همای گیلان، میرحمایت میرزاده- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره گسترش شبکه شاد در مناطق گفت: وزارت آموزش و پرورش برای تاسیس شبکه شاد تلاش و زحمت بسیاری کشیده است. این تصمیم به یکباره گرفته نشده و این کار بزرگی است. درواقع درمورد هر طرح و ایده جدیدی که قرار است از نقطه صفر آغاز به کار کند اجرایی کردن آن دشوار خواهد بود.در اجرای ایده های جدید ما متوجه بودجه مورد نظر و اشکالات و نواقص آن طرح خواهیم شد و اگر طرح ها به مرحله عملیاتی شدن نرسند متوجه ضعف ها و کبودهایش نمی توان شد. به طور مثال درمورد شبکه آموزش تلویزیون زمانی که شروع شد  هیچکس نمی دانست که مناطقی در ایران وجود دارد که نمی توانند شبکه آموزش را ببینند و پس از شروع به کار شبکه آموزش، معلمان و مدیران نقطه نظرات خود را بیان کردند و متوجه شدیم در بسیاری از شهرها و روستاها شبکه آموزش پوشش دهی ندارد و باید چاره ای اندیشید.

وی در ادامه افزود: بهرحال ما در تمام استان ها مناطقی وجود دارد که نه تنها به اینترنت بلکه به برخی از شبکه های تلویزیونی مانند شبکه آموزش هم دسترسی ندارند. به غیر از مبحث گسترش اینترنت در تمام نقاط کشور مبحث مسائل مادی و هزینه ای هم هست که برخی از دانش آموزان هستند که به نان شب خود نیز محتاج هستند و نمی توانند موبایل یا تبلت تهیه کنند همینطور برخی از معلمان که به عنوان سرباز معلم، حق التدریس و نهضتی استخدام شدند هم توانایی تهیه موبایل و تبلت را ندارند به منظور وجود چنین مشکلاتی بحث طرح شبکه شاد مطرح و اجرایی شده است.

میرزاده در پایان خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات طبق قانون موظف است در بحث هوشمند سازی مدارس و گسترش شبکه های ارتباطی اقدام کند و در شرایط کنونی باید فعالیت خود را چند برابر گسترش دهند تا تمام نقاط کشور را پوشش دهند. وزارت آموزش و پرورش هم باید به معلمان خود آموزش دهد تا آنان به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند. البته برای روستاهایی که تعداد دانش آموزان آن ها نهایت به ده نفر می رسد می توان آموزش حضوری را برقرار کرد چرا که تجمعی نخواهد شد و از نظر مشکل شیوع کرونا هم مشکلی وجود نخواد داشت چرا که هیچ نوع آموزشی جای آموزش حضوری و ارتباط اجتماعی به صورت چهره به چهره را نمی گیرد. درحال حاضر ما از روی ناچاری از این شبکه  برای نقاطی که امکان تشکیل کلاس به صورت حضوری وجود ندارد استفاده می کنیم. قطعا فکر میکنم آموزش و پرورش به این فکر هست که از طریق نیروهایی خود بخشی از این مشکلات را تا زمانی که وزارت ارتباطات نتواند حل کند به صورت حضوری مشکلات را حل کند.

با کانال همای خبر همراه باشید