چاپ مطلب چاپ مطلب

عرفان سیاسی امام خمینی(ره) / زینب حسین نیای سلیمی

اختصاصی همای گیلان: شناخت ومعرفت انسان ها از دوطریق بحثی وشهودی بدست می آید، براى فهم بحثی از روش های عقلانی وجستجوگری(فلسفی) ونیز کلامی وفقهی استفاده می گردد.روش شهودی نیز باعرفان وانفس سروکار دارد، حضرت امام خمینی(ره) از محدود شخصیت های دنیای معاصر است که از شیوه های بحثی وشهودی برای تهذیب نفس، هدایت دیگران وانتقال آموزه های فقهی خویش _به عنوان مرجع تقلید_بهره برده اند.

photo_2016-06-02_17-45-19
آثار قلمی امام در حوزه های کلامی وعرفانی وتا حدی فلسفی متعددند،ایشان درکتاب های “شرح چهل حدیث”، “مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه ” و”شرح دعای سحر “به تفضیل در خصوص عرفان اسلامی وانسان کامل توضیحاتی بیان فرمودند ودر”سرالصلوه “نیز از تلقی نادرست صوفیه از مراحل سلوک انتقاد کردند و در آثار دیگر هم به بسط نظریه انسان کامل همت گماشتند.
از نظر امام خمینی (ره) مقصد نهایی تلاش تمامی انبیای الهی، در یک کلمه خلاصه می شود :”معرفه الله “،از نظر ایشان “لاموثر فی الوحده الا الله “،به همین دلیل در اندیشه سیاسی معمار کبیر انقلاب، حاکمیت کل هستی از آن خداوند است.
انسان کامل در باور امام خمینی (ره)جلوه تمام نمای اسمای حسنای الهی است، نکته مهم در کلام واندیشه امام این است که ؛ ایشان در طرح مباحث عرفانی، نگاه همه جانبه وهمه سو نگر دارند، از این جهت تعبیر ایشان در آموزه های عرفانی، با جهان پیرامونی اش در ارتباط است وبن مایه عرفان شان عرفان سیاسی است، در این رهگذر ایشان در تبیین خصایص انسان کامل، به دوشیوه سخن می گویند.
در منظر اول به انسانی مهذب ومتخلق به اخلاق رحمانی واسلامی می پردازند ودرمنظردیگر، انسانی رامعرفی می فرمایند که می تواند در عصر غیبت، درجامعه اسلامی ولایت داشته باشد ومردم را به سوی خداوند وفطرت الهی راهنمایی نماید.
امام خمینی (ره)در نجف اشرف بحث ولایت فقیه وتشکیل حکومت اسلامی بامحوریت انسان کامل (ولایت فقیه) رامطرح فرمودند وبا لطف خداوند توانستند این اندیشه تئوریک را در قالب تشکیل جمهوری اسلامی عملا محقق سازند. میراثی که امروزه با هدایت مقام معظم رهبری استمرار دارد.
در مجموع امام درآثار منثور ومنظوم خود بر محوریت عرفان اسلامی تاکید دارند ودر تحلیل خودعرفان سیاسی را با محوریت انسان کامل برجسته تر مطرح فرمودند.بعدها این اندیشه را در قالب کتابی مستقل با همین عنوان انتشار دادند.
عالم وعابد وصوفی همه طفلان رهند
مرد اگر هست به جز عارف ربانی نیست

زینب حسین نیای سلیمی/ کارشناس ارشد ادبیات_دبیر دبیرستان علوی لنگرود

About سردبیر

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …