چاپ مطلب چاپ مطلب

صبحی درشهر ،صبحی در روستا/محمد علی پور نیاول

اختصاصی همای گیلان، صدای کوچ پرستو ها می آید، فصل بهار است دیگر! بلبل ها چه میخوانند! نگاهم ازپنجره به درخت بیرون اتاقم افتاد، چه حسی است روستای قدیمیمان ! راستی چه خلوت، فقط صدای پرندگان و اندک حیوانات اهلی مانده در روستا می آید؛چون بیشتر آدم های این مناطق روستایی کوچ کردند؛اما هنوز حال و هوای روستاست که ماندگار است و همیشه و همیشه در خاطرات باقی . دلم میخواهد بیرون بروم و از این هوای روح افزا استفاده کنم .اما دراز کشیدن اینجا هم حس خوب خودش را دارد. نه صدای ماشینی، نه بوقی، نه ترافیکی، نه شلوغی ای. بله همه ی اینهارا میشود ازهمین اتاق و این صبح دل انگیز دید . مرغ و خروس ها چقدر سرو صدا میکنند. نمیدانم الان بیدارم یا خواب ، در رویا هستم یا در جهان واقعی. یادصبح دیروز درشهر افتادم که صدای شلوغی و ماشین ها بود که سعی داشت مرا بیدار کند نه صوت زیبا و گوشنواز گنجشک ها و پرستو ها ، نه صدای خروس های بومی بلکه آلارم ساعت گوشی. بوی عطر و ادکلن های برادرم می آمد؛اما اینجا در روستااین بوی گل های بهاری است که به مشام میرسد ، در شهر اولین چیزی که دیدم تلاش برای معیشتی اسان تر بود،اما اینجا همه و همه در کنار هم برای هم تلاش می کنند و این کمک بوی مساعدت و نیکی به خود می گیردو مجموع این حس هاست که شیوه ی زندگی در هر مکان را می سازد. در روستا بوی نان را حس کردم در شهرهم همینطور، اما بوی نان دست ساز و سنتی با این تنور های گلی کجا و عطر نان های پخته شده در تنور های صنعتی کجا!
در روستا صدای پرندگان به گوشم می رسد نمی‌گویم در شهر به کل این صدا نیست اما هوایی که این پرندگان روستایی تنفس می کنند قطعا حاصلش ،صدایی متفاوت با صدای پرندگانیست که در شهر به جای اکسیژن تازه ، خاک و خل به ریه ی خود میدهند .
در روستا، گرمای شیر داغ ان هم در اول صبح احساس می شود و این حرارت در صبح های شهری هم محسوس است،اما شیر تازه و خالص گاو کجا و شیر فراوری شده و مخلوط شده با آب کجا!
در روستا بوی چای داغ و تازه به مشام می رسد که برایش هر کشاورز روستایی تلاش کرده، اما ایا در شهرهم کسی برای این چای تلاش کرده؟ یا از یک فروشگاه چای خریده؛پس قطعا این دو بو با هم تفاوتهایی دارند .
من در تمام صبح هایی که از خواب برخاستم چه در شهر و چه در روستا تمام این حواس را تجربه کردم و به خوبی تفاوتشان را می دانم .
نمیخواهم نتیجه ای بگیرم ؛ چون گفتنی هارا گفتم، فقط یک چیز و ان اینکه انسان هر کجا بزید به آنجا عادت می کند. پس‌سعی کنیم چه شهری باشیم ، چه روستایی ، جدا از هر دین و مذهب و زبان ،به همدیگر کمک کنیم و به این رفتار عادت کنیم

محمد علی پورنیاول

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …