چاپ مطلب چاپ مطلب

صنعت چای در بوته آزمایشی دوباره/حمیدعسکری اطاقوری کارشناس تولید و فرآوری چای

اختصاصی همای گیلان: در طول چند سال و تغییر و تحولات اخیر تنها حکمی که در خصوص مدیریت سازمان چای شاید بحق ترین حکم ؛ حکم مسئولیت مهندس جهانساز باشد در این مجموعه .
چرا که تمام روسای اخیر نه بر اساس لیاقت و پیشبرد و کمک به صنعت چای بلکه فقط با بازی سیاست و به سفارش این و اون گمارده !! شده بودند تا نتایجی این چنینی حاصل شود.
به روند رشد مسئولیت جناب مهندس جهانساز اگر دقت شود تنها فردیست که از بدنه کشاورز و کشاورزی بوده و درد کشاورز و چایکار را میداند .
اما به جرات میتوان گفت در شرایط کنونی جرات میخواهد مسئولیت سازمان چای را پذیرفتن ، چراکه با تشدید تحریم ها و حمایت همه جانبه دولت از محصولات کشاورزی مثل گندم و… که با رزق روزانه مردم سرکار دارد در سالهای آتی اگر وضع به همین منوال پیش برود صنعت چای به قهقرای بیشتری خواهد رفت چراکه دولت در روزگار خوشی حتی نتوانست دست کمکی به موقع برای چایکار باشد و همیشه در دادن پول و تسهیلات به چایکاران خلف وعده کرده به طوریکه مساحت باغهای چای شمال از۳۲ هزار هکتار به زیر ۱۸هزار هکتار رسیده است و این چایکار بوده که هر روز فقیر و فقیرتر شده است و مسئولینی که رزومه مدیریتشان را فقط پرکردند.
اگر به نتیجه خروجی تمام مسئولین سازمان چای در طول چند سال اخیر نگاه کنیم جز چند آمار از برگ سبز استحصالی و حتی چای خشک که آن هم در راستی آن دارای شبهاتی است ، دستاوردی نداشته اند و اگر مسولان اواخر وام اندک بهزراعی و اغلب بی موقع را در طبل و کرنا کردند چیزی جز افزودن بدهی هر ساله و انتقال آن از سالی به سالی دیگر نبوده چراکه مهم ابتدا کیفیت و کمیت محصول ، رضایت چایکار و رضایت کارخانه دار بوده که تماما از نارضایتی دم میزنند و نشان از تعارض آمارهای رشد سطح محصول ، کیفیت و سطح ارتقای زندگی چایکار با واقعیات کنونی در این صنعت دارد .
باید واقع بین باشیم که اگر قرار است مهندس جهانساز همان رویه قدیم مسولان را پیش بگیرد و کار بنگاه داری کند ( محصولی از کشاورز بخرد به کارخانه دار دهد و بعد منتظر پول کارخانه دار و سوبسید دولت باشد ) و نتواند از ظرفیتها و نیروهای با سواد و حتی با تجربه موجود و ایجاد تعامل با سازمانها و صنعتگران همسو بهره ببرد و همچون مسئولین گذشته این مجموعه در دایره بسته دور باطل میزند و اگر نخواهد از حضور نیروهایی با توان بالای هوش و علم و توانمند بهره ببرد اگر نتواند در جذب نیروهای جوان و با انگیره و با سواد نه فقط در فصل برداشت در کارخانجات بلکه زمان بهزراعی در پاییز و زمستان بهره مند شود و نتواند راهکاری جدید ارایه دهد مطمنا حضور او فرقی با دیگران نخواهد داشت و سالهای آخر کار خودرا با پیشینه ای نامطلوب بازنشست خواهد شد !!
اگر قرار به آمدن مهندس جهانساز جهت برون رفت از شرایط کنونی و ایجاد شرایط بهتر جهت نگهداری از باقیمانده باغهای چای موجود است ( چرا که کمتر کسی حاضر است به ایجاد باغ چای جدید اقدام کند ) باید از افرادی در کنارش بهره ببرد که علم و حلمشان شرایط را بهبود دهد چرا که افراد کنونی حاضر اگر طرحی برای رفع مشکل چای و چایکاران داشتند وضعیت اسف بار چایکار این چنین نبود !!!
چای تنها محصول در جهان است که یک بار کشت میشود و در شرایط مطلوب تا صد سال قابلیت بهره برداری دارد و حتی تا سالی بیشتر از پنج بار توان بهره برداری از یک بوته را دارد و این را زمانی مسئولین درک خواهند کرد که این محصول تا حداکثر بیست سال آینده با توجه به پایان عمر بوته های چای و ایجاد کشت و کار جدید با هزینه های گزاف روی دستشان بماند.
برای مهندس جهانساز آرزوی موفقیت می کنیم و امیدوارم به آهن سرد تا به امروز مسولان گذشته نکوبد و ابتدا با سروسامان بخشیدن نیروهای موقت و جوان ( که سالهاست با بی مهری مسولین گذشته که اگر نیت و حضورشان خیر بود در بدنه سازمان چای با حجم بالای بیکاری در گیلان جز گروه اندکی ، سعی در جذب این نیروها و رونق صنعت چای همت می گماشتن ) در استرس از دست دادن شغل نصفه و نیمه ، انگیزه کافی برای کار و ایجاد و انتقال طرحهای موفق به روسای خود ارایه خواهند داد. این دانش آموختگان و با تجربه گان امروز در هنگام ورود به سازمان جوانانی بودند که اکنون در میانسالی و در سنی که دیگر جذب هیچ سازمانی نمی شوند روزگار می گذرانند .
و دوم با سعه صدر و ایجاد تعامل با سازمانهای همسو بکوشد و با استفاده از تمام ظرفیتهای موجود علمی و عملی و تجمیع سازمانهای همسو و امکانات خروج از دایره بسته کنونی و استفاده از افراد توانمند در کنار خود روزهای بهتری را در صنعت چای رقم بزند ، چرا که اگر مشکل چای چایکاری درگیلان حل شود راه بسیار بزرگی در رفع بیکاری در این استان پیموده است.

انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …