون، اظهارنامه ی مالیاتی پر میکنند و مالیات برارزش افزوده پرداخت می کنند مالیات این ارزش افزوده هر سه ماه یکبار به دارایی داده میشود که بخشی از آن متعلق به شهرداری آن شهر است که استان در اختیار شهرها قرار می دهد ولی باتوجه به اینکه شهر رودبنه شهر کوچکی است و این منابع در آن کم است ما سهم کوچکی از این داریم.

از شهرداری لاهیجان بدلیل تقبل هزینه دفن زباله رودبنه سپاسگزاریم

س -یکی ازمشکلات اساسی استان گیلان موضوع دفع زباله می باشد شمادر این خصوص چکار کرده اید؟ زباله شما کجا دفن می شود و چقدر برای شما هزینه دارد؟

مشکل دفن زباله مشکل همیشگی شهرداری هاست و شهرداری ما نیز از این قائده مستثنی نیست با توجه به اینکه ما طی دو سه سال اخیر طرح تفکیک زباله از مبدا را کار کردیم و میزان زباله ای که در شهر رودبنه جمع آوری می شود نسبت به شهرهای دیگر کمتر است تقریبا در هفته ۴ روز زباله جمع آوری میکنیم و هر روز یک خاور حدود ۲ تن و بطور میانگین در هفته حدود ۱۰ تن زباله جمع آوری می کنیم. محل دفن زباله های شهر ما در تموشل لاهیجان است و تا الان به کمک شهرداری لاهیجان در آنجا دفن کردیم و نه تنها شهر رودبنه که البته شهرهای مجاور نیز در تموشل دفن می کنند و هزینه ی گزافی برای شهرداری لاهیجان دارد که لازم است همین جا از شهرداری لاهیجان و جناب آقای آگشته تقدیر و تشکرنمایم .چون شهر ما شهر کم درآمدی است و انشا الله بتوانیم به سهم خود هزینه ی دفن زباله های شهر خود را متحمل شویم و تا الان تمام هزینه ها با شهرداری لاهیجان بوده است .

س-برای رفع این مشکل چکار باید کرد؟

بنظر بنده با توجه به هزینه هایی که این کار دارد باید در سطح استان یا کشور کمک ویژه ای به این امر شود مثلا دستگاه زباله سوز و یا طرحی که بشود اینکار راحتتر انجام شود و البته آقای آگشته از درایت خوبی برخوردار است و در این زمینه می تواند با کمک مسئولین جهت رفع این معضل تصمیم گیری کند.

  • شما چه تعداد کارمند و کارگر مشغول به کار دارید؟
  • نفر کارمند و ۸ کارگر در شهرداری ما مشغول بکار هستند.

تاکنون حقوق ومزایای کارکنان پرداخت شده است

س-آیا حقوق و مزایای آنها تا کنون پرداخت شده است؟

خدارا شکر تا کنون توانسته ایم حقوق و مزایای آنها را پرداخت کنیم

  • در سال چقدر از این اعتبارات شما صرف بودجه جاری می شود؟

حدودا ۴۰ تا ۵۰ درصد از اعتباراتی که شهرداری وصول می کند صرف هزینه های جاری حقوق و مزایا و… می شود.

شورای شهررودبنه تا کنون هیچ حق الجلسه ای دریافت ننموده است

س – شورای دوره ی چهارم  را چگونه ارزیابی می کنید؟

شورای شهر رودبنه همانطور که مستحضر هستید سال ها است که حضور دارد و شورایی است که در سطح استان نمونه است و تا الان هیچ حق الجلسه ای دریافت نکرده است  شهرداری  و شورا  تاکنون  در تعامل خوبی باهم بوده اند  و شورا حامی خوبی برای شهرداری بوده وفعالیت های عمرانی زیادی انجام داده است. وبا توجه به کار آمدی و درایتی  که دارند در دوره ی پنجم نیز چهار نفر از آنها توسط مردم برای شورا انتخاب شده اند.

 س -آیا در دوره ی جدید شما شهردار می مانید؟

به هر حال تصمیم گیرنده ی اصلی اعضای شورا هستند. که شهردار جدید بیاورند یا بنده دوباره درخدمت آنها باشم.

  • آیاشما ازعملکرد شورا راضی هستید؟

بله ما از عملکرد شورا ۱۰۰درصد راضی هستیم. البته شورای شهر ما علاوه بر اینکه همیشه حامی شهرداری بوده پشتیبان و مدافع حقوق مردم نیزبوده است.

 

 

رضایت مردم ازعملکردشورا موجب انتخاب این اعضاء برای پنجمین دور متوالی گردید

س-با توجه به اینکه شهرداربومی اینجا هستید  به نظر شما چه عاملی باعث شد که این اعضا برای ۵ دوره ی شورای شهر انتخاب شدند که این امر در استان گیلان بی سابقه است؟

مردم ما مردم آگاهی هستند و با هوش و ذکاوت تصمیم می گیرند و با توجه به کار کرد شورا در طی سال های قبل مردم از عملکرد شورا راضی بوده و این امر باعث شده شورا چند سال بدون تغییر به دوره ی بعد راه پیدا کند به طور مثال رودبنه قبلا روستایی بوده که یک خیابان بیشتر نداشته ودر سال ۱۳۷۹ تبدیل به بخش و بعد از یک سال تبدیل به شهر شده وشورا وشهرداری با کمک هم توانسته اند شهر را به اینجا برسانند البته ناگفته نماند که هنوز هم کاستی هایی در شهر وجود دارد به طور مثال شهر رودبنه پارک ندارد وبا توجه به اینکه منابع درآمدی در این شهر کم است و شاید در سال ۴۰تا۵۰ تاپروانه صادر شود و از این تعداد ۳۰ تای آن رایگان است  چون مربوط به بهزیستی و کمیته امداد  می باشد با این اوصاف و درآمد اندک، از نظر بنده عملکرد شورا و شهرداری به نسبت قابل قبول بوده است و البته از طرف نهاد ها و سازمان ها به ما کمک هایی نیز شد از جمله اداره راه در امر آسفالت خیابان ها کمک زیادی به ما نمود .

س- به نظر شما شورا توانسته در این ۴ دوره به جایگاه واقعی خود برسد؟

از نظر من بله رسیده چون از رضایت مندی مردم و کارنامه قوی برخوردار است، شورای شهر رودبنه صرفا شورای شهرداری نبوده و در تمام زمینه ها فعالیت داشته و خواسته های مردم را به خوبی پیگیری می کند.

س-چقدر توانسته اید در این مدت سرمایه جذب کنید؟

با توجه به اینکه زمین های رودبنه اوقافی هستند کمتر سرمایه گذاری راغب می شود در این شهر سرمایه گذاری کند و بیشترین سرمایه گذاری ها را اهالی و ساکنین همین شهر انجام می دهندکه ساخت و ساز از جمله آنهاست.

س-خاطرات خوب و بد شما در دوره چهارم چه بود؟

اصولا کارهایی که برای مردم انجام می دهیم و آنها خوشحال می شوند برای ما خوشایند است وقطعا کارهایی که نتوانسته ایم انجام دهیم برای ما نا خوشایند بوده است.

  • اگر شهردار شدید برنامه شما در دوره ی جدید چیست؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین کار های ما در رودبنه ورودی ها وخروجی های شهر است که می خواهیم تبدیل به بلوار شوند که این برنامه را در دست اجرا داریم و خواهیم داشت – آسفالت و جدول گذاری – احداث پارک – درضمن طرحی برای گردشگری داریم که اگر مشکل زمین آن حل شود طرح جالب و خوبی است وما توانسته ایم برای اجرای آن تسهیلاتی را دریافت کنیم.

س- شما دردوره چهارم تمایل به انجام چه کاری داشتید که موفق به انجام آن نشدید  و این امر شما را آزرده خاطر کرد ؟ 

  خیلی از طرح ها و کارهابودکه مایل به انجام آن بودیم ولی با توجه به منابع درآمدی و مالی نتوانستیم آنهارا انجام دهیم  وما را آزرده و ناراحت کرد .مثلا اگرچه جاده رودبنه به لاهیجان  راتوانسته ایم جدول گذاری کنیم – که کاربسیار بزرگی بود- و بخش اعظمی از آن حدود ۹۵ درصد خاک ریزی شد و تیرهای فلزی روشنایی نیز خریداری شد ولی به دلیل کمبود منابع درآمدی نتوانستیم  آن را به ثمر برسانیم و پروژه ناتمام مانده است و کمک و مساعدت مسئولین از جمله فرماندار و نماینده و… را می طلبد.

س-مهمترین اقدامات شما در دوره ای که گذشت چه بود؟

آسفالت ۳۵ هزارمترمربع در سطح شهر- حذف گاردیل وجدول گذاری جاده رودبنه به لاهیجان به طول ۲ کیلومتر- آبیاری قطره ای بلوار امام خمینی  – تهیه وتصویب طرح جامع -حفر۲ حلقه چاه در این مسیر-احداث ساختمان اداری در دو طبقه با متراژ حدود ۳۵۰ متر-پیگیری آسفالت جاده آستانه به رودبنه-خرید ماشین آلات – حمل زباله مکانیزه-ماشین آتش نشانی سنگین ( که جزء محدود شهرهای استان بودیم که توانستیم آنرا بگیریم)

س-مشکلات این شهر چیست؟ چه باید کرد؟

روشنایی معابر- فرسودگی بیش از ۵۰ درصد شبکه برق رودبنه که نیاز است  به کمک اداره برق اصلاح شود – نهرهایی که از داخل شهر عبور می کنند باید سرپوشیده شوند- رودخانه ای که در مجاورت خیابان شهر ما قرار گرفته و دیوارهای خیابان در حال ریزش است و نیاز به بازسازی دارد .

در زمینه دفع آبهای سطحی مشکل خاصی نداریم

  • آیا درزمینه دفع آبهای سطحی اقداماتی انجام دادید؟

بله هر ساله برای هدایت آبهای سطحی اقداماتی در دست اجرا داریم با توجه به اینکه رودخانه در کنار شهر ماست مشکل جدی نداریم و به سمت مزارع می روند و مشکل خاصی نداریم.

تلاش می کنیم  تا سال ۹۸ هیچ کوچه خاکی نداشته باشیم

س-آیادر زمینه آسفالت کوچه ها برنامه ای دارید؟

بله هرساله تعدادی کوچه آسفالت می شود که اگر در دوره ی بعد نیز بودیم سعی می کنیم تا سال ۹۸ کوچه خاکی نداشته باشیم .

س -چند درصد کوچه ها آسفالت نیستند؟

حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد

س-کلام آخر؟

رودبنه شهریست که فاقد منابع درآمدی پایدار است. ما یک جایگاه CNG داریم که ماهیانه درآمد ثابتی دارد ولی کم است درسال ۹۳ نماینده وقت ،پولی برای ساخت استخر به عنوان منبع درآمدی پایدار که درآمدش برای شهرداری باشددر نظر گرفت که متاسفانه طبق ماده ۱۸۰ تخصیص پیدا نکرد و ما به چنین کمک هایی به عنوان منبع درامدی نیاز داریم.باکانال همای خبر همراه شوید

 

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …