چاپ مطلب چاپ مطلب

عزیز قاسم زاده سرپرست گروه موسیقی سپهراینجانب صلاحیت مراجع ذی صلاح راگرفته بودم

اختصاصی همای گیلان:چندی پیش خبر ی در یک از سایتها با تیتر”وقتی فرماندار رودسر جلوی موسیقی سنتی رادر دولت تدبیر و امید گرفت”نگاشته شده بودکه در پی آن امیر جانبازی فرماندار رودسر جوابیه ای در این زمینه به پایگاه خبری تحلیلی همای گیلان ارسال نمودودلایل جلوگیری از برگزاری این برنامه راعدم تایید مسئول برگزاری کنسرت توسط مراجع ذی صلاح وشایسته نبود در ایام محرم عنوان کرداما چند نامه به ایمیل پایگاه ما ارسال شده است ما هم به رسم رعایت عدالت وبی طرفی  متن جوابیه وتصویر نامه های مربوطه را در ج می نماییم.

 

تقریر حقیقت یا تحریف حقیقت ؟
(نقدی بر جوابیه ی فرماندار محترم رودسر پیرامون لغو کنسرت گروه موسیقی ایرانی سپهر)

فرماندار محترم شهرستان رودسر در رسانه ی مجازی «املش ما » مطالبی را درباره ی لغو کنسرت گروهموسیقی ایرانی سپهر مطرح کردند که توضیحات ذیل را جهت استحضار خوانندگان محترم ابراز میدارم . امیدوارم دوستان خبرنگار «املش ما » همان گونه که عجولانه و جانبدارانه به دفاع از عملکرد فرمانداری برخاستند و کل خبر رسانه ها را کذب دانستند ، با درج این توضیحات نشان دهند که علی رغم همسویی با
فرماندار محترم ، حرمت رسانه را پاس میدارند و به وظایف اطلاع رسانی آزاد رسانه کاملاً آشنایی دارند و به آن پایبندند .
فرماندار محترم درباره ی چرایی لغو کنسرت گروه سپهر دو دیدگاه را ابراز داشته اند که هر دو دیدگاه ضمن اینکه در تناقض با یکدیگر قراردارد ، به طور جداگانه می تواند محل نقد و نزاع باشد . ایشان اصرار ورزیده اند : «فرمانداری طبق قوانین استعلامات از مراجع ذیربط نسبت به مسئول برگزاری کنسرت اقدام نمود و متاسفانه فرد مسئول نتوانست نظر مثبت استعلامات را کسب نماید » در این باره چند نکته قابل توجه است :
۱- برای برگزاری این کنسرت همه ی اقدامات قانونی لازم راچنان که درتمام کنسرت ها در طول سالیان مختلف انجام داده بودیم ، پی گرفتیم و مراجع ذی صلاح و قانونی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واماکن ونیروی انتظامی شهرستان رودسر)
موافقت خود را با برگزاری این کنسرت اعلام نمودند . بنابراین نادیده گرفتن این مجوزها که قانونی است و صحبت نکردن از آن علاوه بر اینکه کاری است غیر اخلاقی ، معنایی جز دور زدن قانون و حاکم کردن سلیقه را درپی ندارد . فرماندار محترم به عنوان عالی ترین مقام تصمیم گیری و تصمیم سازی شهرستان موظف است با استناد به این مجوز های محکم و قانونی پاسدار قانون و قانونگرایی باشد تا در عمل به مهندسی کردن تئوری «تدبیر و امید» دولت محترم آقای روحانی یاری رسانده باشد و مدافع عملی این گفتمان باشد .چنان که سراسر این مصاحبه نشان می دهد ، فرماندار محترم حاکمیت سلیقه را ارجح و صائب تر برگفتمان تدبیر و امید دولت محترم می داند و ا گر چنین است بنا به استناد این مصاحبه ایشان حامل کدام ره آورد «امید»و «تدبیر» هستند ؟
۲- اینجانب عزیز قاسم زاده خواننده و سرپرست گروه موسیقی ایرانی سپهر تاکنون در هیچ دادگاه صالحه ای محکومیت قضایی نداشته ام و هم اکنون با رأی اکثریت هنرمندان شهرستان بندرانزلی دبیری شورای هنرمندان موسیقی شهرستان انزلی را عهده دار هستم و تاکنون کنسرت های متعددی در شهرستان های بندر انزلی – رشت – سیاهکل و…
داشته ام و حتی پس از درگذشت زنده یاد استاد پوررضا برنامه ی تازه به تازه رادیوی سراسری جوان درباره زندگی و آثار استاد پوررضا بااینجانب به گفتگو نشست ، چگونه ممکن است با این همه سابقه ی روشن هنری فرماندار دولت تدبیر و امید با دور زدن قانون تاکید ورزد :«متاسفانه نظرات مراجع پاسخگو درباره ی شخص مسئول برگزاری مثبت
نبوده » اما هیچ اشاره ای به مجوزه هایی که پیوست این نوشتار است نداشته باشد .
۳- فرماندار محترم در فراز دیگری ازمصاحبه ی خود گفته اند :«اعتقادم بر این است نزدیک ماه محرم آن هم ماه سوگواری سالار شهیدان هیچ شهرستانی و هیچ مقام مسئولی موسیقی برگزار نمیکند که ما آن را انجام دهیم و این با منطق شیعی سازگاری ندارد » اولاً اینکه فرماندار محترم در فراز پیشین صحبت خود با نادیده گرفتن مجوزهای قانونی از استعلامات منفی درباره ی من سخن گفته بودند و حال اینکه دراین فراز از صحبت خود با تکیه بر جایگاه مراجع ازعدم سازگاری منطق شیعه سخن گفته اند . ثانیاً : مراجع ذی صلاح و قانونی با بررسی های دقیق و لازم موافقت خود را با برگزاری این کنسرت اعلام داشته بودند و هیچ مرجع دیگری نمیتواند چه با تفسیر شخصی و سلیقه ای خود و چه با پیش کشیدن جریان بزرگ عاشورا ، مانع برگزاری یک برنامه ی قانونی یا درصدد توجیه بی قانونی گردد .
ثالثاً: بسیاری از قطعات کنسرت سپهر که اشعار و آهنگسازان آن به رویت مراجع
ذی صلاح برای اخذ مجوز رسیده بود ، قطعاتی بودند که حتی در طول ماه محرم بارها از رادیو و تلویزیون پخش می شود . شعرهای این برنامه از بزرگانی چون ابوسعید ابوالخیر و زنده یاد قیصر امین پور بود . شاعری که مورد توجه و علاقه ی شدید رهبر انقلاب بود .چگونه فرماندار محترم اجرای این برنامه را با این مجوزهای قانونی و این محتوای عرفانی و اسلامی خلاف منطق شیعی دانسته اند ؟
فارغ از اینکه بسیاری از الحان مذهبی و نوحه و تعزیه برگرفته از موسیقی آوازی ماست و نمی توان موسیقی آوازی ما را در تعارض بادین و مذهب قرارداد ، اما تبیین تئوری منطق شیعی بر عهده ی بزرگان دین ماست . پرسش اینجاست که چگونه می توان با این نگاه بسته ازمنطق فراخ و عظیم شیعه دفاع نمود ؟
رابعاً: و مهم تر از همه در روزهای ۲۴و۲۵ مهر گروهموسیقی مهر آوا در سالن ارشاد اسلامی رودسر به اجرای برنامه پرداخت چگونه ممکن است گروهی یک روز بعد از آن اجرا ، برنامه داشته باشد و به صورت غیر قانونی از اجرای این برنامه جلوگیری به عمل آید و
آنگاه کسانی با تمسک ابزاری جستن به مذهب شیعه و عاشورا در صدد توجیه قانون شکنی بر آیند آیا این سیره و روش با معیارهای دینی واخلاقی و اسلامی – شیعی سازگاری دارد ؟
۴- فرماندار محترم درپاسخ به اینکه دامنه ی مخالفت ها به جایی رسید که منتقدان با «داس» بنرهای تبلیغاتی گروه موسیقی ایرانی سپهر را پایین کشیدند ، اظهار داشته اند : «به هیچ وجه این کار موردتایید ما نیست و هیچ گونه هماهنگی جهت نصب بنر عذر خواهی با بنده صورت نگرفته بود »پرسش اساسی اینجاست اینکه فرماندار محترم می فرمایند پایین کشیدن بنرها باداس به هیچ وجه مود تأیید شان نیست ، آیا به این معناست که باید از وسیله ی دیگری برای این کار بهره می جستند ؟آیا تهدید تلفنی اینجانب توسط مسئول حراست فرمانداری شهرستان رودسر واعلام اینکه ما دستور دادیم بنرهای شما به زیر افکنده شود و در صورت اصرار شما به برگزاری این کنسرت حکم جلب تو را از دادستان می گیریم ، موردتایید فرماندار محترم است ؟ آیا اساساً تهدید حراست فرمانداری ، فرماندار محترم را وا نمیدارد که ازحقوق شهروندی شهروندان آن هم قبیله ی غمزده ی هنرموسیقی دفاع نمایند ؟نکته ی دیگر اینکه اینجانب برای نصب پرده های عذر خواهی که بدون اسم بردن از هیچ مقام مسئولی ، تنها ازمردم عذر خواسته بودیم ، چندین بار با اعضای محترم شورای شهر واجارگاه و مسئول حراست آن صحبت کردم . اما این پرده ها نصب نشد و نهایتاً برای بارسوم با آقای جوادی مسئول حراست شهر داری صحبت کردم ایشان گفت : از فرمانداری استعلام کردیم و به ما اجازه ی نصب آن ها را نداده اند گفتم آیا امکان دارد بعدها شما زیر حرفتان بزنید و پایین کشیدن بنرها و اکنون عدم نصب پرده های عذر خواهی گروه رامنکر شوید که ایشان گفتند : من حاضرم در هر جا که باشد شهادت دهم که به ما گفته شده که بنرها را پایین بکشیم و پرده ها را نصب نکنیم و من هیچ گاه شهادت دروغ نمیدهم شهرداری کلاچای هم علی رغم اینکه اجازه ی نصب بنرها را گرفته بودیم ، نهایتاً از نصب بنرهای تبلیغاتی گروه به دلیل همین فشارها خودداری ورزید آیا جناب فرماندار این مواردرا تأییدمی فرمایند ؟
آیا جناب فرماندار تأیید می فرمایند که با بزرگ ترین صدابردار صحنه ای ایران استاد رحیم بقایی که یک شب قبل اجرای ما صدابرداری استاد حسین علیزاده را در ساری عهده دار بودند چه برخوردی شد ؟ صدابرداری که درکارنامه ی خود کار با بزرگانی چون استاد شجریان – پرویز مشکاتیان – علی جهاندار –شهرام ناظری – استاد کسایی – استاد پایور ، – مرحوم ایرج بسطامی – حمید رضا نوربخش – علیرضا افتخاری ، مرحوم محمد نوری ، سالار عقیلی و ده ها هنرمند شناخته شده ی دیگر را دارد و حافظه ی موسیقیایی ما انبانی از ضبط های خاطره انگیز اوست و متاسفانه اجازه ی ورود و نصب دستگاههای صوتی به او داده نشد. آیا این رفتارها موردتاییدفرماندار است که با بی تفاوتی ازکنار آن
گذشته اند ؟ مساله ای که در صبح اجرا هم با ایشان درمیان گذاشته بودم اما عزم فرمانداری ستیز و عدم اجرای موسیقی سنتی سپهر بود .
۵- فرماندار محترم تصریح کرده اند : «اداره ارشاد رودسر طی مکاتبه ای نظر فرمانداری را مبنی بر برگزاری این کنسرت خواستار شده بود که هر چند نیاز به نظر خواهی نبود و
می توانستند با استعلامات خود نسبت به برگزاری یاعدم آن نظر دهند » اما بخش مهم و حقیقت ماجرا را اعلام نکرده اند که فرمانداری طی نامه ی۳۳/۴۰۴ مورخه ۹/۷/۹۳ نظر مراجع ذی صلاح(فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان رودسر- پاوا – اماکن عمومی ) رادرباره ی کنسرت گروه موسیقی ایرانی سپهر جویا شد که فرماندهی محترم نیروی انتظامی شهرستان رودسر طی نامه ی شماره ۱۶۷/۲۶/۱۴/۳۳۵۶ و به تاریخ ۱۶/۷/۱۳۹۳ بلامانع بودن برگزاری کنسرت گروه موسیقی سپهر را ابراز کردهاند (پیوست نوشتار)

Untitled-5
۶-نکته ی آخر اینکه : امیدوارم دوستان خبرنگار املش ما به این عبارت خود «رسانه مکان ارزشمندی است و باید خبرهایی که در آن نشر می یابد با واقعیت نزدیک باشد » درعمل وفادار باشند واین توضیحات را به همراه مجوزهای قانونی به رویت خوانندگان محترم برسانند تا سیه روی شودهر که در او غش باشد .

Untitled-5

About

Check Also

بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از پروژه های عمرانی شهرداری آستارا

بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از پروژه های عمرانی شهرداری آستارا   موسی …