چاپ مطلب چاپ مطلب

عدم احراز صلاحیت سومین شهردار منتخب رشت رسما اعلام شد/۳ گزینه احتمالی تصدی بر شهرداری رشت

با توجه به عدم احراز صلاحیت سومین شهردار انتخاب شده توسط شورای شهر رشت در حال حاضر نام ۳نفر بعنوان کاندیداهای بعدی شورا به گوش می رسد. سیروس شفقی، فرامرز جمشید پور و هوشنگ عباسقلی زاده.

همای گیلان، محمدحسن عاقل منش، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت رسما از عدم احراز صلاحیت سومین منتخب شورای شهر برای تصدی بر شهرداری رشت خبر داد. عاقل منش با بیان اینکه نامه وزارت کشور مبنی بر عدم احراز صلاحیت حسین علیقلی زاده به شورای شهر رشت واصل شده است، گفت: شورای پنجم بدون فوت وقت شهردار بعدی رشت را انتخاب و معرفی خواهد کرد.

با توجه به عدم احراز صلاحیت سومین شهردار انتخاب شده توسط شورای شهر رشت در حال حاضر نام ۳نفر بعنوان کاندیداهای بعدی شورا به گوش می رسد. سیروس شفقی، فرامرز جمشید پور و هوشنگ عباسقلی زاده.

قمار شورانشینان بر سر فرماندار برکنار شده کرج؛ آیا شورای رشت با انتخاب شفقی بعنوان شهردار یک اشتباه را برای چهارمین بار تکرار خواهد کرد؟!

سیروس شفقی یکی از آنانی است که این روزها، نامش برای تصدی بر شهرداری رشت در رسانه ها به گوش می رسد. فرماندار اسبق رشت که پس از انتصاب دکتر نجفی به عنوان استاندار گیلان، از رشت عزم البرز نمود و فرمانداری کلانشهر کرج را در دست گرفت، چند وقتی است که به وطن بازگشته و حالا شاید وسوسه شهرداری رشت را در سر می پروراند. با این حال قبل از انتخاب شفقی به عنوان شهردار، بد نیست علت کناره گیری او از فرمانداری کرج بررسی شود.

۲۲ بهمن ۹۷ و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود که خبر عجیبی در رسانه های کشوری منتشر شد. خبری که حکایت از لغو سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در استان البرز به مناسبت ۲۲ بهمن داشت. بنا بر آن چه در این اخبار آمده بود امام جمعه کرج در خطبه های نماز جمعه در اظهاراتی تند نسبت به انتخاب لاریجانی به عنوان سخنران روز ۲۲ بهمن در کرج اعتراض نموده و به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته ای می دهد که نسبت به این موضوع تدبیری بی اندیشند! وی همچنین گفته بود که راهپیمایی انقلابی باید سخنران انقلابی داشته باشند! پس از این اظهارات امام جمعه کرج، عده ای هم به جمع آوری طومار اعتراضی پرداخته و با امضای آن خواستار لغو سخنرانی لاریجانی شدند. همزمان با بالاگرفتن حواشی این سخنرانی، دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه ای با بیان اینکه مسئله در حدی نیست که امام جمعه کرج به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته ای بدهد، خبر از لغو سخنرانی لاریجانی در کرج داد.

نکته قابل تامل اما همزمانی لغو سخنرانی لاریجانی در کرج با برکناری شفقی از فرمانداری کرج است. جستجوی ساده ای در فضای مجازی نشان می دهد که سیزدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ دفتر رییس مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه ای از لغو سخنرانی لاریجانی در کرج خبر می دهد و دقیقا در همان روز رسانه ها خبر از برکناری شفقی از فرمانداری کرج و انتصاب سرپرست جدید فرمانداری این کلانشهر می دهند.

بعید است کناره گیری شفقی از فرمانداری ویژه کرج، بی ارتباط با لغو سخنرانی لاریجانی باشد. به نظر می رسد وزیر کشور که گفته می شود از یاران نزدیک رییس مجلس شورای اسلامی محسوب می شود، در اقدامی تلافی جویانه و برای جبران قسمتی از آن چه که اتفاق افتاده، فرماندار ویژه کرج را که رییس شورای تامین این شهرستان هم محسوب می شود، یک روزه از سمت خود برکنار می کند.

نکته دیگری که بر قوت این ادعا می افزاید ارتباط حسنه شفقی با امام جمعه کرج بوده است. ارتباطی که ممکن است منجر به حمایت شفقی از مواضع امام جمعه در انتقاد به حضور لاریجانی در کرج شده باشد.

هر چه که هست به نظر فرماندار اسبق رشت و سابق کرج، رابطه حسنه ای با بدنه وزارت کشور نداشته و حداقل در این برهه زمانی مغضوب رحمانی فضلی، وزیر کشور می باشد. در چنین شرایطی انتخاب شفقی به عنوان شهردار رشت می تواند ریسک بزرگی برای شورانشینان باشد. شورایی که تا کنون ۳ شهردار به وزارت کشور معرفی کرده است اما موفق به اخذ حکم آنان از این وزارتخانه نشده است.

کمی بیشتر از چند ماه از برکناری شفقی از فرمانداری کرج نمی گذرد و انتخاب فرماندار معزول به عنوان شهردار رشت، می تواند به سوژه جالبی برای رسانه های کشوری تبدیل شود چراکه مهر تایید وزارت کشور بر این انتخاب بی شک به مذاق رییس مجلس خوش نخواهد آمد.

فرامرز جمشید پور نویسنده "نامه معروف خودم به خودم "

از فرامرز جمشید پور بعنوان یکی از گزینه های احتمالی تصدی بر شهرداری رشت نام برده می شود. اما کمتر کسی است که با خواندن نام جمشیدپور به یاد جریان معروف ” نامه خودم به خودم ” نیفتد. اگرچه داستان این نامه چنان سر و صدایی در فضای مجازی به پا کرد که نام رشت تا مدت ها سوژه طنز کاربرانرفضای مجازی بود و حتی رسانه های خارجی هم به این موضوع پرداخته بودند اما طرح نام جمشیدپور بعنوان یکی از گزینه های احتمالی تصدی بر شهرداری رشت باعث می شود تا بار دیگر به بازخوانی این اتفاق عجیب بپردازیم:

فرامرز جمشیدپور، سرپرست سابق شهرداری رشت که همزمان معاون شهردار نیز بوده، از جایگاه معاونت به سرپرست شهرداری (یعنی خودش) نامه نوشته بود و درخواست کرده بود تا خانه‌ای در اختیارش قرار بگیرد. آقای جمشیدپور در انتهای نامه خودش، از جایگاه سرپرست شهرداری با این تقاضا موافقت کرده است!

افشای این نامه با واکنش گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و فرامرز جمشیدپور نیز در اولین واکنش این نامه را «محرمانه» دانست و از مسئولان خواست تا با « ولنگاری‌ها درفضای مجازی» برخورد کنند.

اما ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد که اقدام سرپرست شهرداری خلاف قانون بوده و چون او دارای خانه بوده، نمی‌توانسته خانه دولتی دریافت کند.

انعکاس گسترده این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی باعث اعتراض اعضای شورای شهر رشت نیز شده و فرهام زاهد با اشاره به مورد «تمسخر» قرار گرفتن رشت خواستار «برخورد جدی» و جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی شده است.

اکنون باید از شورانشینان پرسید آیا کسی که بنا به اظهار رییس سازمان بازرسی کل کشور اقدامی خلاف قانون انجام داده و در مدت کوتاه تصدی اش بر سرپرستی شهرداری علیرغم بهره مندی از یک خانه، خواسته بود که خانه دیگری هم از شهرداری رشت دریافت کند، صلاحیت تصدی بر شهرداری رشت را دارد؟ البته اگر انتخاب او بعنوان شهردار رشت تحقق یابد باید گفت با توجه به شهرتی که جمشیدپور با نوشتن نامه به خودش، برای خودش دست و پا کرده است، این انتخاب می تواند سوژه طنز و البته مایه تاسف برخی رسانه های کشوری برای شهروندان رشتی باشد.

 در صورت انتخاب عباسقلی زاده بعنوان شهردار رشت؛ شورانشینان مواظب باشند طرف شکایت آقای شهردار قرار نگیرند!

از هوشنگ عباسقلی زاده بعنوان یکی دیگر از گزینه های احتمالی تصدی بر شهرداری رشت نام برده می شود. فارغ از بررسی نحوه عملکرد عباسقلی زاده در پست فعلی اش یعنی مدیرکلی امور شهری و شوراهای استانداری گیلان بد نیست که به یاد داشته باشیم که عباسقلی زاده در زمان تصدی اش بر شهرداری فومن در اقدامی عجیب از برخی از اعضای شورای وقت فومن شکایت کرده بود!

همچنین ترک یکی از جلسات شورای شهر فومن در زمان سخنرانی اعضای شورا توسط عباسقلی زاده از جمله حاشیه هایی بود که برخی از اعضای وقت شورای فومن آن را توهین به  نمایندگان مردم در شورا دانسته بودند.

در پایان خطاب به شورانشینان شهر رشت باید گفت اگر پس از ۳بار تلاش ناموفق برای انتخاب شهردار، عباسقلی زاده را بعنوان شهردار رشت انتخاب کردید، حداقل طوری رفتار کنید که شهردار منتخب به خود اجازه خروج از جلسات شورا را در زمان اظهارات شما ندهد. ضمنا مراقب شکایت های آقای شهردار هم باشید./خزر

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …