چاپ مطلب چاپ مطلب

شورای اسلامی شهر و شهردار لاهیجان توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی دارند

رییس شورای اسلامی شهر لاهیجان و دبیر شورای سیاست گذاری تئاتر خیابانی شهروند گفت: شورای اسلامی شهر و شهردار لاهیجان توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی دارند.

همای گیلان، به گزارش روابط عمومی جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، جواد نجار تمیزکار در آیین اختتامیه دهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهرونددر جزیره مجموعه استخر لاهیجان افزود: نیاز امروز جامعه نیاز فرهنگی است و به قول امام راحل هر زمان در زمینه مسائل فرهنگی به استقلال برسیم بسیاری از مسائل و مشکلات ما حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری لاهیجان با کمک گرفتن از توانمندی هنرمندان سراسر کشور سعی کرد مسائل و خواسته‌های خود را در این جشنواره به مردم منتقل کند و از سوی دیگر در خواست ها و نیازهای مردم را از طریق هنر دریافت کند.

تمیزکار گفت: در این دوره از جشنواره ۱۶۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۲۵ اثر به بخش مسابقه راه یافت.

وی اضافه کرد: این آثار در ۹ نقطه شهر لاهیجان اجرا شد و در بعضی از روزها و بنا به درخواست هنرمندان اجرا های بسیار خوبی هم به صورت ویژه در آسایشگاه سالمندان و شهرهای اطراف برگزار شد.

تمیزکار گفت: این جشنواره با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و با حمایت فرمانداری و همچنین صدور مجوز از سوی سرپرست محترم استانداری گیلان برگزار شد.

ذبیح نیکفر نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: قدردانی می‌کنم از دست اندرکاران برپایی دهمین جشنواره تئاتر خیابانی که فضای شور و شوق را در سطح شهر ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه تئاتر روح یک جامعه است در ابعاد فرهنگی و اجتماعی به نمایش در می آید، افزود: تئاتر زنده بودن یک فرد، جریان فرهنگی و اجتماعی است که می‌خواهد از زبان فرهنگی و اجتماعی، دردها،شادی نشاط و در قالب طنز و گاهی اوقات در قالب اندوه به نمایش در بیاد.

وی افزود:  هنرمندان در قالب هنر می توانند واقعیت‌های جامعه را به نمایش در بیاورند.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: از دست اندرکاران و هنرمندانی که تلاش کردند جشنواره تئاتر خیابانی شهروند به دوره دهم برسد،تشکر می کنم.

وی اضافه کرد: از شهردار لاهیجان به عنوان دبیر جشنواره که از این رویداد حمایت و پشتیبانی کردند،قدردانی می کنم.

وی گفت: جشنواره شهروند لاهیجان می تواند به عنوان الگویی برای برگزاری جشنواره‌های موضوعی همچون مدیریت شهری در سطح کشور مطرح شود.

وی افزود: تعداد ۸۳ جشنواره در سطح کشور برگزار می‌شود و جشنواره تئاتر خیابانی شهروند یکی از این جشنواره ها است که به صورت مخاطب محور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر خیابانی شهروند می تواند نشاط و امید را بین شهروندان گسترش دهد، گفت: از فرماندار، شورای شهر،ارشاد و جوادتمیزکار رییس شورای شهر لاهیجان و محمد علی صادق حسنی دبیر اجرایی جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان برای ۱۰ سال تلاش قدردانی می کنم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: تئاتر خیابانی در لاهیجان با حقوق شهروندی پیوند خورده و مطالبه‌ای مردمی است که در فصل تابستان همه شهروندان منتظر اجرای آن هستند.

فیروز فاضلی با بیان اینکه هنر تئاتر خیابانی به نوعی با واقعه غدیر پیوند دارد، اظهار کرد: وقتی کلمات به نمایش درمی‌آیند چیزی به نام شعر ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واقعه غدیر نیز نوعی نمایش محسوب می‌شود زیرا در این واقعه مردم جمع شدند، پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بر بالای پشته قرار گرفتند و دست امیرالمومنین بالا رفت، گفت: هرچند که نمی‌توان واژه خیابانی را بر روی آن اطلاق کرد اما غدیر خم نیز در صحرا و در میان مردم اجرا شد.

وی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، افزود: تئاتر خیابانی در لاهیجان با حقوق شهروندی پیوند خورده و مطالبه‌ای مردمی است که در فصل تابستان همه شهروندان منتظر اجرای آن هستند.

فاضلی با بیان اینکه این جشنواره همانند رودی همیشه جاری باید ادامه‌دار باشد، ادامه داد: همه دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند می‌توانند به این پیوندی که با مردم برقرار کرده‌اند، به خود ببالند.

حسین مسافر آستانه یکی از داوران جشنواره نیز در این مراسم گفت: این جشنواره طی ١٠ سال برگزاری در شهر لاهیجان تاثیرات شگرفی از نظر فرهنگی با موضوع تئاتر روی مخاطبان داشته که تاکنون روی تاثیر آن تحقیقی انجام نشده است.

وی با اشاره به تاثیر این جشنواره، تصریح کرد: اگر قرار بود در این مدت شهر لاهیجان برای معرفی خود و بیان جلوه‌های زیبای شهر لاهیجان سرمایه‌گذاری کند، بیانی بهتر از هنر نمایش وجود نداشت.

مسافر آستانه خواستار انجام پژوهشی برای دستاوردها و تاثیرگذاری این جشنواره شد و اظهار داشت: پژوهشی درباره تاثیرگذاری این جشنواره از همه ابعاد لازم و ضروری است  تا تاثیرگذاری آن مشخص و ایمان به برگزاری این جشنواره افزایش یابد.

وی به نمایندگی از سوی هیئت داوران جشنواره، گفت: اهمیت این جشنواره ایجاب می‌کند که دبیرخانه دائمی طولانی مدت برای آن راه‌اندازی شود تا بتواند به‌طور مستمر با هنرمندان و مسئولان کشوری به‌ویژه در بخش نمایشی ارتباط مداوم داشته باشد و فقط به مدت برگزاری جشنواره بسنده نشود.

در پایان این مراسم، برگزیدگان دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در دو بخش مسابقه و کودک و جمعی از دست‌اندرکاران این جشنواره تقدیر شدند.

مهرداد گرامی از هنرمندان تصویربردار و عکاس، نگار نادری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان، شاهین جهانگیری ریس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان و رییس اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری لاهیجان، علیرضا گنجه خسروی شهردار اسبق لاهیجان و قائم مقام شهرداری لاهیجان، محمدرضا لاهیجی  از هنرمندان نقاش و منصور ایمانی مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و گیلان از جمله دست اندرکارانی بودند که در بخش ویژه تجلیل شدند.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …